آشنایی با قوانین تشکل‌ها و مقررات اجرایی بخش تعاون

۱۳۹۷/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۵۳۲
آشنایی با قوانین تشکل‌ها و مقررات 
اجرایی بخش تعاون

گروه بنگاه ها|

 اولین کارگاه آموزشی روابط کار به همت اتاق تعاون ایران با همکاری شورای اسلامی کار استان تهران، با موضوعاتی نظیر آشنایی با قوانین تشکل‌ها، قانون بخش تعاون و قانون و مقررات کار و آیین دادرسی کار در اتاق تعاون ایران برگزار شد.

به گزارش تعادل از پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تعاون ایران به گفته مصطفایی مدیر آمار و برنامه‌ریزی اتاق تعاون ایران، کارگاه آموزشی قانون بخش تعاون و آشنایی با روابط کار با همکاری اتاق تعاون ایران و کانون هماهنگی‌های شورای اسلامی کار استان تهران و موسسه کار و تامین اجتماعی با حضور معاونت پشتیبانی، برنامه‌ریزی و تحقیقات، رییس و نایب‌رییس کانون و کانون هماهنگی‌های شورای اسلامی کار استان تهران در محل اتاق تعاون ایران برگزاری شد.

براساس این گزارش، دیروز کارگاه آموزشی قانون بخش تعاون و آشنایی با روابط کار در دو پنل تخصصی شامل روابط کار و آیین داوری و آشنایی با قوانین و مقررات بخش تعاون در اتاق تعاون ایران برگزار شد.

در ابتدای این کارگاه علی مطیع جهانی معاونت پشتیبانی، برنامه‌ریزی و تحقیقات اتاق تعاون ایران توضیح مختصری در خصوص تاریخچه قانون کار و تعاون بیان کرد. وی توضیح داد: در سال ۱۳۱۴ اولین تعاونی در گرمسار در بخش روستایی و کشاورزی شروع به کار کرد و در سال ۱۳۳۲ لایحه اول قانون تعاون مطرح شده و به مجلس رفت.

او در ادامه به نقش تعاون در اقتصاد و سهم ۲۵ درصدی تعاون اشاره و ابراز داشت: در حال حاضر بالغ بر ۹۳هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارند که در تمام بخش‌های اقتصاد فعالیت می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت در شرایط کنونی اقتصاد که مساله تحریم‌ها مطرح است، بخش تعاون از تحریم‌ها مستثنا بود و بخش تعاون به دنبال افزایش سهم تعاون در اقتصاد است. او در بخش دیگری تصریح کرد: اتاق تعاون آموزش را در ۳ سطح دنبال می‌کند که در سطح اول از طریق مراکز آموزش عالی، دانشگاه و موسسات است در سطح دوم از طریق کارگاه‌های آموزشی برای اعضای تخصصی و در سطح بعدی نیز برای فرهنگ‌سازی در جامعه است. لازم به اشاره است، با توجه به ماهیت بخش تعاون که دو بخش کارگری و کارفرمایی را شامل می‌شود به همین منظور بخش تعاون، اقتصاد مردمی نام‌گذاری می‌شود و تشکیل و ابداع تعاون نیز توسط کارگران ایجاد شده است بنابراین نزدیکی خاصی را کارگران با بخش تعاون دارند به همین جهت اولین کارگاه آموزشی با مشارکت اتاق تعاون و کانون هماهنگی‌های شورای اسلامی کار استان تهران به منظور آشنایی بیشتر کارگران و کارفرمایان با تکالیف قانونی مربوط به روابط کار با هدف کاهش پرونده‌های مورد رسیدگی در هیات‌های تشخیص وزارت کار و بهبود فضای کسب و کار در اتاق تعاون ایران، برگزار شد. در این جلسه که در دو بخش برگزار شد در بخش اول آموزش قوانین بخش تعاون و آشنایی با مقررات و نحوه تشکیل شرکت‌های تعاونی و در بخش دوم در خصوص آشنایی با مقررات روابط کار و آیین دادرسی توسط اساتید برجسته موسسه کار و تامین اجتماعی با موضوعات قوانین کار و نحوه اجرای قوانین کار مورد بررسی و آموزش قرار گرفت. در پایان جلسه نیز پنل پرسش و پاسخ در خصوص رفع ابهامات در این کارگاه ادامه یافت.

همچنین در پایان جلسه به مشارکت‌کنندگان جلسه گواهینامه تقدیم شد.

 

 

ارسال نظر