حمایت دولت از واحدهای صنفی خسارت‌دیده از سیل

۱۳۹۸/۰۲/۱۱ - ۰۱:۰۹:۵۹
کد خبر: ۱۴۳۵۷۸
حمایت دولت از واحدهای صنفی خسارت‌دیده از سیل

گروه بنگاه‌ها|

بلافاصله پس از وقوع سیل در استان لرستان برنامه‌ریزی برای عبور از بحران و بازگشت وضعیت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... مناطق سیل‌زده به وضعیت طبیعی در دستور کار مسوولان قرار گرفت؛ یکی از آسیب‌های جدی سیل، مشکلاتی بود که این حادثه در فرآیند تولید، بازرگانی و کشاورزی استان‌های درگیر با سیل ایجاد کرد. مشکلاتی که از یک طرف فعالان تولیدی و صاحبان بنگاه‌ها را در استان‌های مختلف با خطر تعطیلی و ورشکستگی مواجه می‌کرد و از سوی دیگر مردم عادی را با خطر از دست دادن شغل و بروز مشکلات معیشتی مختلف روبه‌رو می‌ساخت. اهمیت موضوع در آن ایام به اندازه‌ای بود که مقام معظم رهبری در رهنمودهایی که با موضوع بازسازی مناطق سیل‌زده ارایه می‌کردند حمایت از واحدهای تولیدی و احیای کسب و کار مردم را به عنوان یک اولویت جدی مطرح می‌کردند و از مسوولان می‌خواستند تا هر چه سریع‌تر نسبت به حل مشکلات مرتبط با تولید و اشتغال اقدام کنند.  روز گذشته نیز وزیر صمت با هدف بررسی میدانی مشکلات اقتصادی منطقه راهی استان لرستان و مناطق سیل‌زده شد تا از نزدیک مشکلات تولیدی و بازرگانی منطقه را بررسی و دستورات لازم برای احیای بنگاه‌های دارای مشکل را صادر کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت به واحدهای صنفی آسیب‌دیده از سیل کمک بلاعوض و تسهیلات با سود پایین پرداخت می‌کند. برنامه وزارت حفظ تولید موجود است. رضا رحمانی در جلسه مشترک شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید لرستان، اظهار کرد: خود جلسه هدف نیست، من با موارد ناآشنا نیستم و مثل صنعتگران از صبح تا شب با مسائل سر و کار دارم، اما به هر روی در هر سفری نکات جدیدی را می‌شنویم یا تصمیمات جدیدی را می‌گیریم. وی با بیان اینکه جلسات باعث می‌شود به یک فهم مشترک از موضوعات برسیم، تصریح کرد: از نظر من مواردی که مطرح شد ۳ سطح بحث را ایجاد کرد؛ یک بخشی از موارد مشکلاتی است که همه می‌دانیم، مثل تحریم و مبادلات مالی که باید در چارچوب خودش مسائل را جلو ببریم. وزیر صمت خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب فرمودند که حفظ وضع موجود تولید کارخانه‌ها یک جهاد است. لذا شاه بیت برنامه ما این است که تولید موجود اول را حفظ کنیم. رحمانی اضافه کرد: بخشنامه و ابلاغیه نمی‎خواهد باید نگاه خود را عوض کنیم واحدی که می‎تواند تولید کند باید مشکل آن حل شود. امروز تکلیف ما این است که تولید موجود را حفظ کنیم و مرحله دوم فعال‌سازی ظرفیت‎ها است. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در این شرایط که تولیدکنندگان می‎دانند رها کردن افتخار نیست و آنها که رها نکرده‎اند تاریخ آن را خواهد نوشت.

    بانک هاباید همکاری کنند

رحمانی عنوان کرد: نگاه را باید عوض کنیم هر بانکی که مشکل واحد را رفع می‎کند به آن مثبت نگاه کنیم، آن کسی که این کار را انجام می‎دهد تشویق و آن کس که انجام نمی‎دهد مواخذه شود. دولت تصویب کرده است که برای مناطق آزاد و ویژه مواد اولیه و تجهیزات تولید بدون ثبت سفارش آزاد است که بیایید. وزیر صمت تصریح کرد: جای بازرسی کجاست همین‎جا است که باید پیگیری کنیم چه کسی می‎تواند جلوی دولت بایستد این تخلف است. رحمانی خاطرنشان کرد: مصوبات باید اجرا شود و جلوی واردات مواد اولیه را نمی‌‎توانند بگیرند این یک تخلف است. این سفر از نظر کیفی یک‎روزه نیست و به اندازه چند روز است. وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: جنس وزارتخانه ما با بعضی از دستگاه‎ها متفاوت است. برخی دستگاه‎ها صرفا در مقابل دولت مسوول هستند ولی جنس کار ما متفاوت است. وظیفه کاری من این است که از تولید دفاع و مشکلات تولید را در هر سطحی پیگیری کنم. رحمانی با اشاره به نامگذاری سال، عنوان کرد: هرکجا خلاف رونق تولید باشد تذکر می‎دهم چون محور اصلی، راهبردی و محوری حمایت از تولید باشد و باقی سیاست ما باید با این هماهنگ شود. خلاف این باشد به هدفی که مقام معظم رهبری تدوین کرده‎اند و دولت جزو برنامه خود قرار داده است، نخواهیم رسید. برنامه ما باید این باشد که در استان‎های محروم بیشتر کار شود. وی با بیان اینکه باید منابع درست تخصیص پیداکند، افزود: بعضی جاها تخصیص داده می‎شود اما نتیجه آن را نمی‎بینیم که باید تدبیری اندیشیده شود که به نتیجه برسیم.

     اولویت‌بندی تخصیص منابع

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کارها محوربندی شود و براساس اولویت منابع اختصاص یابد، ادامه داد: باید برنامه‎ریزی داشته باشیم و هر سال رشته خاصی دنبال شود.

رحمانی اضافه کرد: امسال یکی از برنامه‎های ما توزیع و صنوف است. یک نابسامانی‎هایی در حوزه تامین و توزیع وجود دارد که یکی از راهکارهای آن تقویت تولید ملی است.

وی با بیان اینکه آنجا که به واردات وابسته هستیم آسیب‎پذیری ما بیشتر است، افزود: راه دیگر تکمیل سامانه‎ها است. وزیر صمت خاطرنشان کرد: حمایت از شرکت‎های دانش بنیان و فناوری در همه عرصه‎ها جزو برنامه است.

رحمانی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی تولید سرمایه در گردش است، اضافه کرد: در این راستا مذاکراتی را شروع کرده‎ایم. وی با اشاره به صادرات عنوان کرد: سهم استان از صادرات پایین است که کارگروه ویژه‎ای می‎خواهد که علت آن بررسی شود. وزیر صمت گفت: یکی از استان‎هایی که آسیب زیادی دیده استان لرستان است فقط در حوزه بالای 700 میلیارد تومان آسیب دیده است که بنابراین است که همه منابع کشور پای کار بیایند. رحمانی افزود: الان 70 درصد لاستیک سنگین کشور وارد می‎شود که برای راه‎اندازی لاستیک‌سازی خرم‎آباد به صورت اختصاصی از رییس‌جمهوری دستور این طرح را می‎گیریم و مشکل فولاد ازنا باید تا هفته آینده برطرف شود.

    تلاش برای رفع محرومیت ها

وی تصریح کرد: سازمان‎های توسعه‎ای باید در جهت رفع محرومیت‎ها ماموریت یابند که بیشترین تعداد این سازمان‎ها درغرب و اروپا است. وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: تاکنون برای رفع مشکلات پارسیلون، سامان کاشی، شرکت پرس و یخچال‌سازی چند جلسه برگزار شده و باید وضعیت آنها در گزارش جمع‎بندی به وزارتخانه دقیق اعلام تا به صورت ویژه پیگیری شود. رحمانی اضافه کرد: تولیدکنندگان داخلی قول مساعد داده‎اند با قیمت پایین اقلام لوازم خانگی و فرش را برای بسته‎های ویژه سیل‎زدگان تامین کنند که سهم خوبی هم برای لرستان لحاظ می‎شود.

    وجود یک‎هزار و ۳۲۱ پروانه بهره‎برداری

قبل از صحبت‌های وزیر صمت رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با مطرح کردن اعداد و ارقام اقتصادی و صنعتی استان تلاش کرد تا تصویری واقعی از مطالبات اقتصادی اهالی تولید، بازرگانی و کشاورزی ارایه کند. محمدرضا صفی‎خانی اظهار کرد: یک‎هزار و ۳۲۱ پروانه بهره‎برداری واحد صنعتی در لرستان با اشتغال بیش از ۲۲ هزار نفر داریم. یک‎هزار و 16 جواز تأسیس داده‌ایم که بین صفر تا ۹۰ درصد پیشرفت دارند که بیش از 37 هزار نفر زمینه اشتغال آنها فراهم می‎شود. در سال ۹۲، به میزان ۸۶.۴ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم و در سال 97 این مقدار به ۳۵۲.۷ میلیون دلار رسیده است. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان ادامه داد: این میزان 3.64 درصد رشد داشته است که از اول دولت تدبیر و امید 400درصد رشد داشته است. صفی‎خانی عنوان کرد: صادرات غیرنفتی در سال 97 ما ۴۶ محصول است که به ۳۸ کشور دنیا صادر می‌شود. وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ بنگاه‌های اقتصادی غیرفعالی که احیا شدند، در حوزه صنعت و معدن ۳۹ واحد و در بخش کشاورزی ۳۴ واحد بوده است. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بیان کرد: ارتقای ظرفیت تولید ۱۳ واحد بخش صنعت و معدن را داشته‌ایم که در پی آن ۱۲۵ شغل ایجاد شده است. صفی‎خانی ادامه داد: تعداد طرح‌های سرمایه‌گذاری به بهره‎برداری رسیده ۲۴ تا در بخش صنعت و معدن، ۲۴ تا در بخش کشاورزی و ۳ تا در بخش خدمات بوده که به ترتیب ۸۷، ۳۰ و ۲۰ شغل ایجاد شده است. این فعال اقتصادی از دولت خواست که به واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی آسیب‌دیده برای بازگشتن به وضعیت نرمال کمک کند تا لرستان به جایگاهی برسد که در شأن مردم این منطقه است.

 

ارسال نظر