دورخیز بخش خصوصی برای تدوین سند رونق تولید

۱۳۹۸/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۹۹۹
دورخیز بخش خصوصی برای تدوین سند رونق تولید

کیوان کاشفی

رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه

همانطور که رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی شان فرمودند رفع مشکلات معیشتی مردم و بهبود وضعیت اقتصاد کشور در گرو رونق تولید است. بنابریان قبل از هر اقدامی نیازمند تدوین سند رونق تولید هم در بعد ملی و هم بعد استانی هستیم.

مهم‌ترین نکته در یک چنین شرایطی این است که رونق تولید را اجرایی کنیم، نه اینکه فقط در حد شعار، برپایی چند همایش و سمینار یا تکیه کلام شدن در سخنرانی‌ها باقی بماند و در پایان سال نیز فراموش شود.

البته بخش خصوصی در حال جمع‌آوری برنامه‌های راهبردی برای تحقق این شعار در بعد ملی و استانی است و پیشنهاداتی در این زمینه به دولتی‌ها می‌دهیم تا به یک سند اجرایی برای رونق تولید تبدیل شود. تلاش شده موارد مهم و تأثیرگذاری برای تدوین این سند ارایه شود و وظیفه هر دستگاه در این سند مشخص خواهد شد و جدول زمانبندی نیز برای اجرای برنامه‌ها تعیین می‌شود تا امکان رصد فعالیت‌ها وجود داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که برای اجرایی شدن رونق تولید ضروری است حوزه بانک‌ها است چرا که اگر می‌خواهیم رونق تولید رخ دهد، باید سیستم بانکی فعال و پویایی داشته باشیم.

باید بانک‌ها را مشتاق به کمک و حمایت از تولید کنیم تا این تعامل به صورت دوسویه برقرار شود، زیرا بانک‌ها نیز با مشکلات متعددی مواجه هستند و در برخی موارد به دلیل کارشناسی نبودن طرح‌ها منابع مالی خود را از دست داده‌اند، از همین رو وارد کردن فشار به آنها موثر نیست.

در شرایط کنونی که با افزایش نرخ ارز و تورم بالا مواجهیم، واحدهای تولیدی نیازمند نقدینگی بیشتر هستند و بخشی از این نقدینگی باید از طریق حمایت بانک‌ها تأمین شود.

موضوع دیگری که باید در رونق تولید مدنظر قرار بگیرد بهبود فضای کسب و کار است. بهبود فضای کسب و کار باید تمام بخشنامه‌ها و رویه‌های دستگاه‌ها که در هیچ کجا نوشته نشده را نیز در بر بگیرد و همه این روندها به سمت تسهیل‌گری و کوتاه شدن پیش برود.

اگر چه سهم قوه مجریه بیشتر از سایر بخش‌ها است، اما باید در نظر بگیریم که سایر بخش‌ها از جمله قوه قضاییه و قوه مقننه نیز در بحث بهبود فضای کسب و کار موثر هستند.

در این میان اصلاح قوانین مالیاتی خصوصاً قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز برای رونق تولید ضروری است. چراکه قانون مالیات بر ارزش افزوده به خودی خود مشکل‌ساز است و به شیوه‌ای بسیار بدتری هم اجرا می‌شود.

باید در این سال تابو اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده را بشکنیم، حداقل کاری که می‌توانیم بکنیم این است که بخش‌هایی از این قانون را اصلاح کنیم تا کمتر به ضرر حوزه تولید باشد.

معتقدم اگر این قانون اصلاح شود و شیوه اجرای آن نیز درست باشد، می‌تواند حتی به سود بخش تولید نیز باشد. موضوع دیگری که برای رونق تولید باید مدنظر قرار گیرد توجه به حوزه صادرات است . در کشور با اشباع تولید مواجهیم و به دلیل آنکه قدرت خرید مردم نیز به‌شدت پایین آمده تنها صنایعی می‌توانند دوام بیاورند که دستی در صادرات دارند. اگر به دنبال رونق تولید هستیم باید در کنار آن رونق صادرات را نیز مدنظر قرار دهیم و زیرساخت‌های لازم در این خصوص را نیز فراهم کنیم.

توجه به مواردی مانند قوانین تأمین اجتماعی، فعال کردن ستاد تسهیل، فعال کردن واحدهای راکد، بهبود زیرساخت‌های مرزی و... نیز از دیگر مواردی است که برای تهیه سند رونق تولید باید مد نظر قرار گیرد. که مجموعه این عوامل بستر لازم برای تحقق شعار سال را فراهم می‌کند.

 

 

 

ارسال نظر