نقش بازار سرمایه در ارتقای کارآفرینی

۱۳۹۷/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۱۱۶
نقش بازار سرمایه در ارتقای کارآفرینی

گروه بنگاه ها|

برای مقابله با تحریم‌های امریکا بر علیه کشورمان از چه راهکارهایی باید استفاده کرد؟ این پرسش و پرسش‌هایی از این دست هرچند طی سال‌های بعد از پیروزی انقلاب در فضای رسانه‌ای و کارشناسی کشورمان تکرار شده اند؛ اما بعد از حضور ترامپ در کاخ سفید و استفاده ابزاری او از تحریم‌های اقتصادی بر علیه کشورهای مستقل باعث شده تا این پرسش یک‌بار دیگر به عنوان یک موضوع جدی در محافل اقتصادی و کارشناسی مطرح  و در خصوص آن بحث و تبادل نظر شود.

یکی از اصلی‌ترین راهکارهایی که اقتصاد ایران از طریق آن می‌تواند در برابر چالش تحریم‌های اقتصادی مقاومت بیشتری از خود نشان دهد؛ توسعه فعالیت‌های مربوط به بازار سرمایه و بورس در کشورمان است که به عنوان یک اولویت جدی از سوی تحلیلگران مطرح شده است؛ ورود بازار سرمایه به فرآیند فروش نفت ایران و نقشی که در توسعه پایه‌های صادراتی کشور به عهده دارد؛ بخشی از ظرفیت‌هایی است که اقتصاد ایران برای گذار از دوران تحریم‌ها روی آنها حساب جدی باز کرده است.

سمینار یک روزه «روش‌های تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان از طریق بازار سرمایه با تاکید بر معاملات بورس و فرابورس» به عنوان یکی از برنامه‌های جنبی نمایشگاه علم و فناوری ربع رشیدی در سالن همایش اداره کل استاندارد استان آذربایجان شرقی برگزار شد. سمیناری که در جریان آن فرصتی دست داد تا از یک طرف کارشناسان اقتصادی بازار سرمایه دیدگاه‌ها و ایده‌های خود را برای بهبود شاخص‌های اقتصادی کشور ارایه کنند و از سوی دیگر فعالان اقتصادی استانی نیز بخشی از مطالبات خود برای مشارکت فعال‌تر در بخش‌های مختلف بازار پول و سرمایه ارایه کنند.

  رشد کارآفرینی و بهبود شاخص‌های کسب و کار

عضو شورای عالی بورس اوراق بهادار با بیان اینکه رشد کارآفرینی پویاست و تا حد بسیار زیادی به متغیرهای خاص و انگیزه‌های مدیران محلی ربط دارد، گفت: بازار سرمایه می‌تواند نقش قابل ملاحظه‌ای در شکل دادن به بنگاه‌های دانش‌بنیان و ارتقای سطح کارآفرینی، ایفا کند.

حسین عبده تبریزی در«سمینار یک روزه روش‌های تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان از طریق بازار سرمایه با تاکید بر معاملات بورس و فرابورس»، با تاکید بر اینکه حمایت از کارآفرینی بنگاه‌های دانش بنیان در سطح دولت، شهر و سطحNGO قابل طرح و تعقیب است، اظهار کرد: کمک‌ها و ضمانت‌های دولتی در این رابطه مهم است اما صرف این کمک‌ها، چندان کارساز نیست.

او با اشاره به اهمیت استارت‌آپ‌ها گفت: طی چهل سال گذشته با توجه به نرخ رشد نازل و نرخ رشد نسبتا بالای جمعیت، ارزش چندانی خلق نکرده و ثروت افزایش نیافته است، اما استارت آپ‌ها می‌توانند به انباشت سرمایه انجامیده و ارزش و ثروت خلق کنند.

او با تاکید بر اینکه توسعه باید محلی بوده و در مدلی محلی توسعه را به حرکت درآوریم، یادآور شد: برای رسیدن به «تبریز مبتنی بر دانش بنیان‌ها» به چشم‌انداز جدیدی از شهر تبریز نیاز داریم و باید شهر به دانش، خلاقیت و انگیزه‌های تازه‌ای مجهز شود که توسعه استراتژیک مدیریت شهری ممکن ‌شود.

عبده تبریزی در ادامه گفت: برای خلق برند تبریز باید ماهیت شبه شرکتی به شهر داده و بتوانیم همانند یک شرکت کارآ شهر را اداره کنیم؛ چرا که شهرهای آینده به پیشروان‌ آینده‌نگری نیاز دارد که رهبری خود را در عرصه‌های «صاحب فکر بودن، حرفه‌ای بودن، گروه‌گرایی، حساس نسبت به احساسات دیگران و فرهنگی بودن»  نشان دهند.

  اهمیت استقلال بانک مرکزی

عضو شورای عالی بورس اوراق بهادار با ارایه تصویری از موقعیت کشور گفت: طبق پیش بینی سال گذشته در رابطه با سال ۹۷، ارقامی که در مورد تورم و... پیش‌بینی کرده‌اند ارقامی متفاوت با آنچه که توقع داریم بود. آیا این موارد به تصمیم ترامپ برای خروج از برجام بازمی‌گردد؟ تصمیم ترامپ یک ضربه زد و شروع‌کننده بود اما عوامل دیگری نیز در این رابطه دخیل بوده‌اند.

عبده تبریزی در ادامه تاکید کرد: بررسی نرخ‌های تورم طی ۵۰ سال گذشته نشان از یک سری عدم تعادل‌ها در اقتصاد کشور دارد.

او در رابطه با اهمیت استقلال بانک مرکزی نیز گفت: در کشور ما بانک مرکزی استقلال نداشته و استقلال یافتن آن از دولت اهمیت بسیاری دارد.

او به مراحل فرآیند موفقیت در کارآفرینی اشاره کرد و افزود: «کسب انگیزه و مهارت‌های لازم، شناسایی ایده‌های مناسب و فرصت‌های کسب و کار، برنامه‌ریزی کسب و کار، تصمیم‌ها، ورود به بازار و تولید بنگاه» از جمله رویدادهای اصلی برای رسیدن موفقیت در این حوزه است.

عضو شورای عالی بورس در توصیه‌ای به شهر برای حمایت از استارت‌آپ‌ها و کارآفرینی گفت: توجه به سیاست‌های توسعه شهری به گسترش ظرفیت کارآفرینی، بسط نقش زنان در کارآفرینی، تناسب نظام اقتصادی با نیاز این نهادها، کمک بازار سرمایه از طریق تشکیل رسمی سرمایه‌ مخاطره‌پذیر، سرمایه‌گذاری اختصاصی در مراحل اولیه کسب و کار، سرمایه‌گذاری در نظام آموزشی، انگیزه محور شدن نظام کارآفرینی، توسعه فرهنگ قدرتمند کارآفرینی از جمله این توصیه‌هاست. وی در ادامه با تاکید بر اینکه استارت‌آپ‌ها و دانش بنیان‌ها تنها ابزاری برای رشد کارآفرینی نیستند، افزود: اما ابزار بسیار مهمی هستند که شهر و دولت می‌تواند از آنها به مثابه محرکه‌های رشد اقتصادی استفاده کند.

  افزایش حجم معاملات در بازار بورس آذربایجان‌شرقی

یکی دیگر از سخنرانان این سمینار مدیر بورس منطقه‌ای آذربایجان شرقی بود که با اشاره به افزایش حجم معاملات در بازار بورس و اوراق بهادار استان که از روند افزایشی در بازار سرمایه کشور تبعیت کرده است، گفت: ارزش معاملات در بازار بورس و اوراق بهادار استان طی هفت ماهه اول سال جاری برابر با دو هزار و ۸۱۷ میلیارد تومان بوده که این میزان در سال ۹۶ برابر با هزار و ۸۷۹ میلیارد تومان و در سال ۹۵ برابر با هزار و ۴۴۳ میلیارد تومان بوده است. محمدامین عابدینی در سمینار یک روزه روش‌های تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان از طریق بازار سرمایه با تاکید بر معاملات بورس و فرابورس اظهار کرد: تالار بورس اوراق بهادار تبریز به عنوان دومین تالار بورس منطقه‌ای ایران فعالیت‌های خود را از سال ۸۲ آغاز کرده و تالار معاملات آن جزو قدیمی‌ترین تالار معاملات کشور است.

وی در ادامه به کارکردهای بورس و اوراق بهاردار اشاره کرد و افزود: کشف قیمت معاملاتی، شفافیت‌های مالی، نقد شوندگی دارایی‌ها، تامین مالی پروژه‌ها و طرح‌های مختلف از جمله کارکرد‌های بورس و اوراق بهادار است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه خلق ایده توسط مراکز علمی می‌تواند با شناخت و ارزیابی مناسب به دارایی فکری بدل شود، گفت: این دارایی فکری قابلیت ثبت در سیستم و همچنین عرضه شدن در بازار دارایی‌های فکری که زیرمجموعه‌ای از بازار فرابورس است را دارد.

. وی در ادامه به چهار روش مهمی که بازارهای بورس و اوراق بهادار برای تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان مهیا کرده‌اند اشاره کرد و افزود: «پذیرش در بازار SME فرابورس ایران، صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری جسورانه، بازار دارایی‌های فکری و تامین مالی جمعی» از جمله این روش‌هاست.

وی با اشاره به شرایط ابزار تامین مالی جمعی برای «تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان»  گفت: در تامین مالی جمعی، منابع مورد نیاز راه‌اندازی یا توسعه یک کسب و کار تامین شده و تامین‌کننده منابع نقش مشارکت‌کننده در طرح را داشته و در سود و زیان طرح شریک است.

مدیر بورس منطقه‌ای استان ادامه داد: تامین مالی جمعی روشی است که در آن سعی می‌شود تا از جمعیتی از مردم، خیران، سرمایه‌داران و... برای راه‌اندازی یک پروژه یا یک کارآفرینی تامین سرمایه شود. وی با اشاره به ویژگی‌های سرمایه‌گذاران جسور متذکر شد: این سرمایه‌گذاران منابع مالی شرکت‌های جدید، کوچک و به سرعت در حال رشد را تامین می‌کنند، در مالکیت این شرکت‌ها سهیم می‌شوند، در توسعه محصولات و خدمات جدید سهیم می‌شوند، شکیبا هستند و افق سرمایه‌گذاری بلندمدت دارند، به خروج موفق سرمایه‌گذاری کمک کرده و با مشارکت فعالانه خود برای کسب و کار موردنظر ارزش افزایی می‌کنند.

 

 

ارسال نظر