حقوق بازنشستگان مازندران با وام بانکی تامین شد

۱۳۹۷/۰۷/۰۸ - ۰۰:۴۱:۲۰
کد خبر: ۱۳۰۵۹۷
حقوق بازنشستگان مازندران با وام بانکی تامین شد

بنگاه ها|

اسلامی استاندار مازندران دیروز در جریان گفت‌وگو با خبرنگاران موضوعی را در خصوص وضعیت صندوق‌های بازنشستگی در استان مازندران مطرح کرد که یک‌بار دیگر مشکلات عمیق مرتبط با صندوق‌های بازنشستگی را روی ویترین تحلیلی رسانه‌های گروهی نشاند. استاندار مازندران با اشاره به مشکلاتی که صندوق‌های بازنشستگی استان مازندران با آن روبرو است به این نکته تلخ اشاره کرد که: «تامین اجتماعی این استان برای پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران در شهریورماه به دلیل کمبود نقدینگی با تسهیلات بانکی این پرداختی را انجام داد.» اظهاراتی که نشان‌دهنده عمق مشکلاتی است که صندوق‌های بازنشستگی برای رتق و فتق امور اعضای خود با آن مواجه هستند؛ محمد اسلامی که در نشست شورای برنامه‌ریزی مازندران صحبت می‌کرد میزان حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در این استان را ماهانه 2 هزار و 500 میلیارد ریال اعلام کرد. او در ادامه اضافه کرد: «در این استان ماهانه افزون بر 140 هزار نفر در قالب بازنشسته، مستمری بگیر و بیمه بیکاری از تامین اجتماعی حقوق دریافت می‌کنند.» این مشکل زمانی شکل و شمایل اثرگذارتری به خود می‌گیرد که بدانیم از جمعیت 3میلیون و 250 هزار نفری استان مازندران بیش از 2میلیون نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قراردارند. بنابراین طبیعی است که کوچک‌ترین مشکلی در فرآیند پرداخت حقوق‌های بازنشستگان و مستمری بگیران بخش قابل توجهی از جمعیت این استان را درگیر خود می‌سازد؟ اما پرسشی که با این مقدمات به ذهن خطور می‌کند آن است که در شرایطی که مردم و کارفرمایان به موقع سهم خود از صندوق‌های بازنشستگی را پرداخت کرده‌اند و رویکردهای حمایتی دولت‌ها هم همواره در این حوزه وجود داشته چرا صندوق‌های بازنشتگی در سراسر کشورمان با چنین مشکلات بنیادینی روبه رو گشته اند؟ و برای عبور از چالش‌های پیش روی این صندوق‌ها در استان‌ها چه راهکارهایی باید در دستور کار قرار بگیرند؟

 بدهی دولت و کارفرما

علت ناتوانی مالی تامین اجتماعی

ریشه مشکلات صندوق‌های بازنشستگی بر اساس اظهارنظرهای کارشناسان به دوره‌ای باز می‌گردد که دولت‌های نهم و دهم به جای پرداخت بدهی‌هایی که به صندوق‌ها داشت، بنگاه‌های از رده خارج و غیر سود ده را به عنوان بدهی به صندوق‌های بازنشستگی منتقل کرد؛ بنگاه‌هایی که نه تنها باعث رشد و پویایی صندوق‌های بازنشستگی نشدند بلکه در اغلب موارد خود به یک عامل بحران زا بدل شدند. مدیرکل تامین اجتماعی مازندران هم در پاسخ به این پرسش که چرا سرنوشت صندوق‌های بازنشستگی مازندران اینگونه رقم خورده که برای پرداخت حقوق اعضا نیازمند دریافت تسهیلات بانکی با سود بالا شده است؛ ؟ دلیل ناتوانی دستگاه متبوعش در پرداخت حقوق بازنشستگان، مستمری بگیران و بیکاران اخراجی را بدهی دولت و کارفرمایان به این سازمان بیان می‌کند.سید علی اصغر محمودی بدون اشاره به میزان طلب این سازمان از کارفرمایان و دولت گفت: هم‌اکنون میانگین بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی استان مازندران نسبت به کشور بالاتر است و این ضریب ناتوانی در پرداخت را برای سازمان متبوعش بیشتر کرد.

بنابر آمارها در کشور هر 7 نفر کارگر یک نفر بازنشسته است اما در مازندران این آمار هر پنج نفر به یک نفر است.

محمودی نبود واحدهای بزرگ صنعتی، پرداخت حق بیمه اکثر بیمه‌شدگان (هنرمندان، قالیبافان، رانندگان وکارگران ساختمانی) در قالب یارانه دولتی را علت دیگری بر ناتوانی تامین اجتماعی استان در پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران دانست.او گفت: در سال جاری آمار بیمه‌شدگان مازنی حدود یک درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته و این در حالی است که آمار اخراج کارگران از واحدهای کارگری به 7 درصد رسید.او از نمایندگان مردم در مجلس دهم خواست تا دولت را مجاب به پرداخت بدهی‌اش به تامین اجتماعی مطابق با برنامه ششم توسعه کند.براساس آخرین آماری که تامین اجتماعی مازندران منتشر کرد، این شرکت بیمه‌ای حدود 3 هزار و 500 میلیارد ریال از کارفرمایان مازنی طلب دارد. همچنین طبق آمار میزان بدهی دولت به تامین اجتماعی کشور نیز براساس آخرین اظهارنظرهای مسوولان تامین اجتماعی به حدود 141 هزار میلیارد تومان رسید.

  صندوق بازنشستگان حیاط خلوت دولت‌ها

رییس کمیسیون اقتصادی دهم هم از جمله چهره‌هایی است که اظهارنظرهای فراوانی درباره مشکل صندوق‌های بازنشستگی در بخش‌های مختلف دارد. پور ابراهیمی با اشاره به اینکه صندوق‌های بازنشستگان نباید حیاط خلوت وزیران باشد تصریح کرد: مدیرانی که قبول مسوولیت می‌کنند باید جلوی تخلفات را بگیرد.محمدرضا پورابراهیمی در جمع بازنشستگان صنعت فولاد استان کرمان با بیان اینکه در استان کرمان آماده همکاری برای پیگیری مشکلات بازنشستگان هستیم اظهارداشت: بعضی از مشکلات باید در سطح ملی پیگیری شود.وی با اشاره به اینکه سال گذشته روزهای سختی بر بازنشستگان گذشته است خاطرنشان کرد: با همت و تلاش و پیگیری‌های مجلس حقوق بازنشستگان در سال جاری به‌روز شده که جای قدردانی دارد.نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازنشستگان زغال‌سنگ سن بالایی دارند بیان کرد: اگر امروز به آنها کمک نشود و معوقات آنها پرداخت نشود معلوم نیست تا چند سال آینده زنده باشند.او با اشاره به اینکه باید هر چه سریع‌تر مطالبات بازنشستگان پرداخت شود و دولت باید بدهی صندوق را پرداخت کند افزود: اگر تخلفات صندوق در سال‌های گذشته نبود امروز صندوق دچار این مشکلات نمی‌شد.پورابراهیمی با بیان اینکه بخشی از دارایی‌های موجود صندوق اگر به‌خوبی اداره می‌شد امکان حل تمام مشکلات بازنشستگان را فراهم می‌کرد گفت: در حوزه وصول مطالبات از دولت باید پیگیری جدی‌تری انجام شود.

  بازنشستگان در آرزوی خانه امید هستند

 از سوی دیگر مدیرصندوق بازنشستگی کشوری استان بوشهر می‌گوید: با وجود پیگیریهای انجام شده مشکلات بسیاری بر سر راه بازنشستگان استان قرار دارد و جامعه بازنشستگی این استان در آرزوی یک خانه امید هستند.

به گزارش ایرنا، داریوش کشتکار مدیرصندوق بازنشستگی کشوری استان بوشهر گفت: هزینه‌های بالای درمان از جمله دیگر مشکلات جامعه بازنشستگی است. براساس ماده 85 قانون خدمات کشوری درمان بازنشستگان باید به دستگاه‌های اجرایی واگذار شود که هنوز این کار انجام نشده و این امر مشکلات زیادی را برای این افراد به وجود آورده است.او با اشاره به همنسازی حقوق بازنشستگان یادآورشد: براساس این قانون به بازنشستگانی که زیر 20 میلیون ریال حقوق می‌گیرند 20 درصد اضافه شده است.کشتکار اضافه کرد: در زمان حاضر میانگین حقوق بازنشستگان 21میلیون ریال و حداقل حقوق آنها 11میلیون و 350 هزار ریال است .

او افزود: وضع 28 قانون غیرکارشناسی برای صندوق بازنشستگی از جمله مشکلات این صندوق است که نه تنها مشکلات جامعه هدف را حل نکرده بلکه تنها برای صندوق بار مالی به دنبال داشته است وسرمایه‌گذاری حاکمیتی باعث شده مسائل سیاسی بر بیمه‌ای بازنشسته‌ها ترجیح داده شود.او با بیان اینکه سالانه 800 بازنشسته به جمعیت بازنشستگان اضافه می‌شود یادآور شد: در زمان حاضر 14هزار و 380 بازنشسته در استان بوشهر وجود دارد که از این تعداد

2هزار و 300 نفر فوت شده‌اند.

 

ارسال نظر