اقدام عملی همراه اول در مسیر تحقق رویای دیجیتال

۱۳۹۷/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۶۵۸

مهرماه امسال اپراتور اول موبایل کشور از برنامه راهبردی ۵ ساله خود رونمایی کرد و ماموریت همراه اول ۵ سال پیش‌رو «تحقق رویای دیجیتال» هدف‌گذاری شد. در مراسمی که با حضور محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهدی اخوان بهابادی رییس هیات‌مدیره همراه اول و جمعی از مدیران ارشد این شرکت در روز اول نمایشگاه تلکام برگزار شد، حمید فرهنگ مدیرعامل همراه اول با تشریح ماموریت‌های این اپراتور برای «تحقق رویای دیجیتال»، اعلام کرد: همراه اول به عنوان یکی از رهبران بازار ICT منطقه، به ارایه خدمات و راهکارهای هوشمند برای توانمندسازی اکوسیستم دیجیتال خواهد پرداخت.

    رویای دیجیتال، هدف‌گذاری 5 سال آینده

فرهنگ گفت: حوزه فعالیت همراه اول فراتر از برقراری شبکه‌های ارتباطی شده و با مشارکت در شرکت‌های «مبین‌نت»، «امن‌افزار» و «حرکت اول» قصد ورود جدی به اکوسیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات را داریم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با بیان اینکه مسیر حرکتی اقتصاد دیجیتال و ساخت ایران دیجیتال نیاز به نیروی جوان دارد، گفت: مدیرعامل جوان، رییس هیات‌مدیره جوان، هیات‌مدیره جوان و تیم جوان همراه اول در سال گذشته نقش مهمی در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته‌اند و از اینکه برنامه ۵ ساله خود را در توسعه ایران دیجیتال، تنظیم کرده‌اند از آنها تشکر ویژه دارم. پس از تعیین راهبرد ۵ ساله، همراه اول نخستین گام عملی را برای تحقق رویای دیجیتال برداشت و با امضای یک تفاهم نامه چند جانبه مقرر شد این اپراتور حامی توسعه کسب و کارهای دیجیتالی در کشور شود.

    قرارداد شتابدهی رسانه‌ای کسب و کارهای نو

در مراسمی که ۱۱ آذرماه 97 با حضور ابوالحسن فیروزآبادی رییس مرکز ملی و دبیرشورای عالی فضای مجازی، حمید فرهنگ مدیرعامل همراه اول، عیسی منصوری معاون کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمدهادی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نمایندگانی از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، سازمان فناوری اطلاعات و مرکز توسعه رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل ساختمان توسعه کسب و کار ایرانیان (توسکا) برگزار شد، تفاهم نامه همکاری 7 جانبه با محتوای همکاری، هماهنگی و هم افزایی قابلیت و ظرفیت در موضوع کسب و کارهای نوپا به ویژه از نوع دیجیتال توسط طرفین به امضا رسید.

به این ترتیب همراه اول متعهد شد در شتابدهی رسانه‌ای کسب و کارهای نو کمک کند. از دیگر تعهدات اپراتور اول در این تفاهم نامه «همکاری در معرفی استارت آپ‌ها با استفاده از ظرفیت سامانه‌های هوشمند دراختیار»، «اختصاص سهمیه تبلیغی صداوسیما به استارت آپ‌ها با استفاده از ظرفیت توسکا»، «انجام تبلیغات ویژه کسب و کارهای نوپای دیجیتال در صداوسیما با تخفیف مصوب»، «ایجاد سامانه آموزش الکترونیک برای برگزاری دوره‌های آموزشی مدیریت کسب و کار، منتورینگ و ...» و «پیگیری همکاری و برگزاری فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی ترویجی کارآفرینی مثل استارت آپ ویکندها» عنوان شده است.

در این مراسم دبیر شورای عالی فضای مجازی از نقش‌آفرینی موثر این اپراتور به عنوان شتاب‌دهنده رسانه‌ای کسب و کارهای کوچک بر بستر دیجیتال و حمایت از توسعه تقویت ظرفیت‌های داخلی و ملی از طریق کسب و کارهای دیجیتال نوپا تقدیر کرد.

    ورود همراه اول به سرمایه‌گذاری دانش بنیان

پس از این مشارکت، همراه اول قدم دیگری در راه توسعه کسب‌و کارهای دیجیتالی در کشور برداشت و با سرمایه‌گذاری شرکت « حرکت اول » وابسته به شرکت « همراه اول » در شرکت دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری سانا گستر سبز نخستین سرمایه‌گذاری اپراتور اول در بخش استارت‌آپی کشور رقم خورد. در این مراسم که ۱۸ آذرماه با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، مهدی اخوان بهابادی رییس هیات‌مدیره همراه اول، محمدمهدی عباسخانی مدیرعامل شرکت حرکت اول، حامد تاج الدین مدیرعامل شرکت سانا گستر سبز در محل معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برگزار شد، رییس هیات‌مدیره همراه اول تاکید کرد: این اپراتور با تعیین چشم‌انداز جدید و ماموریت تحقق رویای دیجیتال به صورت جدی وارد عرصه سرمایه‌گذاری در استارت آپ‌ها شده است.

وی با بیان اینکه از این پس نام حرکت اول را بیشتر خواهیم شنید، گفت: برخی نخبگان دانشگاهی از بی‌توجهی گلایه دارند اما امروز این پیام را می‌رسانیم که همراه اول از شما حمایت می‌کند و در کشور جاهایی هستند که به شما نخبگان به صورت خاص فکر می‌کنند.

همچنین معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در این مراسم، گفت: یک مشکل بزرگ در اکوسیستم استارت‌آپی کشور وجود دارد که سرمایه‌گذاری در سطوح بالای ۵ میلیون دلار است. اقدام بزرگی است اگر بتوانیم شرکت‌های بزرگی مانند همراه اول را به این نتیجه برسانیم که با نگاه به آینده تجارت خود در استارت آپ‌ها سرمایه‌گذاری کنند و از درآمد سنتی خود جدا شوند. این بینش جدید همراه اول جای تبریک دارد که در این ابعاد وارد سرمایه‌گذاری شده است و البته نتیجه‌اش را که تزریق نوآوری به کشور است خواهید دید و امیدوارم این حرکت ادامه داشته باشد.

    کارآفرینی و ایجاد کسب وکار تازه دیجیتال

رمضانعلی سبحانی‌فر رییس کمیته ارتباطات مجلس شورای اسلامی نیز درباره تغییر رویکرد همراه اول در راهبرد 5 ساله این اپراتور، معتقد است که این اپراتور از گذشته حمایت‌هایی از کسب‌وکارهای نو داشته و راهبرد جدیدی که اتخاذ کرده به درستی بر آینده و نیازهای بازار منطبق است. وی گفت: هر روز افراد بیشتری از خدمات نرم‌افزاری مبتنی بر گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند و هر روز مشاغل بیشتری آنلاین می‌شود که این حجم از کارآفرینی و ایجاد کسب وکار تازه دیجیتال برای مردم، اپراتور و کشور فرصت است.

سبحانی‌فر توضیح داد: حمایت بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های بزرگ از موج جدید کارآفرینی دیجیتال، علاوه بر اینکه منجر به شتاب‌ در شکل‌گیری کسب‌وکارهای جدید می‌شود، سبب افزایش درآمد اپراتورها و در نتیجه بزرگ‌تر شدن بازار ICT کشور خواهد شد. این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به توانمندی‌های همراه اول برای تحقق رویای دیجیتال، گفت: این اپراتور در مقایسه با دیگر اپراتورها از پوشش جاده‌ای و روستایی نسبتا مناسبی برخوردار است و با توجه به دارا بودن بیشترین تعداد آنتن در سراسر کشور، اخیرا در پروژه رومینگ ملی امکانات شبکه‌ای خود را برای استفاده دیگر اپراتورها، به اشتراک گذاشته است و از طریق پوشش سراسری شبکه موبایل نیز به تحقق رویای دیجیتال کمک ‌می‌کند.

 

ارسال نظر