اهمیت مدل کسب‌و‌کار مبتنی بر تعاونی

۱۳۹۷/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۸۷۱
اهمیت مدل کسب‌و‌کار مبتنی بر تعاونی

گروه بنگاه‌ها|

رییس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه اتحادیه بین‌المللی تعاون (International Cooperative Alliance) یا ICA یک انجمن بین‌المللی غیرانتفاعی است که در سال 1895 برای پیشبرد مدل تعاون تاسیس شده است، گفت: این اتحادیه رأس همه سازمان‌های تعاونی در سراسر جهان است که نمایندگی 306 فدراسیون و سازمان‌های تعاونی در 105کشور را بر عهده دارد.

بهمن عبداللهی ادامه داد: اعضای اتحادیه را فدراسیون‌های تعاونی ملی، سازمان‌های تعاونی فردی و دفاتر دولتی مربوط به تعاونی‌ها تشکیل می‌دهند. از هر شش نفر در دنیا یک نفر عضو تعاونی است بطوری که اتحادیه نشان می‌دهد 1.2 میلیارد نفر عضو 2.6 میلیون تعاونی در سراسر جهان هستند.

رییس اتاق تعاون ایران با اشاره بر ارتقاء مدل کسب و کار مبتنی بر تعاونی توسط اتحادیه اظهار داشت: اتحادیه بین‌المللی تعاون با دولت‌ها و سازمان‌های جهانی و منطقه‌ای برای ایجاد محیط‌های قانونی که به ایجاد و رشد تعاونی‌ها کمک می‌کند همکاری می‌کند، بطور کلی اتحادیه اهمیت مدل کسب‌و‌کار مبتنی بر تعاونی را ارتقاء می‌دهد. اتحادیه استراتژی جهانی خود برای تعاونی‌ها، برای تبدیل شدن به سریع‌ترین شکل سرمایه‌گذاری در سال 2020 را در دسترس قرار داده است.بهمن عبداللهی رییس اتاق تعاون ایران، ضمن تایید بر اهمیت بخش تعاون بیان داشت: شرکت‌های تعاونی برای حداقل 280 میلیون نفر در سراسر جهان در داخل یا درون تعاونی‌ها مشاغل نیمه‌وقت یا تمام‌وقت را ایجاد کرده اندکه تقریباً 10 درصد از کل جمعیت شاغل را تشکیل می‌دهند.

او در تشریح تعاون در آسیا و اقیانوسیه بیان داشت: اتحادیه بین‌المللی تعاون ICA با هدف ایجاد دفتر منطقه‌ای و مرکز آموزش برای جنوب شرق آسیا در سال 1960 پس از بحث‌هایی که در کنگره‌های مختلف اتحادیه درسال 1948 صورت گرفت، به منطقه آسیا - اقیانوسیه ورود پیدا کرد.

عبداللهی در خصوص ساختار سازمانی ICA توضیح داد و گفت: در راستای ساختار سازمانی ICA در سطح جهانی، تمام ادارات منطقه‌ای ICA، ساختارهای اداری را اتخاذ کرده‌اند که شامل یک مجلس منطقه‌ای است که هر دو سال یک‌بار با نمایندگان سازمان‌های عضو منطقه گردهم می‌آیند. مجمع منطقه‌ای سیاست‌های مربوط به مسائل عمده‌ای که بر سازمان و جنبش تعاون در منطقه تأثیر می‌گذارد را سازماندهی می‌کند. مجمع منطقه‌ای یک هیات منطقه‌ای تشکیل می‌دهد که از نمایندگان منطقه‌ای انتخاب می‌شوند تا کار و فعالیت‌های دفتر منطقه‌ای ICA را نظارت کنند.

رییس اتاق تعاون ایران ادامه داد: رییس مجمع منطقه، رییس هیات منطقه‌ای نیز خواهد بود. مجلس منطقه‌ای نیز حداکثر هشت عضو دیگر را به هیات منطقه‌ای که از میان نامزدهای ارایه شده توسط سازمان‌های عضو انتخاب می‌شوند را معرفی می‌کند که به عنوان نمایندگان منطقه و بخش‌های تعاون محسوب می‌شوند.

کمیته‌های ویژه‌ای در منطقه جهت مراقبت از منافع بخش‌ها ایجاد شده‌اند وکمیته‌ها حامیان اداری خود را برای یک دوره دو ساله انتخاب می‌کنند، در حال حاضر کمیته‌های ذیل در منطقه فعالیت می‌کنند: کمیته کشاورزی، کمیته توسعه منابع انسانی، کمیته همکاری‌های دانشگاهی، کمیته مصرف‌کننده، کمیته جنسیت، کمیته جنگلداری، کمیته اعتباری و بانکی، کمیته همکاری‌های جوانان و کمیته تحقیقات.

این مقام مسوول در خصوص اجلاس منطقه‌ای تعاون اظهار داشت: اجلاس منطقه‌ای هر دوسال یک‌بار و با حضور نمایندگان سازمان‌های عضو که بالاترین مقام پس از اتحادیه بین‌المللی تعان محسوب می‌شوند، برگزار می‌شود. این اجلاس زمینه گردهمایی همه اعضا را جهت ایجاد فضایی برای بحث در مورد مسائل مربوط به توسعه و رشد سازمان‌های تعاونی همچنین فرصتی برای شبکه‌سازی و ایجاد اتحاد برای سود طرفین را فراهم می‌کند. اولین دوره اجلاس منطقه‌ای در سال 1995 برگزار شد و از آن سال به بعد به صورت دوسالانه با میزبانی کشورهای عضو ادامه دارد. اجلاس منطقه‌ای شامل انجمن تعاونی و رویدادهای مربوط به آن است که توسط کمیته‌های منطقه مربوطه برگزار می‌شود.

    توسعه پایدار از طریق تعاونی ها

عبداللهی افزود: موضوعی که در سال 2018برای بالاترین سطح اجلاس در زمینه توسعه پایدار در نظر گرفته شده عبارت است از: “تبدیل به جوامع پایدار و مقاوم “. نیاز به رشد اقتصاد واقعی، فراهم‌سازی شرایط برای ایجاد اشتغال پایدار همچنین افزایش ثروت که منافع اقتصادی را با مشکلات اجتماعی و زیست محیطی ترکیب می‌کند بیشتر از همیشه محسوس است. مدل کسب و کار تعاون با تمرکز بر توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی اعضا و اصول دموکراتیک قدرتمند خود، راه‌حل‌های ساده اما عملی را جهت حل مسائل اصلی اجتماعی و اقتصادی زمان حال ما را ارایه می‌کند. پس از بحران‌های مالی و اقتصادی بین‌المللی، تعاونی‌ها قدرت و انعطاف‌پذیری خود را به اثبات رسانده‌اند. مدل کسب و کار تعاون می‌تواند روند نابرابری رو به رشد را متوقف و نقش مهمی در ساختن اقتصادی پایدار و مقاوم ایفا کند.

این مقام مسوول اتاق تعاون ایران، با اشاره به میزبانی “سیزدهمین اجلاس منطقه‌ای تعاون در آسیا_ اقیانوسیه “ ابراز داشت: اتاق تعاون ایران با توجه به فعالیت‌های بین‌المللی که طی سال‌های اخیر داشته است، برای اولین‌بار موفق به دریافت میزبانی اجلاس منطقه‌ای تعاون در بخش آسیا و اقیانوسیه شده است.

وی ادامه داد: این دوره، سیزدهمین دوره اجلاس منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه است که از ۲۶ تا ۳۰ نوامبر - ۵ تا ۹ آذرماه در تهران برگزار می‌شود که نمایندگانی از بخش‌های مختلف و مهم تعاونی‌ها در کشورهای آسیا و اقیانوسیه در این اجلاس حضور خواهند داشت. «با توجه به اینکه اتحادیه بین‌المللی تعاون بخش آسیا و اقیانوسیه، قویترین مرجع تعاون منطقه‌ای از نظر حجم مبادلات تجاری در جهان به شمار می‌رود و به دلیل ارتباطی که این بخش با سازمان ملل در زیر شاخه برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) و سازمان جهانی کار (ILO) دارد، برگزاری این اجلاس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

ارسال نظر