افزایش میزان مرگ زودرس به دلیل فشار خون بالا

۱۳۹۸/۰۲/۳۱ - ۰۱:۱۳:۰۶
کد خبر: ۱۴۵۰۳۵
افزایش میزان مرگ زودرس به دلیل فشار خون بالا

گیلان|رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با بیان اینکه فشار خون ۱۴، میزان مرگ زودرس را تا ۳ برابر افزایش می‌دهد گفت: موثرترین عامل در کنترل فشار خون بالا، کاهش میزان مصرف نمک است.به گزارش تسنیم، شاهرخ یوسف‌زاده چابک دیروز در جلسه «طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا» در رشت اظهار داشت: فاز نخست این طرح از 27 اردیبهشت تا 17 خرداد آغاز می‌شود که در جهت اطلاع‌رسانی است و فاز دوم نیز از 17 خرداد تا 15 تیر، که طرح وارد فاز عملیاتی خود می‌شود.

وی با بیان اینکه در این طرح تیم‌های سه نفره با حضور در مراکز مختلف اقدام به سنجش میزان فشار خون افراد می‌کنند ابراز داشت: پس از گرفتن فشار خون افراد، در صورت نیاز آنان را به مراکز درمانی جهت انجام اقدامات لازم ارجاع می‌دهیم. یوسف‌زاده خاطرنشان کرد: افزایش امید به زندگی، بستر بروز بیماری‌های غیر واگیر را افزایش داده است؛ افزایش طول عمر فرصت ایجاد بیماری‌هایی مانند دیابت و فشارخون را فراهم کرده است که مهم‌ترین عامل بروز بیماری‌های قلبی عروقی و مغزی هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان مهم‌ترین عامل به وجود آمدن بیماری‌های غیر واگیر را رژیم غذایی نامناسب و کاهش میزان فعالیت‌های بدنی دانست و افزود: برای کنترل و درمان بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون باید مصرف قند و نمک را کاهش دهیم.

وی هدف اصلی دانشگاه علوم پزشکی گیلان را هدایت ذائقه مردم به سمت کاهش مصرف نمک و قند دانست و ابراز داشت: در سال‌های اخیر ذائقه مردم به سمت مصرف غذاهای چرب و پرنمک و بسیار شیرین رفته است که این خود یکی از عوامل تهدید‌کننده سلامتی است.

 

ارسال نظر