دولت کارگزار مناسبی برای امر اقتصادی نیست

۱۳۹۸/۰۳/۲۵ - ۰۱:۰۰:۳۷
کد خبر: ۱۴۶۵۰۰
دولت کارگزار مناسبی برای امر اقتصادی نیست

گروه بنگاه‌ها|

«دولت کارگزار مناسبی برای امر اقتصادی نیست.» این عبارات نه از سوی یکی از منتقدان اقتصادی یا یکی از رقبای حزبی دولت بلکه از دل صحبت‌های رییس مجلس دهم بیرون آمده است؛ واقعیتی که نشان می‌دهد در هر ساختاری که دولت‌ها به جای نظارت عالیه و هدایت‌گری در نقش کارگزار اقتصادی وارد شده‌اند نه تنها بهبودی در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد نشده بلکه حضور دولت‌ها خود به عاملی برای بروز ناهنجاری‌های اقتصادی بدل شده است.

رییس قوه مقننه اما در ادامه می‌گوید: هنوز دولت از نظر اقتصادی خیلی فربه است و در حقیقت دولت کارگزار مناسبی برای امور اقتصادی نیست.

علی لاریجانی در جلسه زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی خراسان شمالی در شیروان، با اشاره به اینکه حل مساله بیکاری در کشور رونق تولید است، افزود: برای رونق تولید هم باید زیرساخت و بسترها فراهم شود و هم اینکه مشارکت مردم ایجاد شود.

وی ادامه داد: طی بازدید از واحدهای تولیدی به خوبی مشاهده شد واحدهای تولیدی که با سرمایه‌گذاری مردم ایجاد شده‌اند به خوبی در حال پیش رفتن هستند این درحالی است که واحدهای تولیدی که در دست دولت بود، حساسیت در آنها کمتر مشاهده می‌شد. بنابراین اگر می‌خواهیم مشکل اشتغال حل شود باید همه با هم یک صدا شویم و کار اقتصادی را به مردم واگذار کنیم.

  توزیع عادلانه جهت دسترسی مردم

به نیازهای اساسی

رییس مجلس دهم همچنین در جمع مسوولان و تعدادی از نخبگان خراسان شمالی در بجنورد گفت: شرایط فعلی ما یک سختی‌هایی در آن است و در سطح شورای هماهنگی سران قوا پیگیر یک سری از مسائل کشور هستیم.

علی لاریجانی افزود: در همین راستا هم‌اکنون پیگیر موضوع توزیع عادلانه برای دسترسی مردم به نیازهای اساسی است که این امر مطرح شده و تصمیماتی نیز در این رابطه اخذ شده است. موضوع مسکن یکی از این تصمیمات در سطح روستا و شهرهای کوچک و متوسط بوده که زمینه سرمایه‌گذاری مردم در این حوزه را تسهیل کنیم و زمین به صورت ارزان در اختیار مردم، انبوه ساز و غیر انبوه ساز قرار گیرد. در همین راستا قید نیز نکرده‌ایم که محدوده شهر و روستا تغییر نکند.وی بیان کرد: مطرح کردن موضوع مذکور و تصمیم‌گیری در رابطه با آن یک نکته بسیار مهم در کشور بوده چراکه 50 تا 80 درصد از درآمد مردم برای حوزه مسکن هزینه می‌شد.

لاریجانی تصریح کرد: مساله دیگری که به صورت جدی پیگیر آن هستیم، موضوع توزیع عادلانه امکانات است. با توجه به دلال بازی‌هایی که در کشور وجود دارد، با وجود اختصاص منابع قابل توجه که بیش از 10 میلیارد دلار است اما همچنان کالاهای اساسی با قیمت ارزان به دست مردم نمی‌رسد و این مدل را تغییر می‌دهیم، در هفته‌های آینده به چارچوبی می‌رسیم تا مشکلات مردم کاهش یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه از حضور در این استان و در این جلسه خرسند هستم، گفت: چراکه در این جمع هم گرایی، روحیه مثبت‌اندیشی مشاهده می‌شود و آن نکته بسیار پر اهمیتی است، چراکه وقتی که در شرایط تحریم قرار داریم غمگساری فایده‌ای ندارد و باید درد را بشناسیم و تلاش زیادی برای حل مشکلات انجام دهیم.وی افزود: گاهی در برخی از رسانه‌ها مشاهده می‌شود که مأیوسانه صحبت می‌کنند اما چرا با این همه امکانات و پتانسیل‌های موجود در کشور و رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری، القای یأس کنیم.رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با مقاومت و تلاش، بطور حتم گشایش‌های بزرگ ایجاد خواهد شد.

  توجه به استقلال اقتصادی

رییس مجلس دهم گفت: باید به استقلال اقتصادی به خصوص در حوزه کشاورزی توجه ویژه انجام شود.

علی لاریجانی در جمع تعدادی از مسوولان و نخبگان در شهرستان اسفراین افزود: وزارت جهاد کشاورزی به همراه مرکز پژوهش کشاورزی یک پژوهشی را انجام دهد تا نیاز کشور به محصولات اساسی کشاورزی راهبردی را مورد بررسی قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه طی ۴۰ سال گذشته فشارهای خیلی زیادی روی کشور ایران وجود داشته است، ادامه داد: دشمنی‌های امریکا، رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای منطقه سبب شده تا ایران تحت فشار قرار گیرد و این افراد به دنبال ضربه زدن به منافع ملت ایران هستند و از دشمنی‌های خود کوتاه نیامدند.

وی با بیان اینکه «تحریم‌های اعمال شده کاملا ضد منافع ملت ایرانی است»، اظهار کرد: یک نکته‌ای که باید به آن در حال حاضر توجه ویژه شود زمینه‌های اقتصادی است.در زمینه مسائل اقتصادی آن همتی که باید شود نشده است و گرنه نباید با این تحریم‌ها به این مشکلات بر می‌خوردیم.

رییس مجلس در ارتباط با قشر جامعه عشایری نیز تصریح کرد: عشایر ظرفیت بزرگ و یک سرمایه ملی برای کشور محسوب می‌شود و نقش بسیار مهمی در صیانت از سرزمین ایران را برعهده دارد. غیرت عشایر سبب شده که همیشه مدافع ایران باشند.

وی با اشاره به اینکه خوشحال هستیم که امروز بخش‌های مختلف کشور به حمایت از عشایر پرداخته‌اند، ادامه داد: یکی از خواسته‌های موجود این است که مشکل سرپناه‌های عشایری حل شود و این سرپناه‌ها تبدیل به مکان مستحکم برای زندگی آنها شود. در قانون برنامه و بودجه امسال تلاش شده تا حمایت از عشایر جدی گرفته شود. مخصوصا منابعی از محل صندوق توسعه ملی برای آنها در نظر گرفته شده است.

 

ارسال نظر