بهبود وضعیت اقتصادی کشور در گرو توسعه کارآفرینی است

۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۰۰:۱۴:۱۷
کد خبر: ۱۴۶۸۸۱
بهبود وضعیت اقتصادی کشور در گرو توسعه کارآفرینی است

گروه بنگاه‌ها|

امین شاکری در همایش ملی اقتصاد، مدیریت و کارآفرینی که با حضور جمعی از مسوولان و مقامات کشور و کارآفرینان برگزار شد، گفت: یکی از شاخصه‌های مهم در توسعه‌یافتگی اقتصادی، میزان توسعه کارآفرینی و محیط کسب و کار است. در تمامی مدل‌های توسعه اقتصادی، روی مبحث کارآفرینی تاکید ویژه‌ای دارند. کارآفرینی پیامدهای مثبت بسیاری در جامعه داشته و کارآفرینان به عنوان موتور محرک اقتصادی، نقش بسزایی در اشتغالزایی دارند.

به گزارش خبرنگار تعادل، او با بیان نحوه مدیریت کارآفرینی و کسب و کار در کشورهای توسعه‌یافته اقتصادی گفت: در ادبیات جدید اکو سیستم کارآفرینی، از واژه ارزش‌آفرینی به جای کارآفرینی و رهبری به جای مدیریت استفاده می‌کنند. وی در ادامه افزود: یکی از مشکلات عدم توسعه کارآفرینی در کشور، عدم توسعه آموزش‌های مهارتی، سیستم‌سازی و مهارت‌های انسانی در کسب و کار است که بسیاری از کسب و کارها را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

رییس مجمع عالی کارآفرینان با اشاره به دو دیدگاه رایج در حوزه کارآفرینی خاطرنشان کرد: دو دیدگاه کلی در حوزه کارآفرینی وجود دارد، یک دیدگاه کارآفرینی بر اساس ایده، نوآوری و خلاقیت بوده و دیگری بر اساس کشف فرصت‌های کارآفرینانه در فرایند بازار و اقتصاد که هر دو بر بهبود مستمر محیط کسب و کار تاکید دارند. او در ادامه با اشاره به شرایط فعلی اقتصاد کشور افزود: به زعم بسیاری از کارشناسان، صاحب‌نظران و فعالان اقتصادی، یکی از راهکارهای کلیدی برای برون‌رفت از وضعیت نگران‌کننده کنونی اقتصاد کشور و مقابله با تحریم‌های ظالمانه، التزام عملی به اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و توسعه اقتصاد دانش بنیان است که این موضوع می‌بایست با بازنگری در قوانین و مقررات موجود و اصلاح بسیاری از فرآیندهای اداری و بروکراسی‌های پیچیده بیش از هر زمان دیگری در دستور کار نهادهای اجرایی و حاکمیتی قرار گیرد. شاکری گفت: در حال حاضر شاهد بعضاً سوء مدیریت‌هایی در کشور هستیم که به جای تسهیل‌گیری در فضای کسب و کار و برطرف کردن موانع سر راه کارآفرینان و فعالان اقتصادی، عملاً باعث توقف، مانع حرکت و پیشرفت می‌شوند. وی خاطرنشان کرد: تحریم‌های اقتصادی بازارهای کشور را از حالت تعادلی خارج کرده و  نقدینگی بالای کشور به هرسمت که حرکت می‌کند، موجب اخلال در آن بازار خواهیم بود.یکی از کارهایی که می‌بایست به‌طور ریشه‌ای مورد بحث و بررسی و همفکری با اقتصاد دانان قرار گیرد، نحوه و چگونگی هدایت این حجم بالای نقدینگی به سمت تولید و کارآفرینی است. فرصتی که از این تحریم‌ها پیش آمده می‌تواند موجب تقویت توانمندی‌های داخلی و به‌روز رسانی بنگاه‌های اقتصادی کشور با تکنولوژی و متد روز، به منظور برطرف‌سازی نیازهای بازار داخلی باشد.

رییس مجمع عالی کارآفرینان گفت: در حال حاضر با موضوعی به نام شهرهای کارآفرین مواجه هستیم . در کشور ایران با توجه به منابع عظیم خدادادی امکان داشتن چنین شهرهایی را داریم که تحقق این موضوع، منوط به اصلاح سیستم اقتصادی کشور، با رویکرد عدم اتکا به نفت، خروج از اقتصاد دولتی، حمایت از بخش خصوصی واقعی، کسب و کارهای کوچک و متوسط و دانش بنیان است.

امین شاکری در ادامه با اشاره به ضرورت توسعه کارآفرینی افزود: کارآفرینی و اشتغالزایی یک موضوع فرا‌دستگاهی است و برای توسعه آن نیازمند یک وفاق ملی برای ایجاد نهضت فراگیر کارآفرینی هستیم. ترویج فرهنگ کارآفرینی باید بیش از پیش تقویت شود و نهادهای فرهنگی در این موضوع با اهتمام بیشتری فعالیت کنند.

وی تاکید کرد: بر اساس مطالبات، رهنمودها و انتظارات مقام معظم رهبری، برای حل مشکلات اقتصادی کشور نیازمند به تفکر و مدیریت جهادی هستیم. مدیریت جهادی یعنی مدیریت داوطلبانه و مسوولانه، تحول خواه و تحول آفرین، انعطاف پذیر و پرتلاش و در نهایت اعتقاد به اصول، آرمان‌ها و اهداف متعالی. وی در جمع‌بندی سخنان خود با اشاره به کافی نبودن اقدامات صورت گرفته در موضوع توسعه کارآفرینی خاطرنشان کرد:  بهبود وضعیت اقتصادی کشور در گرو توسعه کارآفرینی، حمایت از تولید ملی و مدیریت جهادی است. باید از کارآفرینان و فعالان اقتصادی حمایت‌های لازم را انجام داد و با اتخاذ سیاست‌های تشویقی، مردم را از مصرف‌گرایی به سمت کارآفرینی و ارزش‌آفرینی هدایت کرد. یقیناً می‌توانیم با همدلی و همبستگی و پرهیز از تصمیمات و اقدامات شتابزده و اختلاف برانگیز، از این برهه حساس و شرایط خاص به بهترین شکل عبور کنیم.

 

ارسال نظر