قیمت‌ها چه زمانی وارد فاز کاهش می‌شوند

۱۳۹۷/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۷۶۶
قیمت‌ها چه زمانی وارد فاز کاهش می‌شوند

بعد از روند ادامه‌دار کاهش نرخ ارز این پرسش کلیدی در میان مردم کوچه و بازار دست به دست می‌شود که چرا روند افزایشی قیمت کالاهای مصرفی که طی ماه‌های اخیر به بهانه افزایش قیمت ارز آغاز شده بود؛ با کاهش نرخ ارز متوقف نشده است و آیا اساسا مردم می‌توانند انتظار کاهش در قیمت‌ها را داشته باشند؟ این در حالی است که فروشندگان و تولیدکنندگان بلافاصله بعد از آغاز نوسانات در قیمت ارز، قیمت کالاها را افزایش می‌دهند اما زمانی که قیمت دلار به دالان کاهشی ورود می‌کند، تغییری در افزایش قیمت‌ها صورت نمی‌گیرد. رییس اتاق اصناف اصفهان در پاسخ به این ابهامات با بیان اینکه تا چند ماه آینده بازار کالاهای اساسی به ثبات بیشتری خواهد رسید، می‌گوید: «با آرام شدن وضعیت بازار، مردم آرام‌آرام به سمت چانه‌زنی می‌روند.»

رسول جهانگیری در پاسخ به این سوال که چرا با وجود کاهش نرخ ارز همچنان شاهد افزایش هفتگی قیمت کالا و اجناس در بازار هستیم؟می گوید: بخشی از این مساله طبیعی است و بخشی از آن تخلف است که با آن برخورد شده و همچنین روزانه چند پرونده از سوی اصناف به تعزیرات ارسال می‌شود. او با بیان اینکه با آرام شدن وضعیت بازار، مردم آرام‌آرام به سمت چانه‌زنی می‌روند، تصریح کرد: در این شرایط فروشنده برای ایجاد جذابیت بیشتر خریدار، راضی به فروش اقساطی می‌شود، بنابراین تا چند ماه آینده بازار به ثبات بیشتری خواهد رسید.

رییس اتاق اصناف اصفهان افزود: مثلاً تا مدتی قبل در بازار لوازم‌خانگی مشتریان تنها با پرداخت وجه می‌توانستند اقدام به خرید کنند، تأکید کرد: خوشبختانه اکنون اوضاع اندکی بهتر شده و به سمت می‌رود که فروشنده کالای خود را به صورت چک و تخصیص اقساط به مشتری می‌فروشد.

  همیشه پای اصناف در میان است

قاسم نوده فراهانی رییس اتاق اصناف تهران در پاسخ به این پرسش که با وجود کاهش قیمت دلار چرا قیمت کالاهای مصرفی مانند اقلام اساسی، گوشی موبایل و... کاهش پیدا نمی‌کند،  می‌گوید: واقعیت آن است که تعیین قیمت کالا در واحدهای صنفی باید با توجه به قیمت درج شده در فاکتور رسمی خرید و محاسبه سود قانونی انجام شود و باید برچسب قیمت روی تمام کالاها الصاق شود.

وی ادامه داد: عرضه کالا طبق قانون باید بطور حتم با فاکتور رسمی انجام شود و در بازرسی‌ها نبود برچسب قیمت به بهانه نوسان قیمت ارز و تغییر قیمت کالا، مورد قبول نیست و با متخلفان برخورد خواهد شد.

رییس اتاق اصناف تهران خاطرنشان کرد: نرخ ارز به صورت لحظه در روزهای گذشته کاهش داشته و برخی فروشندگان با نوسان نرخ ارز قیمت محصولات را تغییر داده‌اند که این موضوع در محصولات وارداتی و محصولاتی که مواد اولیه آنها ارتباط مستقیم به بازارهای وارداتی دارد اجتناب‌ناپذیر است، از این رو برای ثبات بازار و آینده‌نگری فعالان اقتصادی لازم است ارز با هر نرخی برای مدت قابل توجهی ثابت بماند.

او درباره اینکه با رشد قیمت، فروشندگان به قیمت محصولات خود افزوده‌اند، اما اکنون در پی کاهش نرخ ارز ملزم به کاهش قیمت‌ها هستند، گفت: تعیین قیمت کالا از سوی مراجع ذیربط و اتحادیه هیچ ارتباطی با نوسانات نرخ دلار ندارد و قیمت مورد تایید برای مراجع، قیمت مندرج در فاکتور رسمی خرید و محاسبه سود قانونی است.

 جنگ روانی و امتناع از عرضه کالا

یکی دیگر از مشکلاتی که بر سر راه تعیین قیمت‌های کالاهای ضروری وجود دارد؛ نگرانی‌هایی است که تولیدکنندگان و فروشندگان نسبت به آینده بازار دارند؛ در یک چنین شرایطی فروشنده ترجیح می‌دهد که فعلا از عرضه کالای خود خودداری کند تا با ثبات بیشتر بازار امکان عرضه فراهم شود؛ موضوعی که باعث بروز مشکلات در قیمت کالاها شده است.  در این راستا، میثم دادخواه  کارشناس حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات  در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه اجناسی که با دلار وارد کشور می‌شوند، متاثر از افزایش قیمت دلار هستند، اظهار کرد: اگر قیمت دلار به ثبات برسد، بازار معمولا به حالت عادی برمی‌گردد اما وقتی روند صعودی باشد، شاید قسمتی از فروشندگان از اینکه کالای خود را بفروشند و دیگر نتوانند وارداتی به آن تعداد داشته  باشند، نگران ‌شوند و بنابراین از فروش کالا امتناع کنند. فروشنده می‌تواند کالایش را نفروشد و کسی نمی‌تواند او را مجبور به فروش کند.  وی از امتناع برخی فروشندگان از فروش کالاهای دیجیتالی گفت: واقعیت بازار این است که نمی‌توان از واردکننده و سرمایه‌گذاری که پولش را خوابانده و تجارت دارد، توقع داشت که وقتی دلار طی ۲۴ ساعت تقریبا ۱۰ درصد رشد می‌کند، جنسی که وارد کرده را بفروشد، زیرا تعهدی به کسی ندارد. درباره کالاهای مخابرات و دیجیتالی هم دولت نمی‌تواند توقع داشته باشد واردکننده‌ای که هیچ حمایتی از او نمی‌شود، اگر کالایش را با قیمت قبل از گرانی آورده، با قیمت فعلی بفروشد.

او در پایان با اشاره به کاهش نرخ دلار که در روزهای اخیر اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم نرخ دلار در هیمن روند کاهشی ادامه داشته باشد تا فروشندگان نیز با ثبات بازار بتوانند کالاها را با قیمت‌های معقولی در اختیار خریداران قرار دهند.

 

 

ارسال نظر