با 27 صفحه برنامه برای تحول در سازمان آب و برق خوزستان آمده ام

۱۳۹۷/۱۲/۰۴ - ۰۳:۱۰:۴۵
کد خبر: ۱۴۰۱۱۸
با 27 صفحه برنامه برای تحول در سازمان آب و برق خوزستان آمده ام

به گزارش خبرنگار ما، دکتر فرهاد ایزدجو، مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان خود را فرزند خوزستان، زاده آبادان خوانده و باعنوان اینکه از ۵۰سال سن خود ۳۴ سال را در خوزستان گذرانیده، اظهار کرد: 10 سال در تهران و 6 سال را در شهر شیراز کسب تجربه کرده و دارای مدرک تحصیلی دکترای سازه‌های آبی از دانشگاه شهید چمران اهواز هستم .

ایزدجو از حُسن اعتماد مسئولان به خود تقدیر و از وزیر نیرو، استاندار و نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی‌که به او اعتماد کرده و فرصت خدمت در سازمان آب و برق خوزستان را به وی سپرده اند، سپاسگزاری کرده و گفت: امیدوارم از این مسئولیتی که به صورت امانت در اختیار من گذاشته شده  در راستای رضایت مردم استان خوزستان و خداوند متعال استفاده کنم.

او ضمن تقدیر از تلاش‌های مدیرعامل پیشین سازمان آب و برق خوزستان بابیان اینکه مهندس شمسایی طی این سال‌ها خدمات شایسته ای را در صنعت آب و برق خوزستان به مردم استان خوزستان داشته‌اند و این مجموعه بزرگ را در وضعیت نسبتاً مطلوبی تحویل داده‌اند، ابراز امیدواری کرد بتواند با همراهی مردم و همکاران سازمان و مسئولان استانی، وزارت نیرو، بهبود رضایت‌بخشی را در وضعیت آب ، محیط زیست، برق و انرژی استان خوزستان ایجاد کند.

مدیر جدید از پیگیری برنامه‌های سازمان آب و برق خوزستان در پنج محور خبر داد و گفت: در سازمان آب و برق خوزستان برنامه‌ها را محورهای آب و محیط زیست ، برق و انرژی ، ارتقای علم و فن‌آوری و مدیریت منابع انسانی و همچنین مشارکت در کنترل و کاهش آلودگی‌های ناشی از ریزگردها پیگیری می‌کنیم.

وی درباره برنامه ریزی‌های انجام شده تصریح کرد: موارد مهمی‌باید مورد توجه قرار گیرد که بخش‌هایی از موارد به شرح زیر است؛ مدیریت جامع و کارآمد منابع آب، مدیریت یکپارچه حوضه‌های آبریز، مدیریت ریسک به ویژه در شرایط خشکسالی و سیلاب، توجه و تاکید در تامین کمی‌و کیفی نیازهای مختلف خصوصاً نیازهای زیست محیطی براساس اولویت‌های موجود در هر یک از حوضه‌های آبریز با رعایت ظرفیت تحمل هر یک از حوضه‌ها و به حداقل رساندن میزان آب‌های انتقالی بین حوضه‌ای، مطالعه و توسعه استفاده از منابع آب غیرمتعارف به ویژه شیرین‌سازی آب‌های شور، افزایش نقش مشارکت مردم و سازمان‌های محلی و توجه به درخواست‌های عمومی‌جامعه و کلیه ذی‌نفعان و آگاه‌سازی عمومی‌با حمایت از سازمان‌های مردم  نهاد.

ایزدجو ایجاد سرمایه اجتماعی لازم برای اصلاحات پایدار به ویژه در زمینه مدیریت مصرف منابع آب، جذب سرمایه و جلب مشارکت‌های مردمی، توسعه پژوهش، فناوری و نوآوری و توسعه همکاری‌ها با دانشگاه‌ها و صنایع و استفاده از تکنولوژی‌ها و روش‌های نوین، بهبود محیط کسب و کار و تسهیل حضور بخش خصوصی و تعاونی‌ها در سرمایه‌گذاری‌های صنعت آب و برق در استان خوزستان را نیز از دیگر برنامه‌های پیش رو دانست.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان ارتقای شفافیت، سلامت اداری و دسترسی آزادانه به اطلاعات در فعالیت‌های اقتصادی سازمان آب و برق خوزستان، ارتقای سطح دانش فنی، مدیریتی، پویایی، بهره‌وری و انگیزه کارکنان، ایجاد کارگروه‌ها و اتاق فکر در زمینه‌های مختلف و ارتقای سطح مشارکت ذی‌نفعان در تصمیم‌سازی‌ها را نیز ضروری خوانده و افزود: هریک از موارد ذکر شده از  اهمیت ویژه‌ای در برنامه‌ریزی‌های مدیریت منابع آب و انرژی استان خوزستان برخوردارند.

این مقام مسئول در توضیح ضرورت مدیریت یکپارچه حوضه‌های آبریز بیان کرد: به منظور درک بهتر از وضعیت موجود به یک سری آمار و ارقام و تحلیل‌هایی در مورد حوضه آبریز کرخه که وضعیت بدی دارد اشاره می‌کنم.

این تحلیل‌ها براساس نتایج یک پروژه تحقیقاتی که توسط تعدادی از متخصصین منابع آب و با مشارکت اینجانب صورت گرفته ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه برای افزایش دقت این تحلیل‌ها از آمار و ارقام مربوط به دوره خشک ۱۰ساله اخیر منتهی به سال ۹۷صرف نظر شده است، افزود: تنها ۱۸درصد از مساحت حوضه کرخه در استان خوزستان و مابقی در استان‌های بالادست واقع شده است، تحلیل آمار موجود نشان می‌دهد که به‌دلیل برداشت آب‌های سطحی و زیرزمینی در بالادست استان خوزستان ، متوسط سالانه جریان ورودی به حوضه کرخه در ایستگاه پای پل در دوره 10 ساله 78 تا 88 نسبت به متوسط سالانه دوره 30 ساله 48 تا 78 ، 8/2 میلیارد مترمکعب کمتر شده است و از حدود 6.58 میلیارد متر مکعب به حدود 3.78 میلیارد مترمکعب رسیده یعنی آب ورودی به استان خوزستان در حدود 42 درصد کاهش داشته است.  مدیرعامل سازمان آب و برق همین موضوع را عامل افزایش فاضلاب‌ها ، پساب‌ها و حرکت آلاینده‌های بالادست به سمت استان خوزستان دانسته و اضافه کرد: این حوضه به لحاظ کمیت و کیفیت جریان ورودی به خوزستان از شرایط بدتری برخوردار است.

او درباره حوضه کارون نیز تصریح کرد:  42  درصد از مساحت حوضه کارون در استان خوزستان و مابقی در استان‌های بالادست واقع شده است. جریان‌های ورودی از استان‌های بالادست به حوضه کارون بزرگ ، شامل جریان‌های ورودی به سد کارون 3 و سد دز می‌باشد. ایزدجو تحلیل‌های انجام شده را بر مبنای آمارهای تاریخی دوره 50 ساله موجود (از سال‌های 1338 تا 1388) اعلام کرد و اذعان کرد: با توجه به طرح‌های توسعه ای و برداشت‌های صورت گرفته از آب‌های سطحی و زیرزمینی در بالادست سد کارون 3 از 2/9 میلیارد مترمکعب در سال حدود 4/1 میلیارد متر مکعب کاهش داشته و به 8/7 میلیارد مترمکعب رسیده است. ورودی به سد دز نیز از 8/7میلیارد مترمکعب درحدود 0.6 میلیارد متر مکعب کاهش داشته و به حدود 7.2  میلیارد متر مکعب برای سال‌های آینده پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: بنابراین در حوضه کارون بزرگ از حدود 17 میلیارد مترمکعب حدود 2 میلیارد متر مکعب معادل حدود 11.8 درصد کاهش جریان ورودی به خوزستان وجود دارد و به حدود 15 میلیارد مترمکعب در سال کاهش خواهد داشت. البته این کاهش کمیت ، کاهش کیفیت جریان ورودی را به خوزستان به همراه داشته اما به علت آورد بالای رودخانه کارون این کاهش کیفیت در مقایسه با حوضه رودخانه کرخه کمتر می‌باشد.

ایزدجو در پایان تصریح کرد: برنامه‌های خود برای تحول در سازمان آب و برق خوزستان را در ۲۷ صفحه تقدیم وزیر نیرو نمودم و امیدوارم با استفاده از ظرفیت بزرگ همکارانم، همه این برنامه‌ها را اجرا کنم.

گفتنی است؛ فرهاد ایزدجو در   27 سال سابقه خدمت در دولت 17 سال در استان خوزستان، وزارت نیرو، شرکت آب و فاضلاب خوزستان 4 سال و سازمان آب و برق خوزستان به مدت 13 سال و 10 سال در وزارت نفت به عنوان مجری طرح توسعه فازهای 24-22 پارس جنوبی سابقه خدمت دارد. علاوه بر تخصص دانشگاهی، آموزش‌های تخصصی را در زمینه مدیریت حرفه‌ای پروژه‌ها و مدیریت حرفه ای ریسک گذرانده و در این زمینه‌ها مدارک بین‌المللی دریافت کرده است.

 

ارسال نظر