خودکفایی ساخت قطعات پیشرفته صنعت برق کشور با حمایت بنیاد برکت

۱۳۹۷/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۷۶۵
خودکفایی ساخت قطعات پیشرفته صنعت برق کشور با حمایت بنیاد برکت

گروه بنگاه‌ها|

با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از طرح‌های با فناوری‌های پیشرفته و دانش‌بنیان، بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) پشتیبانی از این طرح‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش دریافتی از معاونت توسعه کارآفرینی و مشارکت‌های توانمندسازی اقتصادی بنیاد برکت، این بنیاد در قالب مشارکت، از طرح‌های با فناوری پیچیده مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان که دارای توجیه اقتصادی و فنی باشند و بتوانند زمینه اشتغال جوانان و نخبگان را به خصوص در مناطق محروم فراهم کنند، حمایت می‌کند.

«توس‌کات خراسان» یکی از این شرکت‌های دانش‌بنیان است که توانسته برای اولین‌ بار در خاورمیانه در صنعت برق، کشور را از واردات برخی قطعات با فناوری منحصر به فرد خودکفا کند و در همین زمینه اقدام به ساخت قطعات بریکر 230 کیلوولت پست سیار برق (شامل پیستون راد و رینگ‌های آکاردیونی) کرده است.

مدیرعامل شرکت توس‌کات نیز در این رابطه گفت: با توجه به معیوب شدن برخی از قطعات بریکر 230 کیلوولت پست سیار برق شاهرود، شرکت میتسوبیشی ژاپن به بهانه تحریم‌های اقتصادی، از تحویل قطعات جدید به شرکت برق شاهرود خودداری کرد، در عین حال که قیمت تمام‌شده این قطعات نیز بسیار بالا بود.

محمدباقر سوزنچی افزود: با مراجعه شرکت برق شاهرود به شرکت توس‌کات، قرار شد با توجه به تجربیاتی که در این حوزه داشتیم، ابتدا قطعات مورد نیاز را آنالیز کرده و سپس با مطالعات و بررسی‌های لازم، اقدام به ساخت این قطعات کنیم. او با تأکید بر این نکته که این اتفاق برای اولین ‌بار نه تنها در کشور که در منطقه خاورمیانه رخ داده است، تصریح کرد: شرکت توس‌کات قبلاً در زمینه ساخت قطعات بریکر 145 کیلوولت پست سیار برق فعال بود، اما تولید قطعات بریکر 230 کیلوولت کار بسیار حساس و سنگینی است که به همت متخصصان داخلی امکان‌پذیر شد. مدیرعامل شرکت توس‌کات تصریح کرد: این دستاورد به شکل صددرصدی توسط متخصصان این شرکت حاصل شده است و این اقدام تا به امروز مورد تقدیر و تشویق برخی از مراکز و سازمان‌های دست‌اندرکار و ذی‌ربط قرار گرفته است. وی افزود: شرکت میتسوبیشی ژاپن روی هر یک از این قطعات 10 میلیارد ریال قیمت گذاشته بود، در حالی که کارشناسان شرکت توس‌کات هر قطعه را با قیمت تمام‌شده کم‌تر از 400 میلیون ریال تولید کردند.

سوزنچی با اشاره به مشارکت بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با این شرکت اظهار داشت: بنیاد برکت مشارکت 49 درصدی با اعتباری بالغ بر 65 میلیارد ریال با ما داشته است. مشارکت بنیاد برکت، علاوه بر حمایت‌های مالی، نوعی اعتبار و وجهه اجتماعی را برای شرکت توس‌کات به ارمغان آورده و این شرکت هم‌اکنون از حالت مدیریت شخصی خارج شده و ابعاد ملی به خود گرفته است. لازم به توضیح است، پیش از این نیز محصول دانش‌بنیان و با فناوری پیشرفته سوییچ‌گیرهای گازی فشار قوی توسط این شرکت و با حمایت بنیاد برکت، تولید و پس از طی مراحل طراحی، ساخت و انجام آزمایش‌های دوره‌ای، گواهی‌نامه فنی بین‌المللی آن از سوی یکی از آزمایشگاه‌های معتبر جهانی مورد تأیید قرار گرفته و صادر شده است.

با تأیید سوییچ‌گیرهای گازی فشار قوی ساخت ایران از سوی مراجع فنی بین‌المللی، ایران به جرگه تولیدکنندگان این محصول راهبردی پیوست، در حالی که تا پیش از این، تولید این تجهیزات، تنها در انحصار ۶ کشور صنعتی دنیا بود. با فراهم شدن امکان تولید این نوع سوییچ‌گیرها در داخل کشور، مشکل تأخیرهای طولانی مدت، در برق‌دار نمودن بسیاری از پست‌های برق فشار قوی -که با توجه به روند تحریم‌ها، تأمین سوییچ‌گیرها از خارج از کشور با مشکلاتی مواجه شده بود- برطرف می‌شود.

بنیاد برکت در مدل مشارکتی بنگاه‌محور خود، حداکثر پس از مدت پنج سال از شروع مشارکت و یا سه سال پس از بهره‌برداری طرح، سهم‌ مشارکت خود را به کارآفرینان شریک واگذار و از طرح مصوب خارج می‌شود تا بتواند به حمایت از دیگر کارآفرینان و اشتغال‌زایی در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته کشور اقدام کند.

 

ارسال نظر