آماده کمک به دولت برای خصوصی‌سازی سرخابی

۱۳۹۷/۱۰/۰۱ - ۰۱:۱۰:۲۴
کد خبر: ۱۳۵۹۵۸
آماده کمک به دولت برای خصوصی‌سازی سرخابی

دبیرکل اتاق تعاون ایران گفت: آماده کمک به دولت برای برون سپاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس هستیم.

ماشاالله عظیمی دبیرکل اتاق تعاون ایران درباره خریداری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس افزود: بر اساس قانون اتاق تعاون نماینده بخش مردمی و اقتصاد تعاون در مجامع داخلی و خارجی شورای عالی بین‌المللی و ملی است. به نمایندگی از حدود 100 هزار شرکت تعاونی در قالب 1000 اتحادیه استانی و 60 اتحادیه سراسری ملی و 31 اتاق ما ابراز آمادگی کردیم که براساس وجود قوانین محکم می‌توانیم در خصوص برون سپاری باشگاه‌های دولتی استقلال و پرسپولیس به دولت کمک کنیم تا مجبور نباشند بعدا ابهامات واگذاری‌ها را با سخت‌گیری‌های مجدد یا مداخلات غیر حرفه‌ای جبران کنند.

وی گفت: به همین علت پیشنهاد اتاق تعاون به این شکل بود که ما 2 اتاق تعاون سهامی عام در کشور تشکیل دهیم که دارای 2 شخصیت حقوقی مستقل از هم باشند. و نام باشگاه یا شرکت تعاونی سهامی عام پرسپولیس ایرانیان و شرکت تعاونی سهامی عام استقلال ایرانیان پیشنهاد کردیم. مدت‌ها کشور ما و بعضی از اندک کشورهای توسعه نیافته (ایران جزو کشورهای توسعه یافته است) تحت فشار مقررات بین‌المللی فوتبال هستند.

عظیمی افزود: فیفا با باشگاه داری دولت‌ها مخالف است و این موضوع را با روح رقابت و توسعه اقتصاد در ورزش مغایر می‌داند به همین علت فشار وارد می‌کند. زیرا وقتی باشگاه‌ها پیوست دولت‌ها باشند تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی آنها قرار می‌گیرند. خوشبختانه در چند دولت گذشته عزم راسخ برای برون سپاری و واگذاری باشگاه‌ها وجود داشت. اخیرا با توجه به صحبت‌هایی وزیر اقتصاد با رییس و هیات رییسه اتاق تعاون داشت به این نتیجه رسیدیم که تعاونی‌های سهامی عام را واگذاری کنیم و همه آنهایی که به این تیم‌ها علاقه‌مندند سهامداران این تعاونی‌های سهامی عام هستند.

وی گفت: به دنبال این هستیم که علاقه‌مندان این دو باشگاه را شناسنامه‌دار کنیم تا از حقوق برخوردار باشند. اینکه پیشکسوتان سرمایه‌های این 2 باشگاه هستند چقدر از این امتیاز بهره مند می‌شوند را بایستی انجمن موسس و مقررات آن تعیین کند. هواداران بالاترین سرمایه تیم‌ها و باشگاه‌ها هستند با محوریت مردم پایتخت و همچنین پیشکسوتان، مدیران، کارمندان، بازیکنان، مربیان و حتی هواداران جدید باشگاه‌ها جزئی از این سرمایه محسوب می‌شوند.

دبیرکل اتاق تعاون ایران افزود: در این خصوص قیدی هم وجود دارد که با قوانین فیفا سازگار است و آن قید مربوط به این است که یک نفر همزمان نمی‌تواند در 2 تعاونی و باشگاه سهامدار باشد. این قید موضع رقابتی را از هم تفکیک می‌کند و در قانون تعاون به صراحت لحاظ شده است.

 

 

ارسال نظر