زمانی برای توفیق در بازار کسب و کار

۱۳۹۷/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۹۵۰
زمانی برای توفیق در بازار کسب و کار

گروه بنگاه‌ها|

 همزمان با گسترش فناوری‌های نوین در صحنه مناسبات اقتصادی، استارت‌آپ‌ها به عنوان نماد فعالیت‌های اقتصادی عصر جدید تلاش می‌کند تا زمینه ورود انسان به عصر جدید و تغییر در مناسبات اقتصادی را فراهم کنند.  در دنیای مبتنی بر ارتباطات صرف امروز که همه نیازهای فرزندان آدم در گسترده گیتی با تکنولوژی و فضای وب گره خورده، استارت‌آپ‌ها نقش کاتالیزوری را بازی می‌کنند که به انسان برای هماهنگ‌سازی با این شرایط تازه یاری می‌رسانند. اما با وجود این اهمیت ساختاری بنا به دلایل گوناگون هنوز شفافیت لازم در زمینه ابعاد و زوایای گوناگون کسب و کار استارت‌آپی در کشورمان وجود ندارد و علاقه‌مندان به این حوزه قادر نیستند تصویری پیش بینی شده از فعالیت‌هایی که قرار است در قالب استارت‌آپ‌ها به آن پرداخته شود؛ در اختیار داشته باشند. تجربیات ارزشمندی که معمولا از دل تجربیات عینی فعالان این حوزه به دست می‌آید و در صورت برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند در قالب ورک شاپ‌های تخصصی و همایش‌های موضوعی در اختیار علاقه‌مندان این حوزه قرار گیرد. سومین رویداد کارآفرینی نت تلنت (8NET TALENT 201) که به همت جهاد دانشگاهی واحد اصفهان عملیاتی شد؛ فرصتی را در اختیار آن‌دسته از علاقه‌مندان و فعالان این حوزه قرار داد تا بخشی از تجربیات عملی صاحبان موفق‌ترین استارت آپ‌ها را دریافت کنند؛ روایت‌هایی که با دنبال کردن هر کدام از آنها می‌توان بخشی از چالشها و فرصت‌های پیش روی این نوع کسب و کار را رصد کرد. تجربیاتی که بدون تردید برای بسیاری از جوانانی که قصد ورود به این نوع مشاغل را دارند؛ الهام بخش خواهد بود.

      نیاز سنجی اصل اول موفقیت

روایت اول از صاحبان موفق این نوع کسب و کار مربوط به صالحی بنیانگذار یک استارت آپ موفق است که در زمینه موفقیت این نوع کسب و کار می‌گوید: رمز موفقیت یک استارت‌آپ، کشف نیازها و خواسته‌ها، پرورش ایده کسب و کار و در نهایت اجرا و فروش آن است که در هرم آبراهام مازلو، نظریه‌پرداز کلاسیک مدیریت به آن پرداخته شده است. میلاد صالحی در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: به اعتقاد «مازلو» نیازهای آدمی از یک سلسله‌ مراتب برخوردارند که رفتار افراد در لحظات خاص تحت تأثیر شدیدترین نیاز قرار می‌گیرد. تا وقتی نیازها در یک مرحله برآورده نشود، شخص به مرتبه بعدی نمی‌اندیشد؛ در کشور ما اغلب افراد در مراتب اول و دوم قرار دارند و به همین دلیل اتفاقات خاصی را شاهد نیستیم. موسس این وب سایت ارتباطی و تفریحی، مهم‌ترین نکات برای شروع کسب و کار را در وهله اول داشتن تمرکز دانست و افزود: اگر تصمیم گرفتید در مسیری حرکت کنید، برای رسیدن به هدف باید تمرکز داشته باشید. پس از آن از استراتژی خوکی پرهیز کنید، به این معنی که بدانید برای رسیدن به هدف چه چیزهایی را خرج و از چه چیزهایی باید پرهیز کنید. برنده بهترین بازی موبایل در سال 91، ادامه داد: برای شروع کسب و کار و تشکیل تیم همکاری، داشتن شخصیت افراد را بر تخصص ترجیح دهید، چراکه تخصص در ادامه راه از طریق تجربه به دست می‌آید، اما شخصیت افراد به راحتی قابل تغییر نیست.  صالحی، ساده فکر کردن را یکی از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به موفقیت معرفی کرد و افزود: افراد در شروع کسب و کار جدید باید با روش‌های حل مساله آشنا باشند. داشتن چک لیست در زمینه اموری که بیش از یک‌بار در فرآیند کاری با آن مواجه هستید نیز شرط اساسی برای جلوگیری از هدر رفت وقت است.

     داشتن برنامه اصلی‌ترین عامل موفقیت کسب و کار نوپا

واقعیت آن است که تنها این تجربیات موفق نیستند که می‌توانند راهگشا باشند؛ گاهی اوقات مسیری که یک استارت آپ ناموفق نیز طی کرده و به شکست رسیده نیز می‌تواند برای علاقه‌مندان جالب باشد؛ مجید علوی زاده، بنیانگذار یکی از وب سایت‌های موفق نیز در این رویداد، تجربه موفق خود در تولید یک استارت‌آپ فعال را معرفی کرد و در نهایت به عنوان شخصی که پس از 15 سال کسب و کار خود را جمع‌آوری کرده از تجربه شکستش برای حضار سخن گفت.

او، داشتن برنامه را اصلی‌ترین عامل موفقیت کسب و کار نوپا دانست و گفت: جدا از داشتن برنامه بلندمدت باید برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت نیز برای خود داشته باشید.

موسس مدرسه استانداردهای وب ادامه داد: برای رسیدن به یک کسب و کار موفق باید حتما تیم داشته باشید و برای رسیدن به هدف باید هزینه کنید. علاوه بر اینکه در کار تیمی نباید تعارف داشته باشید. رفاقت را از کار جدا کنید و همه اعضای تیم را به یک دید نگاه کنید.

علوی زاده، تطبیق با شرایط موجود را عاملی دیگر در موفقیت کسب و کار معرفی کرد و گفت: در نهایت تصمیم‌گیری برای ادامه کسب و کار یا به موفقیت می‌رسد یا شکست که در هر دو حالت تجربه است.

     اول تجربه سپس آموزش

در ادامه مهدی علیپور، موسس یکی دیگر از استارت‌آپ‌ها از تجربه حضورش در سیلیکون ولی امریکا با حضار سخن گفت.  او اظهار کرد: حتما شما بارها شنیده‌اید که ایده مهم نیست و اجرا مهم‌تر هست. این حرف کاملا درست است، اما نکته جالب اینکه در اکوسیستم‌های پیشرفته کارآفرینی، سرمایه‌گذارها و شتابدهند‌ها در وهله نخست، به ایده و هسته مفهومی توجه می‌کنند و انتظار دارند کسی که صاحب ایده است در مورد ایده تحقیق کرده باشد و حتی در بسیاری از موارد براشون رسیدن به یک MVP مهم‌تر است. علیپور با تاکید بر اینکه دوران سرمایه‌گذاری روی ایده خام گذشته است، تصریح کرد: به دلیل بلوغ اکوسیستم، تمام کارآفرینان باید با مفاهیم اعتبار‌سنجی یک تیم طلایی استارت آپ آشنایی داشته باشند.  او با بیان اینکه مربی کارآفرین باید اول تجربه کند و سپس آموزش دهد، اظهار کرد: یک منتور قوی باید در محیطی عملی آموزه‌های خود را تجربه کرده و بتواند آن را به دیگران انتقال دهد.

علیپور از تجربه حضورش در مجموعه Coding Dojo در امریکا برای حضار سخن گفت: کدینگ جو یک مدرسه سنتی آموزش با برنامه‌های آموزشی چند ماهه (معمولا ۳ ماهه) است که شما هر روز از ساعت ۹ تا ۵ بعد‌از ظهر باید در آنجا حضور داشته باشید. کل دیوارهای این مجموعه آموزشی وایت بورد دارد و صبح‌ها دانشجویان ابتدا باید چالش‌های الگوریتم نویسی رو حل و بعد سراغ برنامه‌نویسی بروند. در این کلاس‌ها افرادی از سن ۱۱ سال تا سن ۴۵ سال از آرایشگر گرفته تا وکیل حضور داشتند.  او همچنین به مصاحبه‌های شغلی خود در امریکا اشاره کرد و افزود: یک قسمت از مصاحبه شغلی برنامه‌نویسی چالش‌های الگوریتمی است که شما باید بدون داشتن کامپیوتر روی یک تخته کدنویسی کنید. در این مصاحبه‌ها بیشتر بر مهارت حل مساله تمرکز دارند.

 

 راه‌اندازی استارت آپ زمان و تعهد می‌خواهد

پشوتن پور پزشک، هم بنیانگذار یک استارت‌آپ دیگر یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود بود که رمز موفقیت فروشگاه اینترنتی زیرنظرش را داشتن تیم قدرتمند آن دانست و گفت: در کسب و کار خودمان یک فرهنگ ایجاد کرده‌ایم نه یک بیزینس ساده.  او با بیان اینکه ایده به تنهایی کاربرد ندارد، تصریح کرد: داشتن تیم قدرتمند برای پیشرفت کسب و کار بسیار مهم است. بزرگ‌ترین هزینه باید برای داشتن تیم قدرتمند انجام شود و این تیم فرهنگ شرکت را می‌سازد، توانایی‌ها را تکمیل و در نهایت سرمایه‌گذار جذب می‌کند.  بنیانگذار فروشگاه اینترنتی با اشاره به تجربه‌های موفق در فروشگاه اینترنتی، اظهار کرد: برای داشتن تیم قدرتمند، به دنبال افرادی باشید که استعداد پیشرفت کمک به پروژه شما را داشته باشند. هرگز سراغ آدمی که افق دیدش محدود است نروید و در نهایت به دنبال افرادی باشید که تمرکز و تعهد دارند.  پور پزشک خاطرنشان کرد: راه‌اندازی استارت آپ زمان و تعهد می‌خواهد. در نظر داشته باشید که استارت آپ برای عملی کردن ایده باشد نه پیدا کردن یک شغل و کسب درآمد مالی.

 

ارسال نظر