راهکار تحقق رونق تولید

۱۳۹۸/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۹۱۵
راهکار تحقق رونق تولید

گروه بنگاه‌ها|

مردم ایران در شرایطی سال 98 را تحویل کردند که همچنان دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی مهم‌ترین معادله پیش‌روی خانواده‌های ایرانی برای گذران زندگی به‌شمار می‌رود. مشکلاتی که یک‌بار دیگر ضرورت توجه به بحث تولید و حمایت از کالای داخلی را به عنوان یک ضرورت جدی و غیر قابل انکار پیش روی فعالان اقتصادی، اهالی رسانه و البته عموم مردم قرار داد. بر اساس این ضرورت غیر قابل انکار بود که مقام معظم رهبری دقایقی بعد از تحویل سال جدید و در جریان سخنرانی نوروزی شان؛ سال 98 را با عنوان سال «رونق تولید» نامگذاری کردند. عنوانی که نشانگر اهمیت فوق‌العاده رونق تولید در مسیر حل و فصل مشکلات ریشه داری چون بیکاری، فقر، آسیب‌های اجتماعی و...است و حرکت در مسیر آن می‌تواند بسیاری از مشکلات را از سر راه اقتصاد و معیشت ایرانیان بردارد.

پرسشی که با این مقدمات به اذهان عمومی خطور می‌کند آن است که عوامل موثر برای تحقق رونق تولید کدام مواردند و با به کارگیری چه راهکارهایی می‌توان رونق را به پیکره رکود زده تولید کشورمان تزریق کرد. برای آگاهی از دیدگاه‌های کارشناسی در این زمینه سراغ نمایندگان مجلس و اهالی اقتصاد رفتیم تا نوری به ابعاد گوناگون بحث رونق تولید تابانده شود. از نگاه کارشناسان اقتصادی، رونق تولید علاوه بر کمک به کشور برای عبور موفق از کمرکش تحریم‌ها، گره مسائلی چون اشتغال را گشوده و مشکلات معیشتی مردم را کاهش خواهد داد.

    ساماندهی واردات و صادرات  

نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است: ساماندهی واردات و صادرات، افزایش مشارکت مردمی و تکیه بر بخش خصوصی موجب رونق تولید، اشتغالزایی و بهبود معیشت مردم می‌شود. سیدحسن حسینی شاهرودی در ادامه صحبت‌هایش افزود: کمبود درآمد دولت، کاهش فروش نفت و وقوع حوادث غیرمترقبه در کشور چالش‌هایی را در زمینه اقتصادی ایجاد کرده که رفع آن به رونق تولید وابسته است.  وی ادامه داد: دشمنان و بدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همواره در طول تاریخ شدیدترین تحریم‌ها را بر کشور تحمیل کردند اما ایران نشان داده هر وقت در تنگنا قرار گرفته با تلاش مضاعف و تکیه بر دانش داخلی، به توسعه، رونق، تولید علم و ثروت و اشتغالزایی برای جوانان دست یافته است. حسینی شاهرودی اظهار داشت: امسال با وجود کاهش فروش نفت و کاهش بودجه کشور، بخش قابل توجهی از بودجه کشور به منظور رفع مشکلات 24 استان سیل زده کشور در نظر گرفته شد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس تجربه تکیه بر داشته‌های بومی موجب پیشرفت کشور شده و هر گاه امید به بیرون از کشور دوخته شود چالش‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی بیشتر می‌شود، امید است در شرایط امسال کشور با تکیه بر ظرفیت مردمی و بخش اقتصادی کشور به شکوفایی برسد.  حسینی شاهرودی ادامه داد: مسوولان دستگاه‌های اجرایی با پرهیز از بخشی نگری و داشتن نگاه جامع تسهیل‌کننده و بازوی بخش خصوصی به منظور رونق تولید باشند.

    بیمه کردن کشور در برابر تحریم‌ها

یکی از فعالان اقتصادی نیز معتقد است که برای مقابله با تحریم‌های دامنه‌دار امریکا علیه ایران هیچ ابزار و سلاحی به اندازه رونق تولید نمی‌توان کشور را در برابر بحران‌ها بیمه کند و رونق تولید موتور محرک پیشرفت کشور و توسعه اقتصادی است.

وحید معظمی عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نامگذاری سال ۹۸ به عنوان رونق تولید اظهار کرد: رونق تولید موتور محرک پیشرفت کشور و توسعه اقتصادی است که استقلال سیاسی را نیز می‌تواند تحت تاثیر خود قرار دهد.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به محدودیت‌های بین‌المللی تصریح کرد: تحریم‌های بین‌المللی اقتصاد کشور را هدف گرفته است و برای جلوگیری از آثار منفی بر اقتصاد باید از تولید داخلی حمایت کرد.

وی افزود: تحریم‌های بین‌المللی مانند تیغ دولبه عمل می‌کند، از سویی می‌تواند شرایط را برای افزایش توان تولید داخلی، مناسب کند و از طرفی در صورت عدم توجه به ظرفیت‌های داخلی، به استقلال سیاسی کشور خدشه وارد می‌شود.

عضو اتاق بازرگانی ایران ابراز کرد: مقام معظم رهبری با آگاهی کامل از وضع موجود، رونق تولید را به عنوان شعار سال اعلام کردند، بنابراین مسوولان و مدیران کشور باید اهتمام خاصی به این مساله داشته باشند و در جهت رسیدن به رونق تولید تلاش کنند.

معظمی با اشاره به پتانسیل داخلی کشور اظهار کرد: گام اول در رسیدن به رونق تولید، باور پتانسیل و ظرفیت‌های داخلی است که می‌تواند منجر به شکوفایی استعداد‌های داخلی شود، امری که تحقق آن کشور را در برابر محدودیت‌های خارجی بیمه می‌کند.

عضو اتاق بازرگانی ایرانی با اشاره به مزیت نسبی اقتصاد کشور بیان کرد: نیروی انسانی متخصص نقطه قوت اقتصاد کشور است که باید ضمن بها دادن به آن، زمینه فعالیت آنها در چرخه اقتصادی کشور فراهم شود.

وی با تاکید بر لزوم حذف کالا‌های وارداتی غیر ضروری بیان کرد: واردات کالا‌های مشابه داخلی، تولیدکنندگان را برای افزایش تولید و سرمایه‌گذاری دلسرد می‌کند. دولت باید با ممنوعیت واردات کالا‌هایی که در داخل تولید می‌شود عرصه را برای رقابت تولیدکنندگان ایرانی فراهم کند تا ضمن خروج ارز از کشور تولید داخلی پا بگیرد.

    شرط احیا و رشد اقتصاد کشور  

از سوی دیگر هادی قوامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به نامگذاری سال 98 توسط رهبر معظم انقلاب به نام سال رونق تولید اظهار داشت: مهم‌ترین مساله کنونی کشور مسائل اقتصادی است و در بخش اقتصادی نیز مباحث تولید تمام نگاه‌ها را به خود جلب کرده است.

نماینده مردم اسفراین در مجلس دهم با اشاره به اینکه کارآفرین‌ها لکوموتیو توسعه اقتصادی در کشور به‌شمار می‌روند، تصریح کرد: برای اینکه کارآفرینان بتوانند در کشور تولید خود را در کمال آرامش ادامه دهند باید شرایط اجتماعی برای آنها میسر شود تا قدرت کارآفرین‌ها ابتدا در محله، سپس در استان، کشور، منطقه و بعد جهانی نمایان شود.

قوامی رونق تولید کارآفرینان را در گرو حمایت قوه قضاییه، دولت و مجلس از آنها عنوان کرد و بیان داشت: اگر بخواهیم تولید را رونق دهیم باید از سطح کشور خارج شده و وارد بازار‌های صادراتی شویم همچنین اگر قوای سه‌گانه برای حمایت از کارآفرینان به‌طور واقعی قیام کنند تولید مد نظر مقام معظم رهبری رونق پیدا می‌کند و در کنار این اشتغال‌زایی هم ایجاد می‌شود.

وی در ادامه مهم‌ترین عامل موثر بر رونق تولید را مناسب‌سازی شرایط اجتماعی برای کارآفرینان عنوان کرد و اذعان داشت: زمانی که تولید افزایش پیدا کند عرضه زیاد شده و قیمت‌ها کاهش می‌یابد اما نکته مهم این است که تمام ابعاد حمایت از تولیدکنندگان و کارآفرینان باید در عمل آشکار شود نه در شعار چراکه در سال‌های گذشته با وجود تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت از تولیدکنندگان بیشترین ضربه به تولیدکننده خورده است.

نماینده مردم اسفراین در مجلس با بیان اینکه کارخانه‌های خصوصی و دولتی استان می‌تواند بسیاری از نیازهای کشور را تامین کند، خاطرنشان کرد: شرکت آذین فورج خراسان‌شمالی که بیش از 400 نوع قطعه تولید می‌کند، می‌تواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای کشور باشد که اگر یکپارچه‌سازی سیاست‌های نظیر ارایه تسهیلات، بیمه، مالیات، نرخ ارز صادرات و واردات در حمایت از تولید صورت بگیرد قطعاً گردش مالی این شرکت به یک میلیارد دلار هم قابل افزایش است که در این صورت اشتغال‌زایی و افزایش درآمد مالیاتی استان را در بر خواهد داشت.

 

ارسال نظر