تعاون یکی از سه رکن اصلی اقتصاد کشور

۱۳۹۷/۱۰/۲۳ - ۰۰:۴۷:۴۴
کد خبر: ۱۳۷۵۰۴
تعاون یکی از سه رکن اصلی اقتصاد کشور

گروه بنگاه‌ها|

جلسه بررسی دیدار و گفتگو وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با هیات رئیسه اتاق تعاون و تعاونگران استان و جمعی از مدیران شورای هماهنگی مدیران زیرمجموعه وزارت تعاون برگزار شد.

به گزارش «تعادل» از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، سیدحسین مجتبوی در جلسه بررسی دیدار و گفت‌گو وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با تعاونگران در مشهد ضمن خیر مقدم اظهار کرد: بخش تعاون یکی از سه رکن اصلی اقتصاد کشور است که ظرفیت ها و پتانسیل های بالایی در بخش های مختلفی دارد، ولی متاسفانه این بخش نتوانسته به جایگاه اصلی خود در اقتصاد کشور دست پیدا کند.

وی با اشاره به آمار عملکرد استان گفت: استان خراسان رضوی هفت هزار تعاونی و بیست و هفت اتحادیه فعال استانی دارد و اتاق تعاون با حضور مدیران اتحادیه های استانی که اکثرا مسئولین اتحادیه های کشوری نیز هستند، به عنوان پارلمان این بخش خواستار رفع مشکلات است.

رییس اتاق تعاون استان با اشاره به حضور کبیری معاونت تعاون وزارت خانه در اتاق تعاون ایران، خواستار استمرار این‌گونه جلسات شد و افزود: این جلسات باعث گره گشایی مشکلات پیش روی اتاق‌ها، تعاونی ها و اتحادیه های تعاونی می شود.

مجتبوی افزود: تشکیل واحد آمار از جمله درخواست‌های اصلی اتاق ها است که خلع آن در کشور و استان احساس می‌شود و متاسفانه تا کنون آمار درستی از تعاونی ها در کشور و شاخصه های اقتصادی بخش در دست نیست.رییس اتاق تعاون استان در ادامه از مقام عالی وزارت درخواست کرد حتی الامکان شرکت‌های تحت پوشش شستا، کارت های بازرگانی خود را به منظور رسیدن به درآمد پایدار از اتاق های تعاون دریافت کنند.

وی همچنین در خصوص انتقال امتیاز دانشگاه علمی و کاربردی به اتاق تعاون گفت: با عنایت به مصوبه شورای عالی اداری کشور، مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه های دولتی باید تا پایان سال ۹۸-۹۷ به بخش غیردولتی واگذار و یا منحل شوند، بر همین اساس اتاق تعاون خواستار انتقال امتیاز دانشگاه علمی و کاربردی تعاون به اتاق است که حمایت مقام عالی وزارت، قطعا راه گشا خواهد بود.مجتبوی در ادامه با اشاره به ضمانتنامه‌های درخواستی سازمان تامین اجتماعی از تعاونی های تاکسیرانی بابت بیمه تاکسیرانان گفت: ما خواستار تعدیل این ضمانتنامه ها هستیم که در همین راستا، سرپرست سازمان تامین اجتماعی کشور جهت رفع مشکل تعاونی ها قول بررسی لازم را اعلام کرد.رئیس اتاق تعاون استان خواستار تاکید و دستور مقام عالی وزارت در استفاده از شبکه های توزیع تعاون در سراسر کشور جهت توزیع کالاهای اساسی توسط مسئولین ذی‌ربط دولتی شد.

مجتبوی همچنین با اشاره به همسو بودن اهداف اتاق و اداره کل در جهت بهبود وضعیت تعاونی های استان درخواست واگذاری ساختمان های مازاد و در اختیار اداره کل تعاون به اتاق و اتحادیه های استانی را کرد.

وی با اشاره به اعمال تبعیض توسط سازمان جهاد کشاورزی استان بین اتحادیه ها و تعاونی های کشاورزی و دامپروری تحت پوشش تعاون و اتحادیه تعاونی های روستائی خواهان بررسی و پیگیری آن توسط مقام عالی وزارت شد.وزیر تعاون در ادامه، ابتدا با اشاره به مشکلات موجود بخش تعاون گفت: مسئولان دولتی برای شنیدن مشکلات مردم گوش شنوا دارند و بایستی برای حل و فصل آنها اقدامات مساعدی را انجام دهند، چرا که مردم به واسطه فضای مجازی و رسانه ها دسترسی به اخبار و اطلاعات را دارند. وی تعاون را در ایران نقش بالنده‌ای هم در اقتصاد و هم در دوران تحریم دانست و با اشاره به شرایط تحریمی گفت: یکی از راهکارهای مدیریت و خروج از تحریم تعاونی‌ها هستند.

شریعتمداری در ادامه افزود: در گذشته چون در دوره‌ای نظارت خوبی بر عملکرد تعاونی‌های صورت نگرفته است، اتفاقات بدی در این حوزه افتاد و لطمه‌هایی ایجاد شد اما فکر می کنم در این دوره به تفاهم برسیم و با نظارت بر فعالیت آنها، بتوانیم به صورت هدفمند به مشکلات آنها رسیدگی کنیم.

وی با اشاره به نگاه سنتی گذشته به تعاون اظهار کرد: این نگاه باعث شده امروزه در جامعه حتی در سطوح نخبگان به تعاون به عنوان اقتصاد ایران اندیشیده نشود و تعاون را از انواع بنگاه داری‌ها به شمار می‌آورند، فکر نو و اندیشه  نو در حوزه تعاون بایستی انجام شود؛ باید تعاونی های برتر را شناخت و از آنها الگو گرفت.

وزیر تعاون در ادامه افزود: باید به سمت اصلاح این تفکر رفت چرا که تعاون فرهنگ مشارکت طلبانه و برش داوطلبانه است و در دنیا نرخ گذاری می شود و بایستی تعاون به حق خود در اقتصاد کشور برسد.

شریعتمداری با اشاره به لزوم استفاده از نیروهای اندیشمند و جوان در سمت های اجرایی گفت: نیروی جوان فکر نو را به همراه می آورد و باعث رونق اقتصاد کشور می شود. وی ابراز داشت: وزارت تعاون و اتاق تعاون ضعیف موجب از بین بردن تعاونی ها است، برای ارتقای این بخش لازم است اتاق و وزارت در راستای یکدیگر قدم برداشته و با کمک به هم بخش تعاون را در راستای تسهیل گری، تشویق، ربلاتوری و اجرای عمل رونق بخشند.وزیر تعاون با تاکید بر اجرای کارها توسط اتاق تعاون افزود: هیچ کار اجرایی عملیاتی در این حوزه  نباید توسط وزارت‌خانه انجام شود و هر قسمتی که این موضوع رعایت نمی شود باید قطع شود، وظیفه  وزارتخانه فقط نظارت بر انجام امور است.

وی خطاب به رئیس اتاق تعاون استان گفت: امورات تعاون در مجموع به دو بخش، (یک) اجرایی عملی که توسط شما صورت خواهد پذیرفت و بخش دوم مربوط به نظارت خواهد بود که توسط وزارت تعاون انجام خواهد شد. چند اصل کلی در حوزه  تعاون مطابق اقتصاد روز دنیا بایستی اصلاح شود: جدا شدن نظارت و اجرا از همدیگر، شایسته سالاری، جوان گرایی، استعداد جوانان در اداره کردن محیط، فکر و اندیشه  نو همچنین باید ضعف و پراکندگی قوانین و آمار و عملکرد تعاون را جزو مشکلات اصلی برشمارد و بایستی نسبت به اصلاح آن اقدامات لازم انجام شود.

شریعتمداری با اشاره به توزیع کالاهای اساسی در کشور گفت: این کالاها بایستی از طریق شبکه های تعاون با کمک اتاق تعاون به دست مردم برسد و این مساله در مجلس، دولت و هم به اتاق تعاون ابلاغ شده است.وی در پایان افزود: شناخت از توانایی‌های استان کمک به بهبود وضعیت اقتصاد آن استان می‌کند، شورای هماهنگی رفاه در استان با حضور اتاق تعاون، بانک توسعه و مجموعه های مرتبط به جهت بهبود اقتصاد در استان راه اندازی شود، تا در کنار توریسم زیارتی، صنایع دستی، سرمایه‌ها و مغازه‌های کوچک و خرد باید با همکاری زیرمجموعه های مرتبط به نمایش گذاشته شود.

لازم به ذکر است در این جلسه هر یک از اعضای هیأت رئیسه و مدیران عامل اتحادیه های استان به بیان نکته نظرات خود پرداختند.

 

 

ارسال نظر