بخش زیادی از صنایع هدف بومی‌سازی می‌شود

۱۳۹۷/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۰۸۸
بخش زیادی از صنایع هدف بومی‌سازی می‌شود

گروه بنگاه‌ها|

 در شرایطی که گروه های مختلف اقتصادی به دنبال راهکارهایی هستند تا از طریق آن بتوانند از چالش تحریم ها عبور کنند؛‌ معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، شناسایی و کمک به صنایع هدف در دوران تحریم را از جمله اولویت‌های مهم دولت دانست و گفت: بخش زیادی از صنایع هدف مورد نیاز کشور تا پایان دولت دوازدهم بومی‌سازی می‌شود.

سعید زرندی دیروز در آیین افتتاح 38 طرح صنعتی، معدنی و بازرگانی قم افزود: ایجاد تنوع در محصول با تاکید بر صادرات، ورود به بازارکشورهای خارجی، تقویت تشکل‌های صادراتی و افزایش حجم تولید به کشورهای همسایه، رویکرد وزارت صمت در سال 98 است.

وی با بیان اینکه صنعت کشور در سال‌های اخیر از نظر کمی و کیفی رشد خوبی داشته است، گفت: صنعت ایران جزو نشان‌های تجاری شناخته شده در دنیا است. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ایران تا سال گذشته در حوزه فولاد رتبه 13 دنیا را داشت و امسال این جایگاه به رتبه 10 ارتقا یافته است، افزود: صنعت کشور در حوزه خودروسازی در رتبه 16 جهان قرار دارد که ظرفیت رسیدن به رتبه چهاردهم را دارا است.

زرندی با تاکید بر اینکه ایران در بسیاری از صنایع، صاحب سبک است، افزود: روند توسعه واحدهای صنعتی بسیار چشم گیر است و قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست به گونه‌ای که پیش از انقلاب تنها یک هزار و 500 واحد صنعتی در کشور فعال بود که این رقم امروز به بیش از 84 هزار واحد صنعتی افزایش یافته است.

معاون وزیر صمت با تاکید بر اینکه در حوزه معدن نیز شاهد رشد چشمگیر کشور نسبت به پیش از انقلاب هستیم، تاکید کرد: پیش از انقلاب تنها 190 معدن فعال در ایران وجود داشت که هم‌اکنون این رقم به بیش از 6 هزار و 400 معدن افزایش یافته است.

او تاکید کرد: هم‌اکنون سهم صنعت و معدن از اقتصاد ملی 37 درصد است، این درحالی است که پیش از انقلاب این رقم حدود سه درصد بوده است.

وی با بیان اینکه در جنگ اقتصادی کنونی نیازمند تغییر نگاه مدیریتی در صنعت هستیم افزود: با افزایش هزینه‌های تولید طی ماه‌های اخیر، دیگر نگاه سنتی به مدیریت صنعت جوابگوی شرایط کنونی اقتصادی نیست.

معاون وزیر صمت، گفت: در حوزه صنعت علاقه‌مند به افزایش کمی هستیم ولی نکته مهم‌تر فعال کردن واحدهای تعطیل و در تملک بانک‌ها است که باید این موضوع در اولویت مسوولان قرار گیرد تا این واحدها احیا شوند.

زرندی با بیان اینکه احیای واحد تعطیل و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی نیمه فعال باید در اولویت کاری مسوولان قرار گیرد گفت: در شرایط اقتصادی کنونی، نگاه صادراتی دارای اهمیت بسیاری است و کمک به واحدهای صادراتی باید در اولویت کاری مسوولان استانی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باید از فرصت تحریم برای توسعه صنعت در کشور استفاده و محصولات مورد نیاز توسط واحدهای تولیدی داخلی تامین شود تاکید کرد: وزارت صمت به منظور چابک‌سازی در تصمیم‌گیری به دنبال تفویض تمام اختیارات مورد نیاز استان‌ها در حوزه صنعت، معدن و تجارت است.

زرندی با تاکید بر ضرورت بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور نیز گفت: اگر کالایی صادر می‌شود باید ارز آن به کشور باز گردد تا در خدمت توسعه صادرات و توسعه ملی قرار گیرد.

 

ارسال نظر