واردات به منطقه آزاد ارس 60 درصد کاهش یافت

۱۳۹۷/۱۱/۱۱ - ۰۰:۰۷:۳۶
کد خبر: ۱۳۸۸۳۰
واردات به منطقه آزاد ارس 60   درصد کاهش یافت

رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد ارس ارزش واردات کالا و مواد اولیه به این منطقه آزاد را در 10 ماهه امسال 45 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: در مقایسه با واردات 119 میلیون دلاری 10 ماهه سال گذشته شاهد کاهش 60 درصدی هستیم .

به گزارش «تعادل» محسن نریمان در نشست خبری با انتقاد از اینکه عده‌ای مناطق آزاد را دروازه واردات عنوان می‌کنند، خاطرنشان کرد: بیشتر واردات این منطقه مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی و در راستای رونق اقتصادی و اشتغال زایی است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری 198 میلیون دلار کالا از این منطقه صادر شده است، اظهارداشت: با صادرات

199 میلیون دلاری سال گذشته فاصله چندانی نداریم و باید

در نظر داشته باشیم که این میزان صادرات در شرایط تحریم انجام شده است.

نریمان با مقایسه تراز تجاری این منطقه در 10 ماهه سال گذشته و امسال، گفت: ارزش صادرات منطقه آزاد ارس در سال جاری 153 میلیون دلار بیشتر از واردات است و در واقع تراز تجاری منطقه مثبت‌تر شده است.

وی همچنین از افزایش 40 درصدی صدور گواهی تولید در این منطقه آزاد خبر داد و خاطرنشان کرد: امسال

با 58 درصد افزایش نسبت به سال گذشته شاهد تولید

63 هزار تن کالا در منطقه بودیم.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس به رشد 63 درصدی ورودی گردشگری داخلی و افزایش 22 درصدی ورودی گردشگری خارجی به این منطقه اشاره کرد و گفت: توسعه صنعت گردشگری با توجه به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و استقبال عمومی یکی از رویکردهای این منطقه است.نریمان با اعلام اینکه ژئوپارک ارس به زودی در محافل بین‌المللی معرفی و در جهت ثبت آن در یونسکو تلاش می‌شود، گفت: درصدد معرفی جلفا به عنوان شهر ایمن و جامعه سالم برای سال 2020 هستیم.وی توجه به توسعه علمی را یکی دیگر از رویکردهای منطقه عنوان کرد و گفت: واحدهای دانش بنیان فعال در منطقه از 12 واحد در سال گذشته به 15 واحد در سال جاری و مراکز استارت آپ

(کارآفرین نوپا) از 12 به 18 مرکز افزایش یافته است.

 توسعه پایدار از طریق کشاورزی

نریمان کشاورزی علمی با تکیه بر تولیدات گلخانه‌ای را از موفقیت‌های منطقه آزاد ارس عنوان کرد و گفت: درصدد تبدیل شدن به قطب تولیدات کشاورزی مناطق آزاد کشور هستیم.

وی با مقایسه تولید 20 هزار تنی در 1800 هکتار از اراضی دشت گردیان و تولید 10 هزار تنی در یک واحد گلخانه‌ای با مساحت 50 هکتار در منطقه آزاد ارس، اظهارداشت: با توجه به فاصله قابل توجه بهره وری در فضای آزاد و گلخانه‌ای ضرورت توسعه کشت گلخانه‌ای بیشتر احساس می‌شود.نریمان با اعلام اینکه از ایجاد گلخانه‌های مقیاس کوچک هم حمایت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: از تولید 18 هزار تنی گلخانه‌های منطقه در 9 ماهه امسال 13 هزار تن صادر شده و نسبت به سال گذشته رشد 1.7 برابری را نشان می‌دهد.

وی کل مساحت فضای گلخانه‌ای منطقه را 170 هکتار اعلام کرد و گفت: سعی داریم تا سال 1400 به 300 هکتار افزایش یابد .مدیرعامل منطقه آزاد ارس در پاسخ به سوال ایرنا در نقش افزایش عوارض خروجی در توسعه منطقه، با یادآوری اینکه سال گذشته با نرخ عوارض 25 هزار تومانی 5 میلیارد تومان درآمد داشتیم، اظهارداشت: با در نظر گرفتن رشد 10 برابری نرخ عوارض، درآمد 50 میلیارد تومانی منطقه را از این محل انتظار داشتیم اما با توجه به بخشنامه ابلاغی مقرر شده این درآمد به خزانه واریز شود و با وجود پیگیری‌های انجام شده نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

وی در عین حال گفت: با وجود تاثیرات سوء برخی مقررات و بخشنامه‌ها در اقتصاد منطقه و تحقق اهداف برنامه‌ریزی شده، اعتبارات عمرانی نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش یافته و اهتمام ما متوقف نشدن طرح‌های در حال اجراست.

نریمان با اشاره به اینکه 63 درصد اعتبارات امسال منطقه در بخش عمرانی هزینه شده است، گفت: دهه فجر امسال 20 طرح با اعتبار 200 میلیارد تومان و اشتغال زایی 450 نفر بهره‌برداری می‌شود.مدیرعامل منطقه آزاد ارس از جذب 880 میلیارد تومان سرمایه ریالی و 36 میلیون دلار سرمایه خارجی در این منطقه خبرداد و گفت: تا زمان حاضر 12 هزار فرصت شغلی در این منطقه ایجاد شده که با توجه به جمعیت 20 هزار نفری منطقه و در نظر گرفتن 30 درصد جمعیت منطقه به عنوان فعال و آماده اشتغال، 2 برابر جمعیت فعال شغل ایجاد شده است.وی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت فرودگاه منطقه آزاد ارس گفت: احداث این فرودگاه جزو آرمان‌های مردم منطقه است و مرز هوایی امکان عرض اندام در سطح جهانی را تسهیل می‌کند. نریمان با اشاره به اینکه تبدیل شدن به هاب لجستیک شمال‌غرب کشور از اهداف طراحی شده منطقه آزاد ارس است، گفت: فرودگاه این بستر را فراهم می‌کند.

 رونق بازار ارس نیازمند تصمیم‌های بالادستی است

مدیرعامل منطقه آزاد ارس با اذعان به کاهش رونق تجاری در بازارهای منطقه گفت: رفع مسائل مسبب وضعیت کنونی نیازمند تصمیم‌های بالادستی است و پیگیر موضوع هستیم .وی با بیان اینکه سقوط ارزش پول ملی را باید به فرصت تبدیل کنیم، اعلام کرد: با تبدیل بازارهای محلی به بازارهای منطقه‌ای و جذب خریداران خارجی در جهت رونق فعالیت کسبه تلاش می‌کنیم.

نریمان گفت: با توجه به احتمال بهبود روابط ارمنستان با جمهوری آذربایجان، موقعیت منطقه آزاد ارس راهبردی‌تر می‌شود و پل ارتباطی دو کشور خواهیم بود.

منطقه آزاد ارس با 51 هزار هکتار وسعت شامل بخش‌هایی در شمال‌غرب ایران در نقطه صفر مرزی و در مجاورت با کشور ارمنستان، جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان استقرار یافته است.

 

ارسال نظر