شکست سیاست انزوای ایران

۱۳۹۷/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۲۷۶
شکست سیاست انزوای ایران

رییس اتاق تعاون ایران با اشاره به برگزاری اجلاس تعاونی‌های آسیا و اقیانوسیه در تهران گفت: برگزاری اجلاسی در این سطح با حضور ۳۰ کشور و ۴ قاره، نمایشی از شکست تلاش‌های امریکا برای ایجاد انزوای سیاسی برای ایران است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تعاون ایران، بهمن عبداللهی رییس اتاق تعاون ایران در خصوص سیزدهمین اجلاس منطقه‌ای تعاون در آسیا و اقیانوسیه که در 5 تا 9 آذر ماه به میزبانی ایران برگزار می‌شود، با تأکید بر اهمیت میزبانی یک اجلاس بین‌المللی در شرایط تحریم‌ها گفت: برگزاری این اجلاس با آغاز تحریم‌ها همزمان شده و به همین دلیل سعی کردیم تا در بالاترین سطح برگزار شود چرا که یکی از اهداف امریکا در اعمال تحریم‌های اقتصادی، انزوای سیاسی ایران است و برگزاری اجلاسی در این سطح با حضور ۳۰ کشور و ۴ قاره خود نمایشی از شکست تلاش‌های امریکا برای ایجاد انزوای سیاسی برای ایران است.

رییس اتاق تعاون ایران در تبیین اهداف برگزاری این اجلاس یادآور شد: تعاونی‌ها دو هدف اقتصادی و اجتماعی را دنبال می‌کنند که اهداف اقتصادی آنها بیشتر از اهداف اجتماعی‌شان شناخته شده است اما فعالان بخش تعاون به اهداف اجتماعی نیز پایبند هستند.بهمن عبداللهی رییس اتاق تعاون ایران، ضمن تایید بر اهمیت بخش تعاون بیان داشت: شرکت‌های تعاونی برای حداقل 280 میلیون نفر در سراسر جهان در داخل یا درون تعاونی‌ها مشاغل نیمه‌وقت یا تمام‌وقت را ایجاد کرده اندکه تقریباً 10 درصد از کل جمعیت شاغل را تشکیل می‌دهند.

وی در تشریح تعاون در آسیا و اقیانوسیه بیان داشت: اتحادیه بین‌المللی تعاون ICA با هدف ایجاد دفتر منطقه‌ای و مرکز آموزش برای جنوب شرق آسیا در سال 1960 پس از بحث‌هایی که در کنگره‌های مختلف اتحادیه درسال 1948 صورت گرفت، به منطقه آسیا - اقیانوسیه ورود پیدا کرد. این مقام مسوول در خصوص اجلاس منطقه‌ای تعاون اظهار داشت: اجلاس منطقه‌ای هر دوسال یک‌بار و با حضور نمایندگان سازمان‌های عضو که بالاترین مقام پس از اتحادیه بین‌المللی تعان محسوب می‌شوند، برگزار می‌شود. این اجلاس زمینه گردهمایی همه اعضا را جهت ایجاد فضایی برای بحث در مورد مسائل مربوط به توسعه و رشد سازمان‌های تعاونی همچنین فرصتی برای شبکه‌سازی و ایجاد اتحاد برای سود طرفین را فراهم می‌کند. اولین دوره اجلاس منطقه‌ای در سال 1995 برگزار شد و از آن سال به بعد به صورت دوسالانه با میزبانی کشورهای عضو ادامه دارد. اجلاس منطقه‌ای شامل انجمن تعاونی و رویدادهای مربوط به آن است که توسط کمیته‌های منطقه مربوطه برگزار می‌شود. عبداللهی افزود: موضوعی که در سال 2018برای بالاترین سطح اجلاس در زمینه توسعه پایدار در نظر گرفته شده عبارت است از: «تبدیل به جوامع پایدار و مقاوم». نیاز به رشد اقتصاد واقعی، فراهم‌سازی شرایط برای ایجاد اشتغال پایدار همچنین افزایش ثروت که منافع اقتصادی را با مشکلات اجتماعی و زیست محیطی ترکیب می‌کند بیشتر از همیشه محسوس است. مدل کسب و کار تعاون با تمرکز بر توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی اعضا و اصول دموکراتیک قدرتمند خود، راه‌حل‌های ساده اما عملی را جهت حل مسائل اصلی اجتماعی و اقتصادی زمان حال ما ارایه می‌کند. پس از بحران‌های مالی و اقتصادی بین‌المللی، تعاونی‌ها قدرت و انعطاف‌پذیری خود را به اثبات رسانده‌اند. مدل کسب و کار تعاون می‌تواند روند نابرابری رو به رشد را متوقف و نقش مهمی در ساختن اقتصادی پایدار و مقاوم ایفا کند.

این مقام مسوول اتاق تعاون ایران، با اشاره به میزبانی ایران برای «سیزدهمین اجلاس منطقه‌ای تعاون در آسیا_ اقیانوسیه» ابراز داشت: اتاق تعاون ایران با توجه به فعالیت‌های بین‌المللی که طی سال‌های اخیر داشته است، برای اولین‌بار موفق به دریافت میزبانی اجلاس منطقه‌ای تعاون در بخش آسیا و اقیانوسیه شده است. وی ادامه داد: این دوره، سیزدهمین دوره اجلاس منطقه‌ای آسیا و اقیاونسیه است که از ۲۶ تا ۳۰ نوامبر - ۵ تا ۹ آذرماه در تهران برگزار می‌شود که نمایندگانی از بخش‌های مختلف و مهم تعاونی‌ها در کشورهای آسیا و اقیانوسیه در این اجلاس حضور خواهند داشت. «با توجه به اینکه اتحادیه بین‌المللی تعاون بخش آسیا و اقیانوسیه، قویترین مرجع تعاون منطقه‌ای از نظر حجم مبادلات تجاری در جهان به شمار می‌رود و به دلیل ارتباطی که این بخش با سازمان ملل در زیر شاخه برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) و سازمان جهانی کار (ILO) دارد، برگزاری این اجلاس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: محوری‌ترین فعالیت اقتصادی تعاونی‌ها جمع‌آوری سرمایه‌های خرد و استفاده از آن در کارهای کلان، ایجاد شغل و کاهش فاصله طبقاتی است همچنین اهداف بخش تعاون در حوزه اجتماعی مواردی از جمله توزیع عادلانه ثروت، کاهش فقر، ایجاد سرمایه اجتماعی و روحیه کار جمعی است.

وی با اشاره به اینکه تعاونی‌ها در پیشبرد اهداف اقتصادی و اجتماعی در دنیا گسترش خوبی داشته‌اند، گفت: ما با وجود آموزه‌های فرهنگی و مذهبی در حالی که باید در پیشبرد اهداف تعاون جلوتر بودیم اما می‌بینیم که غربی‌ها در این زمینه پیشرو هستند.وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی و تصویب قانون اساسی به خصوص در اصول ۴۳ و ۴۴ حضور و نقش تعاونی‌ها پررنگ‌تر دیده شد و حالا ما ۱۸۰ هزار تعاونی با ۱۴ گرایش گوناگون داریم؛ گرچه همچنان با اهداف بخش تعاون و رسیدن به سهم ۲۵ درصدی از اقتصاد فاصله زیادی داریم که تلاش می‌شود در این زمینه به اهداف نزدیک‌تر شویم.

عبداللهی با اشاره به آماری از وضعیت تعاون در دنیا یادآور شد: در دنیا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تعاونی وجود دارد که یک میلیارد و ۲۰۰ هزار نفر عضو آن هستند و ۲۸۰ میلیون شغل از قبل آنها ایجاد شده است و در واقع سهم ۱۰ درصدی از اشتغال دنیا را دارند. در ایران نیز یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر یعنی حدود ۸ یا ۹درصد مشاغل موجود مربوط به بخش تعاون هستند. رییس اتاق تعاون ایران گردش مالی بخش تعاون در دنیا را در سال ۲۰۱۷ مبلغ ۲.۱ تریلیون دلار مربوط به ۳۰۰ تعاونی برتر دنیا دانست و گفت: این ارقام نشان‌دهنده حجم بالای فعالیت تعاونی‌ها در دنیاست.رییس اتاق تعاون ایران برگزاری این اجلاس را یک فرصت تاریخی برای به نمایش گذاشتن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش تعاون برشمرد و گفت: ایجاد شغل، تقسیم عادلانه ثروت، کاهش فاصله طبقاتی و رونق اقتصادی از طریق تعاونی‌ها الزاماتی دارد که ارتباطاتی از این دست از جمله این الزامات به شمار می‌آید.وی تعداد کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس را بالغ بر ۳۰ کشور که عمدتاً مربوط به منطقه آسیا و اقیانوسیه هستند برشمرد و گفت: البته از سایر مناطق و قاره‌ها نیز شرکت‌کنندگانی داریم که در مجموع ۱۵۳ شرکت‌کننده حضور خود را قطعی کرده‌اند.وی معرفی ظرفیت‌های بخش تعاون، تعاملات اقتصادی بین تعاونی‌های ایران و تعاونی‌های دنیا با نگاه صادرات محور، هدف‌گذاری بازار صادرات محصولات تعاونی‌ها و آشنایی با روش‌های نوین مدیریت در تعاونی‌ها، روش‌های نوین کسب و کار و تأمین مالی برشمرد.

به گفته وی امضای دو تفاهم‌نامه با دو کشور از جمله برنامه‌های سیزدهمین اجلاس در تهران است همچنین در بخش جانبی اجلاس نمایشگاهی برای به نمایش گذاشتن ظرفیت‌های بخش تعاون و همچنین ایجاد مجالی برای گفت‌وگو برای تجار از دیگر برنامه‌های جانبی اجلاس خواهد بود.وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ها با هند و سریلانکا در بخش تعاون، مبادله هیات تجاری، برنامه‌های آموزشی و تحقیقاتی خواهد بود. همچنین یک تفاهم‌نامه نیز با اتحادیه بین‌المللی تعاونی‌ها در جریان این اجلاس خواهیم داشت.به گفته وی همچنین در کمیته تحقیقات این همایش ۴۶ مقاله از سراسر دنیا دریافت شده که بخشی از میهمانانی که از سایر قاره‌ها حضور دارند، کسانی هستند که برای این اجلاس مقاله ارسال کرده‌اند.

در عین حال که روسای مناطق دیگر اتحادیه بین‌الملل تعاون در اجلاس حضور دارند.وی در پاسخ به سوال دیگری درباره استفاده از ظرفیت بخش تعاون در دوران تحریم‌ها گفت: تعاونی‌ها جزو فهرست تحریم‌ها نیستند و بر همین اساس می‌توان از ظرفیت تعاونی‌ها در این دوران برای بالا بردن حجم مبادلات تجاری استفاده کرد.

 

ارسال نظر