هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به عشایر پرداخت شد

۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۰۰:۲۲:۳۱
کد خبر: ۱۴۴۱۴۸
هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به عشایر پرداخت شد

  هرچند عشایر کشورمان  کمتر از 2 درصد از کل جمعیت ایران را تشکیل می دهند اما همین قشر ریشه دار و فعال تولید بیش از 25 درصد مواد پروتئینی به ویژه گوشت قرمز و محصولات لبنی، 40 درصد صنایع دستی و 28 درصد دام سبک کشور را در اختیار دارند. بنابراین فعل و انفعالی که عشایر در فرآیند اقتصادی کشورمان ایجاد می کنند از چنان درجه اهمیتی برخوردار است که برای بهبود شاخص های کسب و کار آنان اقدامات اثرگذاری انجام شود.

ساختار جامعه عشایری مبتنی بر ایل و عشیره است و بر خلاف پیدایش تمامی پدیده های نوظهور در دنیای مدرن، همچنان این ساختار بکر پابرجا مانده و مهمتر از آن فرهنگ اصیل کار و کوشش در این ساختار است.

یکی از مهم‌ترین مطالبات عشایر ایجاد اشتغال پایدار، مولد و سودآور است که در قالب طرح‌های مختلفی کشاورزی و دامداری ایجاد تأسیسات مکانیکی و برقی، احداث گلخانه، زنبورداری، دامپروری صنعتی و نیمه‌صنعتی و مرغداری این مهم تحقق پیدا می کند. یکی از راهکارهایی که دولت از طریق آن سعی می کند تا میزان نقش آفرینی عشایر در بخش های اقتصادی را افزایش دهد؛ اختصاص تسهیلات ویژه کسب و کار به این قشر اثرگذار است که در قالب طرح های توسعه‌ای

 اجرایی می شوند. روز گذشته خبر رسید که هزار میلیارد تومان تسهیلات ویژه ارزان قیمت برای بهبود شاخص های زیستی و کسب و کار عشایر در نظر گرفته شده تا به بخشی از مطالبات عشایر در این زمینه پاسخ داده شود.

رییس سازمان امور عشایری با بیان اینکه دولت و مجلس در چند سال اخیر به عشایر کشور توجه ویژه ای داشته اند، گفت: از سال 94 تا 97 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت از محل صندوق توسعه ملی و سازمان مدیریت بحران به عشایر پرداخت شده است.

کرمعلی قندالی دیروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل امور عشایر کرمانشاه یکی دیگر از خدمات مهم دولت و مجلس را اختصاص سالیانه 270 میلیارد تومان اعتبار به امور عشایر از محل مالیات بر ارزش افزوده دانست و ضمانت زنجیره ای و سهل الوصول بودن تسهیلات امور عشایری را یکی از مزیت های مهم آن برشمرد.

وی با بیان اینکه حدود 60 درصد تجهیزات و امکانات نقلیه ای عشایر کشور در سالیان اخیر نو شده بیان داشت: در سال های اخیر 270 دستگاه وسیله نقیله از جمله 90 دستگاه تانکر آبرسان سیار به عشایر کوچ رو، 120 خودرو کمک دار برای عبور از راه های

 صعب العبورعشایر به ناوگان عشایر اضافه شده است.

قندالی در ادامه عشایر را قشری نجیب و وفادار به نظام معرفی کرد و گفت: جمعیت عشایر کشور یک میلیون و 200 هزار نفر معادل 1.8 دهم درصد جمعیت کشور است که از کمترین خدمات جامعه و دستگاه های کشور برخوردارند و این در حالی است که با تولید 190 هزار تن گوشت قرمز، 25 درصد گوشت کشور و 35 درصد صنایع دستی را تولید می کنند.

او در ادامه با بیان اینکه 59 درصد مساحت کشور در حوزه قلمرو عشایر است، افزود: در بعد تصمیم گیری و تصمیم سازی عشایر در حوزه قلمرو خود کمترین نقش را دارند و از این ظرفیت نتوانسته اند استفاده کنند.

 300 میلیارد تومان برای اصلاح آبرسانی عشایر اختصاص می یابد

رییس سازمان امور عشایری در ادامه از توجه مقام معظم رهبری به جامعه عشایری تقدیر کرد و گفت: مقام معظم رهبری در طرح 2 میلیارد یورویی آبرسانی به روستاهای کشور از محل صندوق توسعه ملی، آبرسانی به عشایر را نیز اضافه کردند که امسال با تحقق این بودجه حدود 300 میلیارد تومان سازمان امور عشایری برای احداث شبکه های آبرسانی به محل اسکان دائم عشایر و یا حفر قنات، چاه ها و ساماندهی آب سراب های مورد مصرف عشایر اقدام خواهد کرد.

قندالی یکی دیگر از خدمات سازمان امور عشایری در سال 98 را پرداخت 300 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به عشایر اعلام کرد که بین استان ها توزیع می شود.

 10 میلیارد تومان تسهیلات به عشایر زلزله زده کرمانشاه پرداخت شد

قندالی در ادامه با بیان اینکه نظام هرگز فداکاری، رشادت و خودگذشتگی عشایر کرمانشاه در روزهای آغازین هشت سال دفاع مقدس در دفاع از کشور فراموش نخواهد شد، گفت: سازمان عشایری کشور در زلزله مهیب 7.3 ریشتری کرمانشاه به هزار خانوار عشایری ساکن مناطق زلزله زده 10 میلیارد تومان تسهیلات 10 میلیون تومانی با بازپرداخت پنج ساله پرداخت کرد.وی با بیان اینکه عشایر استان کرمانشاه در تاریخ سابقه درخشان و روشنی دارند، از مدیرکل جدید عشایر استان خواست در خدمتگزاری به قشر عشایر در برهه سخت کنونی از هیچ تلاشی دریغ نکند و تمام فکر خود را به ارائه خدمات به عشایر اختصاص دهد و از حواشی سیاسی و قومی دوری کند.

در این مراسم از خدمات 2 ساله حسن احمدی مدیرکل سابق امور عشایر استان کرمانشاه تقدیر و بهزاد محمدی به عنوان مدیرکل جدید استان معرفی شد.

عشایر کشور شامل 213 هزار خانوار، 552 طایفه و 104 ایل است که 1/8 جمعیت کشور را در بر می گیرد.

 

ارسال نظر