سرانجام ساماندهی کالای همراه ملوان

۱۳۹۷/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۰۷۶
سرانجام ساماندهی کالای همراه ملوان

گروه بنگاه ها|

 افرادی که با فضای کسب و کار مردم عادی در سواحل جنوبی کشورمان ارتباط دارند می‌دانند که سال‌هاست در سواحل جنوبی کشور نوعی داد و ستد کالا رواج پیداکرده که به کالای «ته لنجی» معروف است. تجارتی که هرچند در برخی موارد نارسایی‌هایی را در برخی بخش‌های اقتصادی ایجاد می‌کند و برخی گروه‌های دلالی از آن سوءاستفاده می‌کنند؛ اما برای سال‌ها منبع درآمد و کسب روزی برای مردم بوده است.

دولت در سال 96 بنا بر راهبردی که در خصوص مقابله با قاچاق کالا داشت مصوبه‌ای را با هدف محدودسازی این نوع کسب و کار ابلاغ کرد که بعد از مدت کوتاهی با دلیل عدم تطابق با واقعیات میدانی و تاثیری که در وضعیت معیشتی مردم منطقه داشت در اردیبهشت ماه 97 اصلاح شد. بر اساس اعلام مسوولان مصوبه سال گذشته دولت در زمینه ساماندهی کالای همراه ملوان (ته لنجی) که در اردیبهشت ماه 97 اصلاح شده هنوز در مسیر کارهای اداری معطل مانده و همین موضوع باعث بروز مشکلاتی در فضای کسب و کار مردم شده است.

 شاید بازخوانی بیانات صریح رهبر انقلاب در مورخ یازدهم مردادماه سال 96 در خصوص قاچاق کالا در این مورد خود بتواند اهمیت این موضوع را نشان دهد؛ مقام معظم رهبری ضمن معرفی دو قاچاق کالا که یکی از آنها «بلای بزرگ» نام دارد؛ افزودند: «مراد من از قاچاق، فلان کوله برِ ضعیفِ بلوچستانی نیست که می‌رود آن‌طرف یک‌چیزی را برمی‌دارد روی کولِ خودش می‌آورد این‌طرف، اینها که چیزی نیست، اینها اهمیتی ندارد، با آنها مبارزه هم نشود اشکالی ندارد؛ اما نوع دوم قاچاق را «قاچاق سازمان‌یافته» معرفی کردند؛ من قاچاق‌های سازمان‌یافته بزرگ را می‌گویم، ده‌ها کانتینر یا صدها کانتینر اجناس گوناگون قاچاق وارد کشور بشود، خب، باید برویم برخورد کنیم با این‌ها؛ ما دولتیم، ما قدرت داریم، ما می‌توانیم بطورجدی با اینها برخورد کنیم.»موضوعی که در نهایت دولت را بر آن داشت تا نوع دیگری از مناسبات ارتباطی را در این زمینه حاکم کند.

   تاثیر نوسان بر تجارت دریایی

رییس اتاق اصناف مرکز استان بوشهر در همین زمینه می‌گوید: با افزایش قیمت صورت گرفته در نرخ ارز واردات کالای همراه ملوان دیگر صرفه اقتصادی ندارد و تمامی شناورهای این حوزه در چند ماه گذشته زمین گیر شدند.

مصطفی گراشی افزود: کالاهای همراه ملوان موجود در بازار بوشهر همگی تامین شده از انبار عرضه‌کنندگان عمده و مربوط به خرید ماه‌های گذشته است و با این شرایط در چند ماه آتی کالای همراه ملوان در بازار بوشهر وجود نخواهد داشت. با این شرایط باید ارز دولتی مورد نیاز واردات کالای همراه ملوان پیش بینی شود زیرا در غیر این صورت بخش قابل توجهی از اشتغال استان مورد تهدید قرار می‌گیرد. با افزایش قیمت صورت گرفته در نرخ ارز قیمت کالاهای همراه ملوان در بوشهر 2 برابر شده و مردم دیگر قدرت خرید اینگونه کالاها را ندارند.

او در ادامه افزود: از 42 هزار واحد صنفی استان بوشهر حدود 50 درصد در عرضه کالای همراه ملوان فعالیت دارند که با احتساب 2.5 شغل برای هر واحد صنفی بیش از 50 هزار نفر در استان بوشهر بیکار می‌شوند.

گراشی در ارتباط با ممنوعیت ورود شناورهای ایرانی به بندر دوبی گفت: این موضوع شایعه‌ای در فضای مجازی بود و سخت‌گیری بندر دوبی امارات تنها برای شناورهای فاقد جهت نما بوده است. این موضوع تنها برای کنترل مبدا پیشین و مقصد بعدی شناورها است که با هدف کنترل و شناسایی بیشتر بر شناورها اعمال شده است و با توجه به اهمیت آن برای بندرهای ایران نیز کاربرد فراوانی دارد.

   مشکل تجارت  دریایی

یک صاحب شناور بوشهری گفت: با احتساب سوخت شناورهای سفاری به نرخ بین‌المللی هزینه هر لیتر گازوئیل بیش از 2 برابر افزایش یافته است که با این شرایط فعالیت حمل و نقل دریایی برای هیچکدام از طرفین صاحب کالا و حمل‌کننده صرفه اقتصادی ندارد.  محمدرضا نعمتی افزود: این در حالی است که براساس قانون و مصوبه اصلاحی کالای همراه ملوان باید سوخت شناورهای باری در آب‌های داخلی با نرخ داخلی محاسبه شود ولی با وجود این در تمام این مسیر باید گازوئیل را لیتری 50 هزار و 350 ریال تهیه کنیم.

او بیان کرد: پیش از این هر لیتر گازوئیل شناورهای سفاری با قیمت کمتر از 20 هزار ریال در آب‌های داخلی محاسبه می‌شد اما افزایش هزینه سوخت در کنار حق بیمه ملوانان و آذوقه موردنیاز آنها در طول مسیر علاوه بر واردات کالای همراه ملوان صادرات را نیز تحت شعاع قرار داده است.

رییس اتحادیه خوارو بار و لبنیات شهرستان بوشهر گفت: از مجموع بیش از یکهزار شناور سفاری استان که در واردات کالای همراه ملوان فعالیت داشتند اکنون شاید 14 فروند برای واردات کالا به دوبی سفر کرده‌اند.  عباس نامدارزاده افزود: واحدهای صنفی فعال در عرضه کالای همراه ملوان برای خرید جدید خود باید از یک نمونه کالا سه واحد بفروشند تا بتوانند در ازای آن یک واحد کالا را خرید کنند. از دیگر مشکلات عدیده در واردات کالای همراه ملوان نبود شرایط مناسب برای تردد آن در سطح استان است که با وجود وعده‌های فراوان تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. اکنون واحدهای عرضه‌کننده کالاهای همراه ملوان با وجود بیش از 10 میلیارد ریال سرمایه پروانه کسب آنها از ارزش و اعتبار لازم برخوردار نیست که با پیش بینی تدابیر مناسب می‌توان از آن به عنوان سندی برای انتقال کالاهای همراه ملوان در استان بوشهر استفاده کرد. در صورت تسریع در اجرای مصوبه اصلاحی کالای همراه ملوان که در آن مساله جابه‌جایی این کالاها در استان بوشهر برطرف شده این مشکل حل خواهد شد.

رییس اتحادیه خوار و بار و لبنیات شهرستان بوشهر بیان کرد: در موضوع واردات کالای همراه ملوانی انتظار است واردات کالاهای اساسی مانند روغن، برنج و شکر آزاد شود تا بتوان بخشی از قیمت افزایش یافته این نوع کالاها را جبران کرد. با تداوم شریط کنونی افزایش قیمت‌ها در پی افزایش نرخ ارز به زودی شاهد حذف و به خاطره پیوستن کالاهای همراه ملوان در سبد غذایی خانوارهای استان‌های مرز نشین خواهیم بود.

 

ارسال نظر