رد پای دلالان در افزایش قیمت آجیل و خشکبار

۱۳۹۷/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۴۲۷
رد پای دلالان در افزایش قیمت آجیل و خشکبار

گروه بنگاه ها|

این روزها موضوع تداوم گرانی با وجود قرار گرفتن قیمت ارز در فاز کاهشی به بحث غالب جامعه بدل شده است. مردم کوچه و خیابان این روزها از خود می‌پرسند که در شرایطی که بلافاصله پس از گرانی دلار، کسبه، بازاریان و اصناف قیمت کالاهای خود را افزایش دادند چرا با کاهش قیمت ارز فرآیند بازگشت قیمت‌ها عملیاتی نمی‌شود.

با نزدیک‌تر شدن به شب یلدا و داغ‌تر شدن بحث گرانی آجیل و خشکبار نایب‌رییس اتاق اصناف کشور با گلایه از افزایش ‌بسیار زیاد قیمت ‌آجیل و خشکبار داخلی گفت: طرح ویژه نظارت بر بازار و کنترل قیمت کالاهای هدف شب یلدا اجرا می‌شود.

جلال‌الدین محمد شکریه در همین خصوص اظهار داشت: در راستای تثبیت شرایط بازار و برای رفاه حال مصرف‌‌کنندگان، طرح ویژه نظارت و کنترل قیمت کالاهای هدف شب یلدا توسط اتاق اصناف و سایر دستگاه‌های متولی اجرایی می‌شود.

در جریان این گزارش با کنار هم قرار دادن دیدگاه مدیران اصناف کشور تلاش شده تا نوری به ابعاد پنهان مشکل گرانی در بازار شب یلدایی تابانده شود که برای اکثر ایرانیان از حس و حال نوستالژیکی برخوردار است که امسال مردم طبقات کمتر برخوردار ناچارند به دلیل گرانی‌ها این احساسات نوستالژیک را از سفره یلدای خود حذف کنند.

   اثر نوسان قیمت دلار روی پسته

نایب‌رییس اتاق اصناف کشور نوسانات قیمت ارز را یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تأثیرگذار در بازار دانست و گفت: در این شرایط نه‌تنها قیمت برخی اقلام خشکبار وارداتی نظیر بادام هندی با افزایش چشمگیری مواجه بوده است بلکه محصولات تولید داخل نیز از این نوسانات متأثر شده‌اند.

رییس اتاق اصناف استان گیلان از برگزاری گشت‌های ویژه بازرسی و نظارت در شب یلدا خبر داد و عنوان کرد: اتاق اصناف گیلان نیز با کمک و همراهی متقابل بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مجموعه گشت‌های ویژه نظارتی مستمری را در سطح بازار شب یلدا انجام می‌دهد.

شکریه از افزایش و رشد بسیار زیاد قیمت محصولات آجیل و خشکبار داخلی سخن گفت و ابراز داشت: با توجه به نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت محصولات خشکبار داخلی و یکسری مولفه‌های دیگر بنابراین نمی‌توان واحدهای صنفی را مقصر شرایط فعلی بازار عرضه دانست.

   طرح نظارت بر بازار یلدا

او با تأکید بر اینکه اجرای طرح نظارت بر بازار شب یلدا در دستور کار قرار گرفته است تصریح کرد: بازرسان اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با همکاری هم، گشت‌های ویژه خود را در سطح بازار انجام می‌دهند و با هرگونه گران‌فروشی و تخلف برخورد می‌کنند. رییس اتاق اصناف استان گیلان درج درصد سود قانونی محصولات روی فاکتورهای رسمی واحدهای صنفی آجیل و خشکبار را مورد تأکید قرار داد و افزود: واحدهای صنفی شیرینی و میوه و تره‌بار نیز ملزم به رعایت دستورالعمل‌های صادره سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هستند. نایب رییس اتاق اصناف کشور با اشاره به اینکه ضریب قیمت در واحدهای خرده فروشی نیز مشخص شده است عنوان کرد: بازرسان در ایام مانده به شب یلدا روزانه از ساعت 4 صبح تا 14 در میادین بار حضور مستقیم دارند و روند بازار و نحوه عرضه محصولات مختلف را کاملاً رصد می‌کنند. شکریه شماره 124 را پل ارتباطی مردم و حوزه نظارت و بازرسی اصناف اعلام کرد و گفت: مردم و شهروندان گیلانی می‌توانند با شماره‌گیری این عدد ضمن بیان انتقادات خود نسبت به ارایه گزار‌ش و تخلفات احتمالی در سطح بازار اقدام کنند تا موارد مطروحه توسط بازرسان در اسرع وقت پیگیری شود.

   چرا نوسان   ارز آجیل و خشکبار را گران کرد؟

در شرایطی که نایب‌رییس اتاق اصناف کشور از ضرورت نظارت قاطع با موضوع گرانی خشکبار در روزهای منتهی به شب یلدا صحبت می‌کند، رییس اتحادیه آجیل و خشکبار در واکنش به این گرانی‌ها می‌گوید: قیمت خشکبار تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر میزان تولید، میزان عرضه و تقاضا و همچنین نرخ ارز تغییر می‌کند. مصطفی احمدی درباره دلایل افزایش قیمت انواع آجیل و خشکبار اظهار کرد: آجیل و خشکبار هم مصرف داخلی دارد و هم مصرف خارجی که با نوسانات نرخ ارز شاهد افزایش و تغییر قیمت انواع خشکبار هستیم.  وی بیان کرد: مصرف داخلی فقط ۱۰درصد میزان تولید را شامل می‌شود بنابراین با توجه به صادرات ۹۰درصدی خشکبار و آجیل، ارز و نوسانات آن تاثیر فراوانی روی قیمت‌ها می‌گذارد . اکنون قیمت هر کیلو پسته صادراتی بین ۸تا ۱۵ دلار است که اگر نرخ ارز تثبیت شود به حتم شاهد ثابت شدن قیمت آجیل و خشکبار خواهیم بود.  احمدی تصریح کرد: اکنون قیمت هر کیلو تخمه ۳دلار است؛ زمانی که دلار برابر با ۲تا۴هزار تومان بود این محصول در بازار داخلی کیلویی ۱۰ تا ۱۲هزار تومان به دست مشتری می‌رسید اما اکنون نرخ دلار افزایش یافته و در نتیجه قیمت تخمه در بازار نیز بالا رفته است.

   چرایی محاسبه قیمت آجیل بر پایه دلار

احمدی درباره چرایی محاسبه و نرخ گذاری آجیل و خشکبار و به ویژه پسته با دلار گفت: معمولا تولیدکنندگان پسته بطور مستقیم با خریداران خارجی ارتباط داشته و محصولات خود را به آنها عرضه کرده و در قبال هر کیلو پسته مبلغی بین ۱۰ تا ۱۲ دلار بطور میانگین دریافت می‌کنند به همین دلیل برای این تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد که محصول خود را به مصرف‌کننده داخلی که فقط ۱۰درصد میزان مصرف را به خود اختصاص می‌دهد، با ریال بفروشند.  وی در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌توان نظارتی بر روند فروش آجیل به ویژه پسته داشت تا مصرف کننده داخلی بتواند محصول ارزان‌تری تهیه کند، توضیح داد: اعمال چنین نظارتی شدنی نیست زیرا واحدهای تولیدی معمولا مازاد صادرات خود را به بازار داخلی عرضه می‌کنند.

   کاهش چشمگیر تولید آجیل و خشکبار

در کشور

احمدی گفت: امسال شاهد کاهش تولید انواع خشکبار و آجیل در کشور بودیم بطوری که تولید مغز گردو ۸۰درصد کاهش داشته و این مساله سبب افزایش قیمت گردو بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان شده است.  وی تصریح کرد: امسال میزان تولید پسته در کشور ۶۰درصد کاهش داشته است. در حالی که سال‌های گذشته معمولا میران تولید پسته در کشور برابر با ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن بود که حداکثر ۳۰هزار تن از این میزان در بازار داخل عرضه می‌شد اما امسال میزان تولید پسته به ۶۰هزار تن کاهش یافته که به این صورت حتی برای صادرات نیز با کمبود محصول مواجه هستیم.  او درباره قیمت منطقی مغز گردو گفت: ‌اگر دلال بازی حذف شود، مغز گردو حداکثر باید به قیمت کیلویی ۹۰هزار تومان عرضه شود و فروش این محصول تا کیلویی ۱۲۰هزار تومان فقط به دلیل حضور دلالان در این بازار است.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تاکید کرد: ما حامی تولید داخل هستیم اما در مقاطعی ممکن است مجبور شویم برای تنظیم بازار از دولت تقاضای واردات کنیم که اکنون در این شرایط قرار داریم و باید گفت برای تنظیم بازار آجیل و خشکبار و جلوگیری از بالا رفتن قیمت این محصولات باید در عرض ۳تا۴ماه نسبت به واردات برخی اقلام اقدام کرد.

   لزوم اقدام فوری برای تنظیم بازار یلدا و نوروز

وی عنوان کرد: اگر دولت واقعا خواهان تنظیم بازار آجیل و خشکبار است باید نسبت به واردات برخی اقلام سریعتر تصمیم‌گیری کند و همچنین امکاناتی نظیر کاهش تعرفه واردات به ۱۰درصد را در اختیار واردکنندگان آجیل و خشکبار قرار دهد زیرا با تعرفه ۴۰تا۵۰درصدی واردات بی تاثیر خواهد شد و در نتیجه قیمت‌ها کاهش نخواهد یافت.

احمدی درباره نیاز بازار شب یلدا و همچنین نوروز بیان کرد: از ۲ماه پیش تاکنون جلسات مختلفی با وزارت صنعت و معدن و تجارت، اتاق اصناف و وزارت جهادکشاورزی برگزار کرده و این موضوع را گوشزد کرده ایم که بخشی از کار انجام شده و بقیه روند برای تنظیم بازار به ویژه در این دو بازه زمانی پرمصرف ادامه دارد که اگر اقدامات لازم در زمان مناسب انجام شود در شب یلدا و نوروز می‌توان به کاهش ۳۰ تا ۴۰درصدی قیمت انواع آجیل و خشکبار امیدوار بود.

 

ارسال نظر