نگاه ویژه دولت به تخصیص اعتبارات سیستان و بلوچستان

۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۰۰:۱۶:۳۳
کد خبر: ۱۴۳۳۹۷

 معاون امور زیربنایی و توسعه سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت نگاه ویژه‌ای در حوزه تخصیص اعتبار به سیستان و بلوچستان دارد و این استان در اولویت طرح‌های اجرایی و اعتباری است. «حمیدرضا عدل» در کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: دولت با توجه به منابع محدود در حوزه تخصیص بودجه، اعطای تسهیلات و کمک‌های بلاعوض به این استان را در دستور کار قرار داده است. وی ادامه داد: در حوزه سیلاب مباحث مربوط به سیل و نحوه پرداخت خسارات و مانند آن بررسی شده و سیستان و بلوچستان نیز مانند سایر مناطق کشور از خدمات و کمک‌های مربوطه برخوردار خواهد شد. معاون امور زیربنایی و توسعه سازمان برنامه و بودجه به طرح 46 هزار هکتاری سیستان اشاره کرد و افزود: این طرح به عنوان یکی از طرح‌های بزرگ ملی در دستور کار دولت قرار گرفت و تاکنون پیشرفت‌های خوبی داشته است. او گفت: مباحث مربوط به ریزگردها، احیای تالاب بین‌المللی هامون، مباحث مربوط به لایروبی انهار و مانند آن به عنوان مقوله‌های زیست محیطی در دستور کار دولت قرار دارد. عدل تاکید کرد: از ظرفیت‌های آبخیزداری باید به نحو درست استفاده کرد و دولت در این حوزه منابع خوبی در نظر گرفته است. معاون امور زیربنایی و توسعه سازمان برنامه و بودجه به ایجاد تصفیه خانه سیستان اشاره کرد و گفت: در صورت نیاز برای اجرای این طرح اعتبارات خوبی در نظر خواهیم گرفت.

وی افزود: سیستان و بلوچستان با توجه به شرایط خاصی که دارد در تخصیص اعتبارات در اولویت است. عدل ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه به همه تعهدهای خود در سیستان و بلوچستان عمل خواهد کرد. رییس کمیسیون آب، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: دولتمردان در اجرای تصمیمات خود با شتاب بیشتری عمل کنند. احمدعلی کیخا بیان کرد: با توجه به مشکلاتی که در سیستان و بلوچستان وجود دارد باید به این استان نگاه ویژه‌ای در زمینه تخصیص اعتبارات شود. وی ادامه داد: سامانه‌های آبیاری مناسب، اتمام طرح نیم لوله، توجه به طرح 46 هزار هکتاری، ریزگردها و غیره باید در اولویت و توجه دولت باشد. معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی هم در این نشست از آغاز عملیات اجرای سامانه‌های نوین آبیاری داخل مزارع دشت سیستان خبر داد. علی مراد اکبری اظهار کرد: بخش اعظم پروژه بزرگ ۴۶ هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان شامل خطوط انتقال و توزیع آب تا سطوح ۲۰ هکتاری و ایستگاه‌های پمپاژ تا پایان خرداد سال جاری به اتمام می‌رسد. وی افزود: اکنون عملیات اجرایی سامانه‌های مدرن آبیاری در سطح مزارع یک هکتاری آغاز شده است.

اکبری پیشرفت فیزیکی کل طرح انتقال آب با لوله دشت سیستان را ۹۲ درصد اعلام کرد و گفت: این پروژه، ۴۶ هزار هکتار از گستره ۲۰۰ هزار هکتاری دشت سیستان را با تخصیص ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب از چاه نیمه‌ها آبیاری خواهد کرد. وی بیان کرد: ۱۶ ناحیه عمرانی، سه ایستگاه پمپاژ اصلی و ١٤ ایستگاه پمپاژ نواحی وظیفه تامین، انتقال و آبرسانی به کل ۴۶ هزار هکتار را برعهده خواهند داشت.

 

ارسال نظر