ورود گردشگران زیارت از ترکیه به مشهد

۱۳۹۷/۰۸/۱۰ - ۰۰:۱۷:۱۸
کد خبر: ۱۳۲۸۶۵
ورود گردشگران زیارت از ترکیه به مشهد

گروه بنگاه ها|

یکی از مهم‌ترین راهکارهای اجرایی برای رسیدن به توسعه پایدار؛ ظرفیت‌هایی است که کشورها در خصوص توسعه گردشگری از آن بهره می‌برند؛ در مسیر این اهمیت ساختاری است که ایران از طریق توسعه مناسبات ارتباطی با همسایگان تلاش می‌کند تا ظرفیت‌های تازه‌ای را در بخش گردشگری ایجاد کند.

پیش از این حسین یامان معاون وزیر گردشگری ترکیه با اشاره به ظرفیت‌های توسعه گردشگری اعلام کرده بود: «خواهان توسعه همکاری‌های گردشگری با ایران هستیم و این همکاری فرهنگی می‌تواند به پایداری روابط دو کشور کمک کند. روابط فرهنگی، هنری و گردشگری بین ایران و ترکیه از جایگاه خاصی برخوردار است.»

حسین یامان ادامه داد: خواهان همکاری در تمام حوزه‌ها با ایران هستیم حتی علاوه بر گردشگری مایل هستیم ایرانی‌ها در ترکیه کنسرت، تئاتر و دیگر رویدادهای فرهنگی برگزار کنند و معتقدیم اگر ایران گردشگری خود را تقویت کند می‌تواند یکی از مقاصد مهم گردشگری باشد. وی گفت: ترکیه اکنون رتبه ششم گردشگری جهان را دارد و یکی از مقاصد مهم گردشگری جهان است و حاضریم به ایران در زمینه ارتقای گردشگری کمک کنیم.

در مسیر همین تبادلات فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از آغاز گام‌های عملیاتی ورود گردشگران زیارت از ترکیه به مشهد خبر داد.

به گزارش تعادل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی فر با اعلام این خبر گفت: هیئت جذب سرمایه‌گذاری و گردشگری از ایران به دعوت بنیاد علویون ترکیه به این کشور رفته و پس از مذاکره تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده‌اند که زمینه حضور علویون برای زیارت از بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) در مشهد و بازدید از فوشنجان و آرامگاه عطار و خیام در نیشابور فراهم شود.

او ادامه داد: در این هیئت، غلامعلی ارباب خالص مشاور وزیر و رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق، سعید ولی‌زاده رییس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و نمایندگانی دیگر از دفاتر خدمات مسافرتی و هتلداران استان حضور داشتند.

مکرمی فر تصریح کرد: این هیئت با شهردار منطقه ینی محله آنکارا استاندار آنکارا دیدار و از چندین پروژه گردشگری نیز بازدید کرد. هیئت ایرانی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و اقتصادی فعال درحوزه گردشگری در مقر بنیاد علویون دیدار و گفت‌وگو کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به نقش این دیدارها در ارتقا سطح همکاری گردشگری زیارت بین خراسان رضوی و ترکیه اشاره کرد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای نیز بین بخش خصوصی خراسان رضوی و بنیاد علویون ترکیه امضا شده است.

  استفاده از اشتراکات برای توسعه گردشگری

مکرمی فر با اشاره به متن این تفاهم‌نامه اظهار کرد: با توجه به وجود مشترکات متعدد فرهنگی، تاریخی و حسن روابط موجود میان دو کشور و با هدف تبادل گردشگری میان دو کشور به ویژه فراهم ساختن تسهیلات لازم جهت سفر اتباع ترکیه و علویون به مشهد مقدس، نیشابور و بجنورد، زیارت امام رضا (ع) و بازدید از زادگاه بکتاش ولی در روستای فوشنجان نیشابور و دیگر مکان‌های تاریخی و فرهنگی خراسان رضوی از جمله خیام، عطار نیشابوری و فردوسی تفاهم شد.

او افزود: در گام اول به منظور عملیاتی و اجرایی کردن توافق‌های انجام شده در این سفر، مکان لازم برای ایجاد دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری بطور متقابل واگذار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: همچنین در تفاهم‌نامه‌ای که به امضای بخش خصوصی خراسان رضوی و آنکارا رسید مقرر شد، «فاروق علی یلدیریم» و هیئت همراه به مشهد دعوت شوند و طی یک تا 2 ماه آینده به مشهد آمده و در این سفر قرارداد واگذاری مکان‌های مورد نظر، متضمن جزئیات و چگونگی شیوه مدیریت اجرایی و نحوه فعالیت آن به امضا برسد تا پس از آن فعالیت رسمی و علمی دفاتر مورد نظر آغاز شود.

  ترغیب گردشگران ترکیه برای سفر به ایران

از سوی دیگر سرکنسول سفارت ترکیه در مشهد نیز معتقد است: کنسولگری ترکیه تلاش می‌‎کند با ایجاد بستر مناسب برای جذب گردشگران به ایران نوعی تعادل در این بخش برقرار کند تا گردشگران بیشتری برای سفر به ایران ترغیب شوند.

محمت دوغان سرکنسول ترکیه در مشهد بیان کرد: سالانه دو میلیون نفر از مردم ایران از مناطق مختلف فرهنگی، تاریخی و گردشگری ترکیه بازدید می‌کنند و سهم گردشگران ترکیه‌ای در بازدید از اماکن مشابه در ایران تا ۲۵۰ هزار نفر است.

او افزود: از این رو کنسولگری ترکیه تلاش می‌کند با معرفی و ایجاد بستر مناسب برای جذب بیشتر گردشگران به ایران نوعی تعادل در این بخش برقرار کند تا گردشگران بیشتری از ترکیه برای سفر به ایران ترغیب شوند.

سرکنسول ترکیه در مشهد همچنین قنات جهانی قصبه گناباد را ظرفیتی مهم برای توسعه گردشگری منطقه‌ای و بین‌المللی توصیف کرد و افزود: شناخت گردشگران ترکیه‌ای نسبت به هویت و اصالت این قنات باید افزایش یابد. او گفت: توسعه روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بین ایران و ترکیه مورد توجه خاص کنسولگری ترکیه در مشهد قرار دارد و با این هدف چندی پیش هیئت اقتصادی از مشهد به استانبول و از استانبول به مشهد سفر کرده و سرمایه‌گذاران با ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور آشنا شدند.

 دوغان هدف از سفر و بازدیدهای خود را از مناطق مختلف گستره منطقه‌ای کنسولگری ترکیه در مشهد بررسی و آشنایی با ظرفیت‌های فرهنگی، اقتصادی و گردشگری این نقاط و انتقال آن به سرمایه‌گذاران و گردشگران ترک اعلام کرد.

 

 

ارسال نظر