نبود بانک اطلاعاتی از خسارات سیلاب‌ها

۱۳۹۸/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۶۸۷
نبود بانک اطلاعاتی از خسارات سیلاب‌ها

گروه بنگاه‌ها|

با گذشت بیش از 2ماه از وقوه سیل در برخی استان‌ها؛ فرآیند احیا و بازسازی در استان‌های مختلف بر اساس دستور کار در نظر گرفته شده پیگیری می‌شود. اما در این میان برخی کاستی‌ها و کمبودها باعث شده تا روند بازسازی‌ها با کندی صورت بگیرد. نبود بانک اطلاعاتی برای برآورد خسارات سیلاب ها؛ یکی از مشکلاتی است که مدیران اجرایی در استان‌های مختلف آسیب دیده از سیل معتقدند به دلیل فقدان آن فرآیند احیای مناطق آسیب دیده با کندی صورت می‌گیرد.

مشکلی که هرچند برخی از مسوولان در زمان حادثه از تهیه و تدارک یک سایت اطلاعاتی از مناطق آسیب دیده خبر داده بودند اما هنگام اجرای پروژه بازسازی مشخص شده که برای بازسازی مناطق مختلف سامانه جامع اطلاعاتی در دست نیست. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به نبود سامانه اطلاعاتی در خصوص سیلاب گفت: بانک اطلاعاتی از تعداد خسارات‌ سیلاب‌های گذشته در استان موجود نیست.

رضا میرزایی اظهار کرد: سیلاب یکی از شایع‌ترین، مرگ‌بارترین و مخرب‌ترین وقایع طبیعی ناشی از پدیده‌های اقلیمی است، اما اگر زیرساخت‌های سازگاری با این پدیده فراهم شود، قابل مدیریت است.

اگرچه بطور کلی کشور ایران از نظر تعداد وقایع سیلاب در بین مناطق متوسط جهان قرار دارد ولی برخی استان‌ها از جمله لرستان در ریسک بالای سیلاب قرار دارند. میرزایی خاطرنشان کرد: لرستان دارای ۱۳۰ رودخانه دایمی و فصلی به طول حدود ۹ هزار کیلومتر است که به لحاظ قرارگیری در زاگرس میانی، شرایط اقلیمی و میانگین بالای بارش‌های سالانه، توپوگرافی کوهستانی و شیب تند، گسترش سازندهای زمین‌شناسی ریزدانه و مولد رواناب، مصادف شدن بارش‌های ممتد در فصول بارندگی با فصل پرآبی رودخانه‌ها، یکی از استان‌های سیل‌خیز با ریسک بالاست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با بیان اینکه در سال‌های گذشته در خصوص وضعیت سیل‌خیزی، تعداد و خسارات وقایع سیلاب لرستان به خوبی اطلاع‌رسانی نشده، اضافه کرد: متاسفانه بانک اطلاعاتی از تعداد خسارات سیلاب‌های گذشته در استان موجود نیست.

   ممانعت از ساخت و ساز در حاشیه رودها

وی یادآور شد: پلدختر به لحاظ قرارگیری در خروجی لرستان، سیل‌خیزترین شهرستان استان و خرم‌آباد در مرحله دوم قرار دارد. میرزایی خاطرنشان کرد: در لرستان اکثر رودخانه‌های دایمی و پرآب و آسیب‌پذیر از مراکز شهری و روستاهای پرجمعیت عبور می‌کنند و نیاز به ساماندهی دارند که این وظیفه شهرداری‌ها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: در بسیاری از موارد ساخت و سازها در حریم و بستر سیلابی رودخانه و بدون اخذ استعلام از شرکت آب منطقه‌ای در داخل شهرها و روستاها صورت گرفته و برای آنها سند نیز صادر شده که در سیل اخیر به‌شدت دچار آبگرفتگی و تخریب شدند.

وی بیان کرد: حد بستر و حریم رودخانه کشکان و سرشاخه‌های آن توسط شرکت آب منطقه‌ای لرستان تعیین شده و نقشه‌ها برای بازسازی مناطق سیل‌زده در اختیار مدیریت بحران، مسکن و شهرسازی و بنیاد مسکن قرار گرفته‌اند، لذا شهروندان در بازسازی یا جابه‌جایی منازل در مناطق سیل‌زده با دستگاه‌های اجرایی ذیربط همکاری کنند تا در صورت وقوع سیلاب در آینده، دچار خسارت مالی و جانی نشوند.

 

 

ارسال نظر