تخصیص ۸۰ هزار میلیارد ریال یارانه برای تامین گندم

۱۳۹۸/۰۳/۲۵ - ۰۱:۰۱:۱۳
کد خبر: ۱۴۶۵۰۱
تخصیص ۸۰  هزار میلیارد ریال یارانه برای تامین گندم

وزیر جهاد کشاورزی گفت: از محل کمک‌های بلاعوض یارانه‌ای، دولت بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریال برای تامین گندم اختصاص داده است.

محمود حجتی که در روزهای پایانی هفته راهی نیشابور در استان خراسان رضوی شده بود در جمع خبرنگاران و تعدادی از اعضای تعاونی دامداران نیشابور گفت: گندم حدود ۱۷ هزار ریال از کشاورزان توسط دولت خریداری می‌شود در حالی که با قیمت ۶ هزار و ۶۰۰ ریال در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد تا نان با قیمت ارزان به دست مردم برسد.

وی تصریح کرد: مابه التفاوت این کسری از محل تامین نقدینگی در ۶ ماهه اول سال با کمک بانک‌ها و همچنین از محل کمک‌های بلاعوض یارانه‌ای دولت تامین می‌شود.

وی‌خاطرنشان کرد: برخی‌مواقع در این زمینه با مشکلات و تاخیرهایی روبرو می‌شویم که بابت آن از کشاورزان محترم عذرخواهی می‌کنم اما دیروز رییس سازمان برنامه و بودجه در جلسه هیات دولت قول دادند امسال این بودجه به موقع تامین شود و با تدابیری که پیش بینی شده امیدواریم امسال در این زمینه مشکلی نداشته باشیم.وی در خصوص سیستم‌های آبیاری چنین عنوان کرد: خوشبختانه شاهد استقبال گسترده از سیستم‌های نوین و هوشمند آبیاری در سراسر کشور هستیم که به صورت هوشمند رطوبت خاک و میزان آب مورد نیاز گیاه را اندازه‌گیری می‌کند و باعث افزایش ۳۰ درصدی بهره‌وری در کشاورزی می‌شود.

محمود حجتی در بازدید از طرح آبیای قطره‌ای زیرسطحی در شهرستان فیروزه افزود: هر چقدر در حوزه افزایش بهره وری آب و سیستم‌های نوین آبیاری سرمایه‌گذاری کنیم باز هم جای کار دارد.

وی اظهار داشت: در این بخش سیستم‌های آبیاری زیر‌سطحی با توجه به حفظ رطوبت خاک و جلوگیری از تبخیر آب می‌تواند جایگزین مناسبی برای سیستم آبیاری قطره‌ای در مزارع و باغ‌ها باشد.

وی یادآور شد: در گذشته با روش‌های آبیاری سنتی میزان برداشت ذرت علوفه‌ای از هر هکتار ۷۵ تن بود که با سیستم نوین آبیاری این میزان به یکصد تن رسیده و باعث صرفه جویی آب تا چهار و ۵۰۰ متر مکعب می‌شود.

  آغاز نهضت توسعه کشت گلخانه‌ای

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آغاز نهضت توسعه کشت گلخانه‌ای در کشور افزود: امیدواریم با مشارکت هر چه بیشتر تولید‌کنندگان و بهره‌برداران و با حمایت دولت این عقب‌ماندگی برطرف شود. با اجرای نظام بهزراعی در کشور میزان برداشت گندم از یک متر مکعب آب که هفت‌دهم کیلوگرم بود به یک و چهاردهم کیلوگرم رسیده است. حجتی در ادامه با توجه به اینکه در کشت گلخانه‌ای یک دوازدهم به نسبت هر واحد آب مصرفی در عرصه مصرف می‌شود افزود: با توجه به بازارهای بالقوه‌ای که در اطراف ایران وجود دارد و چهار فصل بودن آن از پتانسیل اشتغال زایی بسیار بالایی برخوردار است. امسال برای تامین نهاده‌های دامی به هر میزان که مورد نیاز باشد ارز مورد نیاز تخصیص می‌یابد و هیچ محدودیتی وجود ندارد. بر اساس تجربه و مشاهده در سایر کشورهای توسعه یافته صنعتی، زنجیره تولید در بخش کشاورزی و دامداری باید تکمیل شود.

او اظهار داشت: محصول را باید تا رسیدن به سفره مصرف‌کننده دنبال کرد و فاصله تولید تا مصرف را به حداقل رسانده و ارزش افزوده بیشتری ایجاد کنیم. در تولید پایدار دامدار نباید نهاده‌ها را به هر قیمتی بخرد و محصولش را که آسیب پذیر است به قیمت کمتر بفروشد. دامدار باید توسط تشکل‌های دامداری برای تامین نهاده‌های دامی حمایت شود و دامدار باید بتواند به صورت فردی علوفه حجمی‌اش را خود و علوفه متراکم مورد نیازش را از طریق تعاونی تامین کند.

 

ارسال نظر