سرمایه‌گذاری با تعامل بین‌المللی و اتخاذ استراتژی واحد اتفاق می‌افتد

۱۳۹۷/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۴۱۹
سرمایه‌گذاری با تعامل بین‌المللی و اتخاذ استراتژی واحد اتفاق می‌افتد

گروه بنگاه ها|

علی‌اصغر جمعه‌ای و امین صباغی‌زاده و مسعود خیاط‌زاده که در دهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور شرکت کرده‌اند از الزامات جذب سرمایه‌ خارجی می‌گویند. رییس اتاق سمنان معتقد است شاه بیت جذب سرمایه‌گذاری خارجی، تعامل سازنده با دنیاست؛ دوری گزیدن از اقتصاد جهانی و در عین حال تلاش برای جذب سرمایه‌های خارجی در یک ظرف نمی‌گنجند. علی‌اصغر جمعه‌ای که در دهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشورشرکت کرده از لزوم یکپارچگی و وحدت رویه در برنامه‌های کشور برای جذب سرمایه‌های خارجی سخن گفت و تصریح کرد: جذب سرمایه خارجی و مقابله با فرار سرمایه از کشور تنها به یک چیز احتیاج دارد و آن هم تعامل با دنیاست. جمعه‌ای با تاکید بر اهمیت حفظ سرمایه‌های داخلی در عین جذب سرمایه خارجی گفت: بخش خصوصی و دولت باید زمینه‌ای را فراهم کنند تا امکان حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مهیا شود.

در این بین لازم است یک اراده ملی و وفاق جمعی بین کلیه ارکان نظام شکل گیرد. این فعال اقتصادی آشفتگی و به هم ریختگی در برنامه‌های توسعه‌ای را به ضرر کشور دانست و تاکید کرد: هر زمان موفق شویم که یکپارچه بر‌اساس یک استراتژی حرکت کنیم و دیگر صداهای ضدو نقیض در مورد یک موضوع خاص به گوش نرسد، امکان رشد و توسعه وجود دارد.

باید به این نکته مهم توجه داشت که با خر‌وج از جامعه جهانی، هیچ یک از برنامه‌های موردنظر برای توسعه کشور محقق نمی‌شود. رییس اتاق سمنان مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی را با یکدیگر مرتبط دانست و تشریح کرد: این موضوعات مانند یک زنجیره در پس هم قرار دارند و نمی‌توان با آنها به صورت جداگانه برخورد کرد. بنابراین باید به گونه‌ای عمل کرد که این زنجیره، اتصال بین حلقه‌های خود را حفظ کند.

    ضرورت برنامه‌ریزی بلندمدت

در همین رابطه امین صباغی زاده، رییس اتاق بندر‌عباس نیز به ظرفیت‌های گسترده کشور در حوزه جذب سرمایه‌گذاری اشاره کرد. به اعتقاد وی شاید هنوز کمبودهایی در این حوزه وجود داشته باشد اما می‌توان با همین پتانسیل‌های موجود هم قدم‌های خوبی در جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی برداشت. وی خاطرنشان کرد: همراهی و نزدیکی بخش خصوصی و دولت در این رابطه بسیار اهمیت دارد. تنها لازم است تا حدودی افق نگاه خود را فراتر برده و مسائل را با عمق بیشتری ارزیابی کنیم.

در این زمینه فعالیت تشکل‌های تخصصی بسیار مهم است.  این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران همراهی اتحادیه اروپا با ایران در روزهای سخت پیش رو را یک ظرفیت مهم ارزیابی کرد و خواستار برنامه‌ریزی دقیق برای بهره‌گیری از این موقعیت شد. وی تاکید کرد: در این مسیر باید حجم اطلاعات خود را از بازارهای هدف بیشتر کرده و در عین حال اطلاعات لازم را در اختیار کشورهای هدف قرار دهیم که در این مورد باید به نقش سفارتخانه‌ها اشاره کرد. همراهی و همکاری اتاق ایران و وزارت امور خارجه می‌تواند بسیار موثر باشد.

    تقویت گفتمان دولت با بخش خصوصی

تنها راه توسعه اقتصاد ملی

مسعود خیاط‌زاده رییس اتاق آبادان معتقد است تنش‌های صادراتی که عموما بر معیشت مردم تاثیرگذار بوده، ناشی از نوعی دوری بین بخش خصوصی اقتصاد و نهادهای دولتی دخیل در امر تولید و صادرات است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان ضمن تاکید بر لزوم تقویت گفتمان بین بخشی دولت با بخش خصوصی، آن را تنها راه توسعه همه‌جانبه اقتصاد ملی دانست. مسعود خیاط‌زاده گفت: این روزها تنش‌های صادراتی که عموما بر معیشت مردم تاثیرگذار بوده ناشی از نوعی دوری بین بخش خصوصی اقتصاد و نهادهای دولتی دخیل در امر تولید و صادرات است. وی افزود: وجود انبوه دستورالعمل‌های بعضا خلق‌الساعه از سوی سازمان‌هایی نظیر گمرک و وزارتخانه‌های اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت، عرصه را بر تولیدکنندگان و صادرکنندگان تنگ کرده و موضوع مهمی چون سپرده‌گذاری ارزی را به حاشیه رانده است.

خیاط‌زاده گفت: آیا وقت آن نرسیده که گفتمان بین دو بخش خصوصی و دولتی، روندی جدی و با خروجی خرد جمعی داشته باشد؟ به نظر می‌رسد یادآوری نشانی‌های قانونی برای بایدهای شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اثر خود را از دست داده و جز تکرار مکررات عاید دیگری ندارد. موضوعی که جز برشمردن نتایج عملی آن و به شهادت آمار و اسناد، درباره آن حرف زدن، راه به جایی نخواهد برد.

 

 

ارسال نظر