برگ سبز چای بیشتر از نرخ تضمینی خریداری می‌شود

۱۳۹۸/۰۲/۲۱ - ۰۱:۲۹:۳۸
کد خبر: ۱۴۴۲۲۶
برگ سبز چای بیشتر از نرخ تضمینی خریداری می‌شود

موضوع تعیین قیمت برگ سبز چای یکی از موضوعاتی است که هر سال دیدگاه‌های متفاوتی در خصوص آن ارایه می‌شود. بعد از نوسانات ارزی اخیر و اقبال بیشتری که چایکاران برای صادرات این محصول داشتند، بسیاری از تحلیلگران از دولت خواستند با توجه به شرایط تازه انعطاف بیشتری برای خرید تضمینی برگ سبز چای از خود نشان دهد؛ بر همین اساس است که رییس سازمان چای کشور خبر از افزایش قیمت خرید تضمینی چای می‌دهد و می‌گوید: خوشبختانه استقبال مصرف‌کنندگان از چای داخلی نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده و کارخانه داران هم، چای خشک تولیدی خود را با قیمت مناسبی می‌فروشند. حبیب جهانساز در بازدید از کارخانجات چای‌سازی سیاهکل در استان گیلان بر خرید بالاتر از قیمت تضمینی برگ سبز چای توسط کارخانه داران تاکید کرد و گفت: خرید تضمینی محصولات کشاورزی، قیمت پایه و کف خرید است و از همین رو از کارخانه‌داران انتظار داریم تا با قیمت بالاتر ازآن برگ سبز چایکاران را خریداری کنند. وی افزود: خوشبختانه استقبال مصرف‌کنندگان از چای داخلی نسبت به سال‌های قبل خیلی بیشتر شده و کارخانه‌داران هم، چای خشک تولیدی خود را با قیمت مناسبی می‌فروشند.رییس سازمان چای گفت: انتظار داریم کارخانه‌داران، چای را با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب از چایکاران بخرند تا انگیزه چایکاران برای تولید بیشتر شود.

جهان‌ساز خاطرنشان کرد: سهم دولت در پرداخت پول برگ سبز چای خریداری شده از چایکاران شمال ۴۶ درصد و سهم کارخانجات ۵۴ درصد است.وی خاطرنشان کرد: سهم دولت از خرید تضمینی چای، تا پایان اردیبهشت به چای‌کاران پرداخت می‌شود.رییس سازمان چای کشور افزود: تاکنون 6 کارخانه چای‌سازی 800 تن برگ سبز چای به ارزش 2 میلیارد تومان از چایکاران سیاهکلی خریداری کردند.

  امسال کارخانجات چای مشکلی ندارند

از سوی دیگر استاندار گیلان نیز با تایید خبر افزایش قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای گفت: امسال برای اولین‌بار تعدادی از کارخانه‌ها، برگ سبز چایکاران را بیشتر از نرخ تضمینی اعلام شده خریداری می‌کنند.

مصطفی سالاری که در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی صحبت می‌کرد اظهار کرد: انتظار داریم در جلسات شورای گفت‌وگو به صورت کارشناسی بحث شود زیرا این رویکرد منجر به اتفاقات مثبت می‌شود که برای نمونه می‌توان گفت امسال کارخانجات چای مشکل خاصی نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه کارخانه داران به جهت رشد و رونق تولید چای خواستار افزایش قیمت برگ سبز چای شدند، افزود: باتوجه به اتفاقات خوبی که در بحث چای رخ داده است، برای اولین‌بار، امسال تعدادی کارخانه چای‌سازی، برگ سبز چایکاران را بیشتر از نرخ تضمینی اعلام شده از سوی شورای عالی اقتصاد خریداری می‌کنند و در همین راستا نباید اجازه دهیم واسطه‌ها منافع کشاورزان را به خطر بیندازند.

نماینده عالی دولت تصریح کرد: موضوع راه آهن آستارا-آستارا با جدیت توسط دولت پیگیری می‌شود که می‌تواند نقش بزرگی در حوزه اقتصادی استان داشته باشد.وی افزود: در حوزه صادرات با موانعی مواجه هستیم که باید اصلاح و برطرف شود.سالاری با بیان اینکه مسائل مرتبط با شورای گفت‌وگو باید با نگاه کارشناسی اولویت‌بندی شود، تصریح کرد: چند مساله و مطالبه مهم‌تر توسط فعالان اقتصادی پیشنهاد و پیگیری تا نتایج مشخص و موثر حاصل شود.

در این جلسه تعدادی از فعالان بخش اقتصادی در سخنانی، حذف ارز نیمایی از کالای چوب، کوتاه‌تر شدن زمان ثبت سفارش، تقویت صادرات و مواردی از این قبیل را خواستار شدند. همچنین در این جلسه تعدادی از نمایندگان مجلس، مدیران و فعالان اقتصادی عضو شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی حضور داشتند.

 

ارسال نظر