سهم عظیم بخش تعاون از مراودات تجاری دنیا

۱۳۹۷/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۳۵۲
سهم عظیم بخش تعاون از مراودات تجاری دنیا

سیزدهمین اجلاس بین المللی تعاون منطقه‌ای ‌آسیاو اقیانوسیه با شعار پیشنهادی ایران تحت عنوان« با تعاون اقتصاد مقاوم‌تر بسازیم» در تهران آغاز به کار کرد .

ماشاالله عظیمی عضو هیات رییسه و دبیر کل اتاق تعاون ایران در حاشیه این اجلاس گفت: با توجه به اینکه در دنیا حدود ۳ میلیون تعاونی وجود دارد در ایران نیز با دارا بودن حدود ۱۰۰ هزار شرکت تعاونی همچون سایر نقاط دنیا از اشتغال زایی بالایی برخوردار است. بر اساس آمارهای موجود آمار سرانه اشتغال در تعاونی در ایران پایین‌تر از نرم بین‌المللی است ولی سرانه نیاز به سرمایه در شغل تعاونی در ایران تقریبا ۵۰درصد سایر بخش‌هاست و این نشان‌دهنده پایداری مشاغل تعاونی در ایران و سایر نقاط جهان است .

او گفت‌: از آنجا که ایجاد مشاغل تعاونی کم هزینه‌تر از سایر مشاغل است، کشوری قادر به تقویت بخشی از‌اقتصاد است ‌که پتانسیل ایجاد اشتغال بیشتر، پایدارتر و کم‌هزینه‌تر را در خود دارا باشد .

عظیمی همچنین با اشاره به ظرفیت بالای بخش تعاونی در پیشبرد چرخه اقتصاد کشور‌ها افزود: تعاونی‌ها به لحاظ دارا بودن چنین ظرفیتی نیازمند توجهات قانونی ویژه‌ای هستند در نتیجه اینچنین اجلاسی فرصتی مناسب برای کشورمان است که در شرایط تحریمی کنونی که به سبب آن بسیاری از کشورهای دنیا از شرکت در این اجلاس منع شدند اما توانسته است با جذب طرفداران اقتصاد تعاونی دنیا و با استقبال از حضور در اجلاس تهران فرصتی را برای تبادل اطلاعات و همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی با ایران ایجاد کند.

دبیرکل اتاق تعاون ایران خاطرنشان ساخت: با توجه به مراسم اصلی این اجلاس که روز چهارشنبه ۷آذرماه جاری با حضور جمعی از سران و بخش بزرگی از فعالان اقتصادی کشور و جامعه بین الملل برگزار خواهد شد اهمیت این موضوع را از آن جهت که همگام با افزایش موج جهانی تعاون و بخش تعاون ایران که رو به گسترش است را

دو چندان کرده است چراکه بخش تعاون سهم زیادی از مراودات و مبادلات تجاری و اقتصادی و اجتماعی در دنیا را به خود اختصاص داده است و به دلیل غنای فرهنگی و وجود محتوایی محکم نیازمند حمایت و توجه کشور به این موضوع است که امید است این مهم با میزبانی ایران نیز بیش از پیش تقویت شود و نتایج حاصل از آن هم برای ایران و هم جامعه بین الملل مفید واقع شود .

 

 

ارسال نظر