سقوط آزاد دلار در استان‌ها

۱۳۹۷/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۸۴۷
سقوط آزاد  دلار در استان‌ها

گروه بنگاه‌ها     

دیروز همزمان با اخبار خوشایندی که در خصوص کاهش قیمت دلار در تهران به گوش می‌رسید؛ مراکز استان‌ها و کلان‌شهرهای کشورمان نیز شاهد سقوط آزاد دلار بودند؛ اخباری که بازتاب‌های فراوانی در شبکه‌های اجتماعی نیز پیدا کرد و اخبار دسته اولی در این خصوص از شهرها و استان‌های مختلف کشورمان شنیده می‌شد. سقوط آزاد قیمت دلار که از روز گذشته از تهران آغاز شده بود بلافاصله دامنه آن به سایر شهرها نیز رسید به‌طوری‌که تا لحظه تنظیم این گزارش، قیمت دلار در برخی شهرها و کلان‌شهرها به قیمت کانال 9هزار تومانی وارد شده، هرچند دلالان و صرافی‌ها از خرید دلار امتناع می‌کنند اما جریان سیال افکار عمومی نشان می‌دهد که رفتار دلالان در این زمینه تاثیرچندانی نخواهد داشت و حباب قیمت ارز و طلا در کشورمان به زودی خواهد شکست.

اخبار منتشر شده در استان‌ها نشان می‌دهد که خیابان‌های محل استقرار صرافی‌ها در استان‌ها لبریز از جمعیت انبوهی است که برای تبدیل دلار به ریال صف کشیده‌اند. از خانم خانه‌دار گرفته تا پیرمرد و دانشجو در حال رفت‌وآمد به صرافی‌ها و صحبت با دلالان بازار ارز هستند.

از صبح دیروز در استان‌ها این جمعیت زیادتر شد و در بازار ارز جایی برای سوزن انداختن نیست. به چهره بیشتر آنها که نگاه می‌کنید مشخص است مغموم هستند چراکه دلارهایشان را برای فروش به بازار آورده‌اند ولی خریداری وجود ندارد.

دلالان در بازار فقط در حال شایعه‌پراکنی برای افزایش قیمت دلار و یورو هستند و خریدی انجام نمی‌دهند. جالب اینکه آنها به‌صورت هماهنگ در بازار این شایعه را راه انداخته‌اند که چند روز بعد بازهم قیمت دلار افزایش می‌یابد تا بدین روش از کاهش قیمت و فروش دلارهای خانگی خودداری کنند.

  دلیل کاهش قیمت دلار چیست؟

استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد در تحلیل کاهش قیمت دلار گفت: افزایش و کاهش ناگهانی قیمت ارز ناشی از رفتارهای توده‌ای مردم است. وقتی شرایط اقتصادی پیچیده می‌شود، مردم به خرد جمعی تن می‌دهند و کاهش قیمت ارز در روز گذشته نیز به همین دلیل اتفاق افتاد.

مهدی فیضی افزود: وقتی در بازارهای مالی مثل بورس و ارز تغییرات قیمتی از حد قابل‌درک می‌گذرد، رفتار مردم توده‌ای می‌شود و از رفتار غالب تبعیت می‌کند. در قصه دلار، بخش عمده افزایش قیمت‌ ناشی از همین هیجانات بود که الآن نقطه مقابل آن را تجربه می‌کنیم.

استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی ادامه داد: فرایند اعتمادسازی یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد اما مسوولان باید در کوتاه‌مدت نشان دهند که سکان این تغییرات را در دست دارند و در بلندمدت، باید برای مهار نقدینگی، اصلاح بازار سرمایه و نظام بانکی و ‌اقدامات اساسی دیگر تلاش کنند.

  ضرر معامله‌گران غیرحرفه‌ای ارز در بازار

از سوی دیگر عضو هیات‌علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با مهر در خصوص ارزیابی وضعیت دلار و پیش‌بینی آن در نیمه دوم امسال، گفت: افزایش‌های نرخ ارز طی هفته‌های اخیر قطعاً تحت تأثیر عوامل احساسی و روانی و فضاهای سیاسی بوده است.

او با اظهار اینکه در بازار ارز همواره این معامله گران غیرحرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای هستند که توان رقابت با دانه‌درشت‌های این بازار را ندارند و دچار ضرر و زیان می‌شوند، ادامه داد: بازار ارز حاصل دستکاری‌های بازار گردانان است و شاهد افزایش و کاهش حبابی ارز هستیم. واعظ با بیان اینکه ورود افرادی که دچار احساسات شدند و بدون اینکه نیازی به ارز داشته باشند وارد بازار ارز شدند، بزرگ‌ترین آسیب را به اقتصاد زدند و باعث شد شاهد یک افزایش غیرمنطقی دلار شویم، گفت: انتظار می‌رود احتمالاً طی ماه‌های پیش رو پس از چند افزایش و کاهش نرخ ارز به یک ثبات برسد که پیش‌بینی می‌کنیم در فصل زمستان این ثبات ارز را داشته باشیم.

  دلار در تبریز خریدار ندارد

یکی از دلالان فعال در بازار امیر نو تبریز می‌گوید: این کاهش قیمت قابل پیش‌بینی بود چراکه دلار بدون هیچ دلیلی و فقط به خاطر اظهارات ترامپ رشد چند هزارتومانی در یک‌شب داشت.

وی سپس می‌افزاید: از دیروز بازار وضعیت خوبی ندارد و ما ضرر زیادی کرده‌ایم، قیمت‌ها همچنان در حال کاهش است و یورو هم‌اکنون به قیمت کمتر از ۱۵ هزار تومان و دلار نیز ۹ هزار تومان خریدوفروش می‌شود.

این دلال می‌گوید: به نظرم تا چند روز آینده بازهم قیمت دلار کاهش می‌یابد، مردم نیز از روز گذشته برای فروش دلارهایشان اقدام کرده‌اند ولی خریدار خیلی کم است و من خودم به‌شخصه فعلاً خرید نمی‌کنم و مقداری از دلارهایم را می‌فروشم.

  دلار ۱۰ هزارتومانی در خیابان سپه اصفهان

به دنبال ایجاد موج کاهش قیمت ارز که از روز گذشته در بازارهای شهرهای مختلف کشور آغازشده است، بازار ارز اصفهان با تمرکز در خیابان سپه امروز شاهد انبوه جمعیتی است که برای فروش ارز به‌ویژه دلار راهی این خیابان شده‌اند. خیابان سپه که در روزهای گذشته محل جولان دلالان ارز تبدیل‌شده بود دیروز برای فروش دلار به کمترین نرخ، به تلاطم افتاده بود. مردمی که با دلارهای خریداری‌شده در زمان اوج افزایش قیمت‌ها امروز به این خیابان پا گذاشته‌اند حالا حاضرند ارزهای خود را با قیمت ۱۰ هزار تومان نیز به فروش برسانند. هرچند برخلاف تعداد فروشندگان انبوه، تعداد خریداران اندک‌اند و این رویه درست برخلاف روزهای گذشته این بازار است.

صرافی‌های مجاز واقع در خیابان سپه نیز از روند کاهشی قیمت‌ها خبر می‌دهند و پیش‌بینی می‌کنند در روزهای آینده این روند همچنان ادامه داشته باشد.

  فروکش التهاب ارزی در کرمانشاه

تا همین چند روز پیش پاتوق دلالان ارزی شهر کرمانشاه شاهد بازار داغ خرید دلار بود؛ اما دیروز دیگر خبری از بازارگرمی دلالان نبود و همه سودشان را به جیب زده و بساطشان را جمع کرده بودند و این وسط فقط مردمی مانده بودند که به هوای سود «یک‌شبه» دل به دریا زده بودند. آنهایی که به پیشنهاد سفته‌بازی در بازار ارز جواب مثبت داده و با وسوسه سودهای کلان اغوا شده بودند حالا در صف فروشندگان ارز منتظر و چشم‌به‌راه خریداری بودند تا بلکه از این بیشتر متضرر نشوند و دلارهایی که روی دستشان مانده بود را بفروشند اما خریداری در کار نبود. کاهش قیمت ارز که برخی آن را سقوط آزاد می‌نامند شب گذشته به اوج خود رسید و خیلی‌ها را همان شبانه روانه خیابان‌ها کرد تا دلارهایشان را بفروشند و بیشتر متضرر نشوند، سه شنبه هم بازار متلاطم ارز در کرمانشاه همچون سایر استان‌ها شاهد حضور مردمی بود که حالا همه فروشنده شده بودند.

مجتبی فیروزی رییس اتحادیه طلا و جواهر کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در روزهای اخیر با توجه به اینکه قیمت دلار کاهش یافت شاهد افت قیمت طلا در بازار بودیم. این کاهش قیمت طلا طی روزهای اخیر به‌گونه‌ای بوده که به ازای هر مثقال 2میلیون ریال قیمت دلار و سکه کاهش یافت. این کاهش قیمت طلا به دلیل کاهش قیمت دلار بوده و قرارگیری در ماه محرم تأثیری روی آن نگذاشت چنانکه در روزهای نخست محرم نیز شاهد افزایش قیمت طلا بودیم. وی با بیان اینکه در روزهای افزایش قیمت طلا مردم بیشتر به سمت خرید سکه و طلای آب‌شده گرایش داشتند بیان کرد: این روزها علاوه بر اینکه طلای نو خریداری نمی‌کنند، سکه و طلای آب‌شده و دلار هم نمی‌خرند. این روزها صرافی‌ها خلوت شده و مردم کمتر به بازار سکه و طلا هجوم می‌آورند.

  کاهش قیمت ارز در کردستان

رییس اتاق بازرگانی سنندج با اعلام اینکه کاهش قیمت ارز در استان کردستان به‌ویژه در بازارچه‌های رسمی نیز از دیروز آغازشده است، گفت: دولت نظارت‌های خود را بیشتر کند. سید کمال حسینی ضمن اشاره به کاهش قیمت ارز به‌ویژه دلار در کشور طی یکی دو روز اخیر، گفت: ثبات در قیمت ارز مهم‌ترین اصل در راستای فعالیت‌های اقتصادی است و همه فعالان این بخش از این روند استقبال می‌کنند. وی با بیان اینکه خوشبختانه این کاهش قیمت ارز در استان کردستان به‌ویژه در بازارچه‌های رسمی نیز از دیروز آغازشده است، عنوان کرد: انتظار داریم که در سایه اقدامات صورت گرفته این وضعیت ثبات در قیمت ارز همچنان ادامه داشته باشد. در سایر استان‌ها و کلان‌شهرها نیز اخبار رسیده حاکی از آن است که دلار در فاز کاهشی قرار گرفته و مردم مایل به فروش دلارهای خود هستند. موضوعی که طی روزهای آینده می‌تواند اثر مثبتی بر بازار پول و سرمایه ایرانیان به جای بگذارد و فضای ملتهب اخیر را به سمن نوع خاصی از آرامش هدایت کند.‌آرامشی که اقتصاد ایران این روزها بیشتر از هر عامل دیگری به آن نیاز دارد.

 

ارسال نظر