ظرفیت ایفای نقش موثر تعاون در اقتصاد

۱۳۹۷/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۴۲۶
ظرفیت ایفای نقش موثر تعاون در اقتصاد

اولین شورای پژوهش بخش تعاون با حضور اندیشمندان و نخبگان حوزه تعاون و اقتصاد در اتاق تعاون ایران تشکیل شد.

به گزارش تعادل از پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تعاون ایران، شورای پژوهش بخش تعاون با هدف تشکیل محملی برای ایجاد خرد جمعی در راستای حل مسائل و مشکلات بخش تعاون با توجه به ظرفیت‌های بخش تعاون درشرایط کنونی و بررسی راهکارهایی برای حل این مشکلات، با حضور رییس اتاق تعاون، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، دبیرکل اتاق تعاون، معاونت پشتیبانی، برنامه‌ریزی و تحقیقات اتاق تعاون، مشاور امور پژوهش اتاق تعاون، اساتید دانشگاهی و نخبگان حوزه اقتصاد و تعاون، در اتاق تعاون ایران تشکیل جلسه داد.

حسینی نیا مدرس دانشگاه و مشاور امور پژوهش اتاق تعاون با بیان این مطلب ابراز داشت: این شورا به دنبال طراحی یک مدل و نقشه راه است که براساس آن مکانیسم عملی برای افزایش سهم بخش تعاون، با کمک اتاق‌ها، اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها و سایر نهادهای حاکمیتی را طراحی کند.

وی در ادامه به پتانسیل‌های بخش در شرایط کنونی اشاره داشت و گفت: برای بررسی مشکلات بخش تعاون نیاز به آسیب شناسی مشخصی است اما باید توجه داشت که با تجربیات بین‌المللی و داخلی بخش، می‌توان اذعان داشت که تعاون ظرفیت انجام کار و ایفای نقش موثر در اقتصاد مردمی و اقتصاد مقاومتی را دارد.

او افزود: آنچه مسلم است مکانیسم‌ها، رویه‌ها و ساختارهایی که تاکنون در پیش گرفته شده، چندان موثر نبوده و با تجربیات داخلی و بین‌المللی موجود، باید یک مهندسی مجدد در مکانیسم‌ها و رویه‌ها داشته باشیم که به تقویت نقش بخش تعاون منجر شود.

این مدرس دانشگاه بیان داشت: به نظر می‌رسد که افزایش سرمایه اجتماعی در بخش تعاون، افزایش باورمندی به توانمندی‌های بخش تعاون، چه در مسوولان و چه در مردم موضوع بسیار مهمی است. همچنین ایجاد ظرفیت‌های علمی، پژوهشی که عمق استراتژیک را به مباحث کلان بخش تعاون بدهد، باید انجام شود و این مهم می‌تواند در قالب تشکیل اتاق‌های فکر، ارتباط بیشتر با دانشگاه، راه‌اندازی مکانیسم‌هایی که توسعه فناوری نوین در بخش تعاون را به دنبال داشته باشد، به عنوان یک اولویت‌ها باید در نظر گرفته شود.

او ابراز امیدواری کرد که این جلسات مفید و موثر واقع شود و گفت: در شرایط کنونی اقتصاد کشور، باید تمام بخش‌ها احساس تکلیف کرده و با بسیج منابع بتوانند ایفای نقش کنند.

 

ارسال نظر