تقویت بخش تعاونی‌های فرش دستباف

۱۳۹۷/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۳۱۹
تقویت بخش تعاونی‌های فرش دستباف

 مرکز ملی فرش ایران و معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی با هدف افزایش بهره‌وری و بهبود فضای کسب و کار صنعت فرش دستباف و واگذاری تصدی‌گری‌ها به اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش «تعادل» از پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تعاون ایران، در این مراسم، فرشته دست‌پاک، رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اهمیت جایگاه فرش دستباف ایران در جهان گفت: هیچ کالایی در کشور وجود ندارد که به اندازه فرش بتواند فرهنگ، هنر، سلیقه و هویت جمهوری اسلامی ایران را به رخ جهانیان بکشد. از طرفی هیچ کالایی به اندازه فرش تاکنون نتوانسته به توسعه اقتصاد و اشتغال منجر شود. فرش، امروز استراتژیک‌ترین کالای ایرانی است که نیازمند حمایت است.رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به راه‌اندازی تعاونی‌های فرش دستباف، پیشنهاد کرد که تعاونی‌های حوزه فرش دستباف مجوز فعالیت خود را با مشورت مرکز ملی فرش ایران و ادارات استانی این مرکز دریافت کنند تا اصالت فرش دستباف ایرانی با چالش مواجه نشود.

به اعتقاد او این امر موجب افزایش انگیزه تعاونی‌ها و همچنین مشوق کار گروهی خواهد شد.

محمد جعفر کبیری، معاون امور تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  اظهار کرد: فرش دستباف ایران از مهم‌ترین و پردرآمدترین صادرات غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود که در کنار صنعت کشاورزی، نقش تأثیر‌گذاری در تأمین معیشت خانوار روستایی دارد؛ از این رو امیدواریم برای بهبود فضای کسب و کار اهالی صنعت فرش دستباف بتوانیم قدم‌های مثبتی‌برداریم.

او با بیان اینکه تعاونی‌ها نقش استراتژیکی در ساماندهی و توانمندسازی فعالان و بافندگان فرش دستباف دارند، گفت: با توانمندسازی تعاونی‌های فرش دستباف می‌توان به بهبود وضعیت کسب و کار این مشاغل کمک کرد. تعاونی‌های فرش دستباف در دو گرایش تعاونی‌های تولیدی و تأمین نیاز فعال هستند که به دنبال افزایش بهره‌وری و صرفه اقتصادی هستند.کبیری به پنج عامل موفقیت تعاونی‌های فرش دستباف اشاره کرد و گفت: اولین عامل این است که در تعاونی‌های فرش دستباف زمینه جذب نیروهای متخصص و آموزش دیده فراهم شده است. عامل دوم استفاده از کارشناسان فنون بازاریابی است. سوم، تقویت ابزارهای نظارتی بر فرآیند تعاونی‌ها است. عامل چهارم که می‌تواند از دلایل اصلی نیز باشد، برگزاری دوره‌های تخصصی جهت توانمندسازی تعاونی‌ها در موضوعات مدیریت، استاندارد‌سازی و برندسازی با هدف کمک به توسعه بازار است و در نهایت عامل پنجم، تقویت بنیه مالی تعاونی‌ها با تسهیلات جهت تقویت فرد اتکایی است.

 

 

ارسال نظر