1200 طرح اشتغالزایی شهری و روستایی افتتاح شد

۱۳۹۷/۰۹/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۲۸۳
1200 طرح اشتغالزایی شهری و روستایی افتتاح شد

در شرایطی که مخالفان و منتقدان دولت؛ مجموعه ابزارهای رسانه‌ای و ارتباطی شان را برای به حاشیه کشاندن دولت به کار گرفته اند؛ اعضای کابینه دوازدهم بدون توجه به این شکل از حاشیه‌سازی‌ها تلاش می‌کنند تا اهداف توسعه پایدار را در مناطق مختلف کشور بر اساس برنامه‌های تدارک دیده شده دنبال کنند.

بر اساس این رویکرد توسعه محور است که معاون اول رییس‌جمهور می‌گوید: استان‌های مختلف کشورمان هر کدام با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که دارند تکه‌ای از پازل توسعه پایدار کشور را در خود نهفته دارند. ظرفیت‌هایی که از منظر جهانگیری باید زمینه شکوفایی آنها فراهم شود تا با شکوفایی این پتانسبل‌های جریان سیال اقتصاد و معیشت ایرانی همزمان با بهبود شاخص هالی فرهنگی و اجتماعی در مسیر توسعه پایدار قرار بگیرند.

اما همزمان با افزایش دامنه سفرهای استانی رییس‌جمهوری؛ سایر اعضای بلندپایه کابینه نیز از طریق سفرهای استانی تلاش می‌کنند تا فرآیند پیشرفت و توسعه استان‌ها را از نزدیک مورد بازدید و ارزیابی میدانی قرار دهند. روز گذشته نیز در جریان سفر جهانگیری و برخی اعضای کابینه به استان هرمزگان ضمن افتتاح پروژه‌های عمرانی و خدماتی استان چشم‌اندازی از مهم‌ترین طرح‌های توسعه محور منطقه نیز مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت و با حضور معاون اول رییس‌جمهوری در استان هرمزگان یک هزار و 200 طرح اشتغالزایی شهری و روستایی کشور بطور همزمان افتتاح شد.

در جریان این سفر وزیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، نیرو و رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی معاون اول رییس‌جمهوری را همراهی می‌کنند.

حضور در نشست شورای اداری هرمزگان با رویکرد اقتصاد مقاومتی و با حضور کارآفرینان شهری و روستایی این استان و بررسی مشکلات و مسائل فراروی کار آفرینان و اتخاذ تصمیم‌های لازم در این زمینه از مهم‌ترین برنامه‌های روز اول سفر جهانگیری به استان هرمزگان بود.

بر همین اساس رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور گفت: هدف از سفر به هرمزگان بهره‌برداری از برخی واحد‌های صنعتی و عمرانی است که مهم‌ترین آنها آب شیرین کن بندرعباس و طرح انتقال آب مازاد به استان‌های مرکزی و شروع طرح محرومیت زدایی در بخش احمدی و اعلام هزار و ۲۰۰ طرح اشتغال روستایی در کشور است.

جهانگیری گفت: در منطقه احمدی حاجی آباد نیز با حضور رییس بنیاد مستضعفان و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم برنامه‌ای تهیه شده تا این منطقه از محرومیت بیرون آید و در مرحله بعدی اینگونه مناطق در کشور با کمک نهاد‌های عمومی با محوریت طرح‌های اقتصاد مقاومتی شناسایی می‌شود. وی افزود: نخستین طرح محرومیت زدایی پیش از این در منطقه قلعه گنج در کرمان با همکاری بنیاد مستضعفان اجرا شده بود و منطقه احمدی هرمزگان دومین مکانی است که این طرح در آنجا انجام می‌شود.

  طرح‌های فنی و مهارتی به بخش غیردولتی واگذار می‌شود

اما خبر مهمی که دیروز در جریان سفر اعضای کابینه به استان هرمزگان منتشر شد؛ خبر واگذاری طرح‌های فنی و مهارتی از دولت به بخش خصوصی بود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همین خصوص گفت: دولت با روش‌های جدید آموزشی به دنبال واگذاری برخی از طرح‌های فنی و مهارتی به بخش‌های غیردولتی است.

محمد شریعتمداری دیروز عصر در آیین افتتاح مجتمع آموزشی فنی و حرفه‌ای تدبیر بندرعباس در جمع خبرنگاران افزود: دولت با استفاده از امکانات و فضای آموزشی و با سرمایه‌گذاری و بازسازی مجدد، این ظرفیت‌ها را در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهد و با این روش یک ظرفیت جدید به ظرفیت‌های خدماتی و تولیدی اضافه می‌شود.

او با اشاره به افتتاح ساختمان مجتمع فنی و حرفه‌ای تدبیر بندرعباس گفت: این ساختمان از جمله طرح‌هایی است که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با 200 هزار ساعت خدمات آموزشی در حوزه مهارت افزایی و اشتغال قدم برداشته است.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی، نقش مشارکتی بخش‌های دولتی و غیر دولتی استان هرمزگان در حوزه مهارت افزایی و ایجاد بازار کار را برای جوانان بسیار تعیین کننده داشت و گفت. استان هرمزگان به علت وجود ظرفیت‌های طبیعی دریایی می‌تواند در ارایه نقش منطقه‌ای و ملی واحدهای تولیدی اثرگذار باشد.

شریعتمداری به وجود صنایع اقتصادی مستقر در غرب هرمزگان اشاره کرد و یاد آور شد: این ظرفیت‌ها هر چند فرصت مناسبی برای به‌کارگیری نیروهای بومی و محلی است اما در حوزه مهارت افزایی تلاش‌های خوبی صورت نگرفته است.

او اظهار امیدواری کرد که مراکز  فنی و حرفه‌ای در تربیت کادر فنی و هنرجوهای بومی این استان در حوزه مهارت‌افزایی قدم‌های موثری‌تری بردارند.

   2765تسهیلات اشتغال کشوری پرداخت می‌شود

 رییس بنیاد مستضعفان گفت: دو هزار و 765 فقره تسهیلات اشتغال یارانه‌ای و کارآفرینی در سراسر کشور تصویب و به متقاضیان پرداخت می‌شود.

محمد سعیدی‌کیا دیروز در حاشیه سفر به هرمزگان همراه معاون اول رییس‌جمهوری افزود: از این تعداد تاکنون، قرار داد دو هزار و 333 فقره طرح منعقد شده و یک هزار و291طرح کارآفرینی نیز با تسهیلات یارانه‌ای بنیاد مستضعفان با هزینه سه هزار و 947 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید. با اجرای این طرح‌ها تاکنون در مجموع برای 9 هزار و 635 نفر در کشور اشتغال ایجاد شده است.

رییس بنیاد مستضعفان اظهار داشت: تسهیلات اشتغالزایی مناطق محروم و روستایی برای اجرای طرح‌های مختلف در حوزه کشاورزی، صنعت و خدمات و به منظور رونق کسب و کار، کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال در روستا‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سعیدی‌کیا افزود: پرداخت تسهیلات اشتغالزایی بر اساس تفاهم نامه‌ای که بین بنیاد علوی به عنوان بازوی محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان، بانک سینا، استانداری‌‌ها و معاونت توسعه مناطق محروم ریاست‌جمهوری منعقد شده، صورت می‌گیرد.

او از اجرای همزمان یک هزار و 200 طرح اشتغال روستایی به صورت همزمان در سراسر کشور خبر داد و اضافه کرد: تعدادی از این طرح‌ها در استان هرمزگان با حضور معاون اول رییس‌جمهوری اجرا می‌شود.

  طرح تامین آب آشامیدنی بندرعباس

به بهره‌برداری رسید

در مسیر افتتاح پروژه‌های عمرانی و خدماتی استان هرمزگان، طرح تامین آب آشامیدنی بندرعباس از سدهای شمیل و نیان عصر دوشنبه با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در حاشیه بهره‌برداری از این طرح گفت: طرح تامین آب آشامیدنی بندرعباس 700 لیتر بر ثانیه ظرفیت دارد که با 250 میلیارد ریال هزینه در مدت هفت ماه اجرا شده است.

هوشنگ ملایی افزود: برای اجرای این طرح آبرسانی، 13حلقه چاه عمیق به متراژ یکهزار و 700 متر حفر و لوله گذاری و پمپاژ شده است. طرح یاد شده با هدف تامین آب مورد نیاز شهر بندرعباس و همچنین صنایع غرب بندرعباس و بندر خمیر اجرا شده است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان اظهار داشت: 20 کیلومتر لوله گذاری فولادی 200 تا 900 میلیمتری و 450 متر لوله گذاری پلی اتیلن با قطر 200 میلیمتر نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در اجرای این طرح است.

ملایی گفت: آب منطقه‌ای هرمزگان به علت کاهش نزولات جوی و کاهش رواناب‌های سطحی در حوزه آبریز سدهای استقلال میناب و شمیل و نیان، در جهت تامین بخشی از آب شرب بندرعباس در سال‌های اخیر اقدام به حفر و تجهیز چاه‌های عمیق در حاشیه سدهای شمیل و نیان کرده است. در سال 94، تعداد هشت حلقه چاق عمیق به متراژ یکهزار و 200 متر و 2 حلقه چاه دستی به متراژ 80 متر و در سالجاری نیز تعداد 13 حلقه چاه عمیق به متراژ یکهزار و 700 متر حفر و لوله گذاری و پمپاژ شده است.

این مسوول یاد آورشد: با توجه به وضعیت بارش در سال آبی (97-96) و کاهش شدید منابع آبی سطحی در شرق هرمزگان، اجرای طرح‌های تامین و انتقال آب باعث شد در هشت ماه نخست امسال بندرعباس و بندر خمیر با مشکل کمبود و یا قطعی آب شرب مواجه نشوند.

 

 

ارسال نظر