برنامه‌ریزی برای توسعه بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات

۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۲۹۴
برنامه‌ریزی برای توسعه بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات

گروه بنگاه‌ها|

24ساعت بعد از اظهارات تکان‌دهنده جهانگیری در خصوص نداشتن اختیارات کافی و گمانه زنی‌هایی که در خصوص استعفای محتمل جهانگیری به گوش می‌رسید؛ معاون اول رییس‌جمهور راهی جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی شد تا در شصتمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شرکت کند. جلسه‌ای که در جریان آن برنامه‌ریزی برای توسعه بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های پیشران اقتصادی در دستور کار قرار گرفت و تصمیم‌سازی‌های لازم در خصوص آن انجام شد.

اما خبر مهم نشست روز گذشته اظهاراتی بود که وزیر ارتباطات در خصوص معطل ماندن طرح نوآفرین مطرح کرد؛ طرحی که از منظر جهرمی بیش از 3ماه است در کمیسیون اقتصادی دولت مسکوت مانده و تصمیم‌سازی در خصوص آن می‌تواند بخشی از ظرفیت‌های توسعه پایدار در حوزه ارتباطات را ایجاد کند.  اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به بخش IT و ICT در اقتصاد جهانی و توسعه کشورها، گفت: این حوزه‌ها از بخش‌های پیشران و موتور محرک اقتصاد ایران در آینده است که باید برای آن برنامه‌ریزی مطلوب و مناسب انجام شود.

او بر تفاهم ملی در همه سطوح به منظور فراهم کردن بسترهای توسعه در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات تاکید کرد و افزود: همه دستگاه‌ها باید با هماهنگی شرایط لازم برای دستیابی به هدف یک‌و‌نیم درصد از تولید ناخالص ملی که در برنامه ششم توسعه تعیین شده است را فراهم آورند.

او با اشاره به گزارش اخیر معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در دولت در خصوص حضور شرکت‌های مرتبط با فناوری ارتباطات و اطلاعات در صدر بنگاه‌های بزرگ جهان، خاطرنشان ساخت: توسعه این بخش در کشور علاوه بر درآمدزایی می‌تواند به بهبود برنامه‌هایی نظیر دولت الکترونیک، تقویت شرکت‌های دانش بنیان و توسعه بخش خصوصی در فضای کسب و کار منجر شود و این بخش از بخش‌های اقتصادی و آینده‌دار کشور است. معاون اول رییس‌جمهور بر استفاده از ظرفیت‌های فاینانس و تعامل با صندوق توسعه ملی برای دریافت منابع مورد نیاز توسعه این بخش تاکید کرد و افزود: وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه به منظور تدوین راهکارهای مورد نیاز جهت سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساختی با تکیه بر منابع درآمدی شرکت‌های وابسته هماهنگی لازم را انجام دهند. رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی همچنین از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواست تا گزارشی از آثار تحریم‌ها در این حوزه و راهکارهای پیشنهادی برای ارایه در جلسه سران قوا ارایه کند.

  طرح «نوآفرین» سه ماه است معطل مانده

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با بیان اینکه در شرایط تحریم حوزه ارتباطات از رونق خوبی برخوردار است گفت: امروز بسته‌ای ۱۴‌بندی به تصویب رسید که بخشی از آن به موضوع فضایی و فناوری اطلاعات در زمینه تسهیل کسب و کارهای نوپا مربوط بود.  محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال‎های اخیر و به خصوص پنج سال گذشته توسعه قابل توجهی داشته است، گفت: در پنج سال اخیر با همکاری بخش خصوصی و دولتی در این حوزه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که ۳۰ درصد مربوط به دولت است و ۷۰ درصد آن را بخش خصوصی انجام داده است. ​

جهرمی با بیان اینکه با وجود تحریم‌ها حوزه ارتباطات رونق خوبی گرفته است، افزود: توسعه زیرساخت‌های ارتباطی نقش زیرساخت توسعه دیگر حوزه‌ها را بر عهده دارد. بخش ارتباطات براثر وضع تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز با تلاطم‌هایی مواجه شده است و موضوع جلسه آثار این تلاطم و نحوه مدیریت آنها برای ادامه مسیر بود. عضو کابینه دوازدهم با بیان اینکه حجم بازار در سال گذشته ۳۶ هزار میلیارد بوده و پیش‌بینی ما برای امسال ۴۰ هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: بنابود امسال دولت به‌صورت مستقیم ۶۴۰۰ میلیارد تومان از ۴۰ هزار میلیارد را برای هزینه‌ها تامین کند و برای سال جاری پیش‌بینی ما رسیدن به این میزان است اما تلاطم پیش روی بازار ارز حوزه توسعه را کند می‌کند و اهداف پیش‌بینی شده در برنامه ششم با این نرخ رشد ارز قابل دستیابی نیست.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه درآمد حوزه ارتباطات و فناوری ارتباطات صددرصد ریالی اما بخش اعظم هزینه‌های آن ارزی است، خاطرنشان کرد: این موضوع نیاز به ورود بخش دولتی برای تسهیلات دارد. بخش اول این است که هزینه‌های توسعه را در کشور کم کنیم که بخشی از آن شامل مالیات اپراتورها و هزینه‌های گمرکی می‌شود. ضمن اینکه دولت و شرکت مخابرات ایران هم سهم دارند.

او خاطرنشان کرد: در این جلسه پیشنهادهایی را که سازمان برنامه و بودجه و وزارت ارتباطات داشتند بررسی و ارایه کردیم و در نهایت بسته‌ای ۱۴‌بندی به تصویب رسید که البته همه آن در حوزه ارتباطات نبود و بخشی از آن به موضوع فضایی و فناوری اطلاعات در زمینه تسهیل کسب و کارهای نوپا مربوط بود.

وزیر ارتباطات درباره طرح «نوآفرین» نیز گفت: طرح« نوآفرین» که نزدیک به سه ماه است در دولت مانده و به تصویب نرسیده است باید اجرایی شود و ما در کمیسیون اقتصاد منتظر ارسال به دولت هستیم که در جلسه پیرامون آن صحبت شد تا این طرح هرچه سریع‌تر موانع و اشکالاتش برطرف شود تا به نتیجه برسیم.

 

ارسال نظر