نظریات اقتصادی کمر کشاورزی را خم کرده است

۱۳۹۷/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۱۹۶

رشد و توسعه بخش کشاورزی همواره یکی از محورهای اساسی توسعه اقتصادی به شمار می‌آید، از این رو توسعه این بخش می‌تواند محرکی برای پیشرفت دیگر بخش‌های اقتصادی به حساب آید .

 بر اساس این اهمیت ساختاری است که دولت تدبیر و امید بخشی از سرمایه‌گذاری مولد و بلندمدت خود را اختصاصا به حوزه کشاورزی قرار داد تا از طریق بستر‌سازی مناسب زمینه بهبود شاخص‌های کشاورزی در کشور فراهم شود. موضوع خرید تضمینی برخی اقلام اساسی بخش کشاورزی از جمله گندم، جو و...بخشی از راهبردهای حمایت دولت برای توسعه این حوزه سرنوشت ساز اقتصادی است. جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان آذربایجان شرقی فرصتی شد تا از یک طرف نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و از سوی دیگر فعالان این حوزه مطالبات و دیدگاه‌های خود را از قوانین مربوط به کشاورزی و چالش‌های پیش روی این حوزه را بررسی کنند.

براساس قانون آیین نامه داخلی مجلس یکی از وظایف اصلی کمیسیون کشاورزی، اطلاع از امور تخصصی مربوطه در سطح کشور است؛ از این رو اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس جهت اطلاع از وضعیت کشاورزی، مسائل و چالش‌های موجود این بخش به استان آذربایجان شرقی سفر کردند تا تصویری از مهم‌ترین نیازها و چالش‌های کشاورزی این منطقه را به دست آوردند..

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس دهم با بیان اینکه به کشاورزان خارجی یارانه پرداخت نمی‌شود، بلکه با افزایش قیمت‌ها از جیب کشاورز به مصرف‌کنندگان یارانه داده می‌شود، عنوان کرد: نظریات اقتصادی موجود در کشور منجر به خم شدن کمر کشاورزان شده است، از این رو باید اصلاحات و تمهیدات جدی انجام گیرد. احمدعلی کیخا در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در تبریز، اظهار کرد: اقدامات موثری در بخش کشاورزی انجام شده اما اختلاف نظر بر سر این موضوع است که به توسعه کشاورزی دست پیدا نکرده و جمعیت روستاها را حفظ نکرده‌ایم؛ درحالی که دلیل توسعه نیافتن این بخش مربوط به قوانین داخلی نیست، بلکه سیاست‌های اتخاذ شده در بیرون از این بخش است.

وی با اشاره به اینکه با پایین نگه داشتن نرخ ارز هزینه‌های زیادی برای بخش کشاوزی تحمیل شده و با دریافت مواد اولیه ارزان قیمت تلاشی برای پیشرفت انجام نشده است، گفت: اگر بخشی از سرمایه‌های هزینه شده در صنعت خودرو را در صنعت فرش و خرما هزینه می‌کردیم وضعیت بخش کشاورزی بهتر از این بود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه یکی از دلایل عدم توسعه کشاورزی علمی نبودن آن است، تصریح کرد: هیچکدام از موسسات و مراکز تحقیقاتی ماموریت‌گرا عمل نمی‌کنند، از این رو مقرر شده است تا با همکاری کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و برگزاری جلساتی سندی برای علمی کردن کشاورزی تهیه شود.

       موفق نبودن مقابله با‌آفات

کیخا با اشاره به اینکه موفق نبودن مقابله با آفات با استفاده از سموم منطقی است، بیان کرد: بودجه بخش کشاورزی هدفمند توزیع نمی‌شود؛ بطوری‌که سالانه برای اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود.  وی خاطرنشان کرد: ضروری است تا تغییراتی در توزیع اعتبارات انجام گیرد تا در توسعه کشاورزی اثرگذاری لازم را داشته باشد.

کیخا با بیان اینکه دو ماه از زمان قانونی اعلام قیمت خرید تصمینی گندم گذشته و باید بر اساس نرخ تورم قیمت خرید تضمینی افزایش پیدا کند، تصریح کرد: رشد تورم در سال جاری، بر اساس اعلام رسمی دولت ۳۰ درصد بوده است؛ اما با این شرایط چگونه قصد دارند قیمت خرید تضمینی را زیر ۱۵۰۰ تومان تعیین کنند؟ نتیجه این موضوع قاچاق گندم و عدم توسعه کشاورزی است.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با تاکید بر اینکه در ابتدای انقلاب ۱۵۸ هزار هکتار از اراضی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه زیر کشت بوده اما این میزان در سال‌های اخیر به ۴۵۰ تا ۸۵۰ هزار هکتار رسیده است، اظهار کرد: نمی‌توان از ظرف ثابت هم تولید محصولات کشاورزی را افزایش داد و هم دریاچه ارومیه را حفظ کرد.

وی اضافه کرد: با راه‌حل‌‍‌های فنی امکان حل مساله دریاچه ارومیه وجود ندارد؛ از این رو باید به دنبال راه‌حل اقتصادی باشیم.

      توسعه کشاورزی باید با اصلاح تکنولوژی

و فنی انجام شود

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه تغییر در بخش کشاورزی زمانبر است، گفت: توسعه این بخش باید با اصلاح تکنولوژی و فنی انجام گیرد.

جواد رحمتی در ادامه این جلسه که با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از مسائل و مشکلات بخش کشاورزی از جمله افزایش راندمان، مکانیزاسیون، فناوری‌های مرتبط، اصلاح کشت، مصرف بهینه آب و ... هر ساله تکرار می‌شود و ما هنوز نتوانستیم این موضوع را از ریشه برطرف کنیم.

وی ادامه داد: ضروری است تا قوانین و استراتژی جدید در این بخش تدوین شده و با تبدیل این استراتژی‌ها به قوانین و مقررات، افرادی را مستلزم اجرای این دستورالعمل کرد.

وی عمده مشکل بخش کشاورزی را آب عنوان کرد و گفت: اصلی‌ترین مشکل دریاچه ارومیه آب است، طی دورانی این موضوع را به لحاظ سیاست‌گذاری‌هایی رها کرده‌ایم و اکنون وضعیت دریاچه ارومیه و ساکنین این منطقه متاثر از همین سیاست‌گذاری‌ها است.

 رحمتی با اشاره به ضرورت بازنگری بر سیاست‌گذاری‌های بخش کشاورزی، خاطرنشان کرد: باید سیاست‌های این بخش بازبینی شده و اقدامات اساسی در راستای رفع مشکلات این حوزه انجام گیرد؛ از این رو باید مجلس به این بخش ورود کرده و راهکارهای حل مشکلات این بخش را در قالب طرح در مجلس تصویب کنند.

وی با اشاره به وجود بیش از ۷۰ هزار چاه غیرمجاز در آذربایجان شرقی، اضافه کرد: متاسفانه طی دورانی مجوز ایجاد حفاری چاه در حوزه آبی دریاچه ارومیه داده شده و به جای ساخت تاسیسات پایین دستی مورد نیاز، چاه غیرمجاز در استان حفر شده است.

 

ارسال نظر