اجرای آزمایشی سامانه مهتا در ۴۰ فروشگاه

۱۳۹۷/۱۰/۲۵ - ۰۰:۳۲:۵۷
کد خبر: ۱۳۷۶۷۰
اجرای آزمایشی سامانه مهتا در ۴۰ فروشگاه

گروه  بنگاه‌ها|

نشست هم اندیشی رییس اتاق تعاون ایران و معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت و دبیر ستاد تنظیم بازار با حضور جمعی از مدیران بخش تعاون در حوزه کشاورزی و تعاونی‌های مصرف در اتاق تعاون ایران برگزار شد.

در این نشست بهمن عبداللهی رییس اتاق تعاون ایران، از اجرای آزمایشی سامانه جامع مدیریت هوشمند توزیع اقلام اساسی (مهتا) در ۴۰ فروشگاه بخش تعاون خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تعاون ایران، رییس اتاق تعاون ایران گفت: سامانه جامعی را به نام مهتا برای بخش واردات و صادرات آماده کرده‌ایم که از زمان ورود کالا تا رسیدن به مصرف‌کننده را رصد می‌کند.

رییس اتاق تعاون ایران اظهار کرد: وزارت صنعت،  معدن و تجارت متولی اصلی حوزه بازرگانی و صنعت است و بخش کشاورزی هم با این بخش مرتبط است.این وزارتخانه وظیفه تصدی‌گری فعالیت اقتصادی را دارد و بخش بازرگانی داخلی اصلی‌ترین رکن مرتبط با این بخش است. وی افزود: یکی از مسائل کشور در شرایط تحریم بحث تامین و توزیع کالا به خصوص کالاهای اساسی است این شرایط و سختی‌ها با علت اصلی آن نبود نظارت و کنترل دقیق روی ارز مصرف شده برای کالاهای اساسی است. عبداللهی در ادامه تصریح کرد: دولت ۱.۲ میلیارد به صورت ماهانه برای تامین کالاهای اساسی اختصاص داده که سالانه ۱۴ میلیارد دلار می‌شود که اگر به درستی اختصاص یابد نیازهای مردم را مرتفع می‌کند اما با وجود این تخصیص، احساس فراوانی کالا را در بازار نداریم و دلیل آن این است که کالاها به درستی توزیع نمی‌شود. ما در بخش تعاون بیش از ۶ هزار بخش توزیعی داریم اما دولت از این شبکه توزیع استفاده نمی‌کند.  

   سامانه مهتا چیست

رییس اتاق تعاون ایران با اشاره به طرح برنامه جامع برای توزیع کالاهای اساسی خاطرنشان کرد: برای حل این نقص یک تیم مجرب در امر برنامه‌نویسی به کار گرفته شد تا برنامه جامعی برای بخش واردات و صادرات آماده کردیم که مهتا نام دارد. این سامانه از ابتدای بخش و تخصیص ارز در بانک مرکزی تا زمان تبدیل به کالا و رساندن کالای نهایی به دست مصرف‌کننده را رصد می‌کند و این سامانه از ماه گذشته به صورت پایلوت در ۴۰ فروشگاه تهران در حال اجرا است. وی افزود: با وزیران ذیربط و معاونین رییس‌جمهور جلساتی داشتیم و پروژه را ارایه دادیم که از آن استقبال شد و ما امیدواریم این کار بتواند امور را تسهیل بخشد و در سطح کشور از این سامانه استفاده شود. عبداللهی در توضیح نحوه کار این سامانه گفت: سرپرستان خانوار در این سامانه ثبت‌نام می‌کنند و دستگاه‌های ذی‌ربط در زمان سهمیه‌بندی بنا بر مشخصات افراد سهمیه را ثبت کرده و کالاها را به نزدیک‌ترین فروشگاه محل زندگی افراد ارسال می‌کنند. کالا از زمان ورود به کشور تبدیل و رسیدن به دست مصرف‌کننده رصد و ساماندهی می‌شود و با این کار جلوی دلالان و واسطه‌ها گرفته خواهد شد.

 

 

ارسال نظر