توزیع عواید فروش سوخت بین مرزنشینان سیستان و بلوچستان آغاز شد

۱۳۹۸/۰۲/۲۲ - ۰۰:۵۵:۳۹
کد خبر: ۱۴۴۳۱۵
توزیع عواید فروش سوخت بین مرزنشینان سیستان و بلوچستان آغاز شد

توزیع و بهره‌مندی مرزنشینان ساکن در شعاع 20کیلومتر مرز از عواید فروش سوخت در نشستی با حضور استاندار سیستان و بلوچستان آغاز شد؛ طرحی که به اعتقاد کارشناسان گام بلندی برای بهبود شاخص‌های معیشتی مردم مرزنشین محسوب می‌شود و نتایج آن طی سال‌های آینده به چشم خواهد آمد.

به گزارش ایرنا استاندار سیستان و بلوچستان دیروز در این نشست اظهار داشت: در گذشته نقاط ضعفی به لحاظ کارگزاران فعال در این امر و عدم توانمندی تعاونی‌‌ها وجود داشت و این نقص‌ها سبب شد که در نقاط مختلف مرزی مرزنشینان دریافتی‌های متفاوتی داشته و در هر منطقه رقم‌های متفاوتی دریافت کنند که این تفاوت‌ها باعث ایجاد بدبینی در مردم شد.

احمد علی موهبتی گفت: بر اساس طرح جدید تمام تعاونی‌هایی که در حوزه سوخت فعالیت دارند در مزایده عمومی شرکت می‌کنند که این مزایده پنجم هر ماه برگزار می‌شود. وی افزود: پیش‌‌بینی می‌شود بر اساس طرح جدید ماهیانه حدود 150 هزار تومان به حساب هر مرزنشین واریز شود که در گذشته این مبلغ حدود 12 هزار تومان بطور میانگین بوده است.

استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر تلاش برای ایجاد رفاه نسبی مرزنشینان بیان کرد: باید کمک کنیم تا مرزنشینان به رفاه نسبی برسند و در کنار این امر با پدیده قاچاق سوخت برخورد کنیم زیرا قاچاق علاوه بر ایجاد بی‌نظمی در اقتصاد، به آن آسیب می‌زند.

وی گفت: در نشستی که با وزیر کشور و وزیر نفت و سایر دست اندرکاران در تهران داشتیم مقرر شد کارگروهی کشوری برای مبارزه با پدیده قاچاق سوخت برگزار و راهکارهای لازم برای نظم بخشی به این موضوع تصویب شود.

موهبتی افزود: بنا بر طرح توزیع و بهره‌ مندی مرزنشینان شعاع 20 کیلومتر 20 درصد قیمت سوخت باید به حساب مرزنشینان واریز شود که در حال حاضر پرونده 76 هزار نفر برای برخورداری از این طرح تایید شده و حدود 7 هزار نفر نیز در مرحله بررسی و تایید هستند.

وی اظهار داشت: مبالغ حاصل از فروش سوخت به نیروهای شاغل دولت که در مرزها ساکن هستند تعلق نمی‌گیرد و فقط شامل افراد مرزنشین که فاقد شغل هستند می‌شود.

استاندار با بیان اینکه مرز فرصت و مزیتی قابل توجه است، گفت: تلاش داریم که در این طرح روستاهایی با شعاع بیشتر از 20کیلومتر از این مزیت برخوردار شوند تا به مردمی که به عنوان مرزدار و متولی امنیت در این مناطق هستند کمک شود.

گفتنی است کاهش قاچاق سوخت، بهبود معیشت مرزنشینان، مهاجرت معکوس روستاییان از شهرها به روستاهای محدوده مرز و تثبیت جمعیت پایدار از دستاوردهایی است که طرح برخورداری مرزنشینان از عواید سوخت دنبال می‌کند.

 

ارسال نظر