اخبار شهرستان‌ها

۱۳۹۷/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۷۲۵

محرم و رسم دیرینه سقایی در همدان

همدان|یکی از کهن‌ترین نوع عزاداری در استان همدان که به مدد مردان سیاهپوش در عباسیه‌ها و حسینیه‌های این شهر برپا می‌شود، آیین سقایی است. مردم استان همدان همانند سایر استان‌های ایران اسلامی با آیین دیرینه سقایی که در روز سوم عاشورا برگزار می‌شود، جلوه‌های ویژه‌ای از این ایام حزن و اندوه را به نمایش می‌گذارند. اولین هیات سقا‌های همدانی به همت مرحوم سیداحمد روح‌بخش در سال ۱۲۷۷ در همدان تاسیس شد. مرحوم سیداحمد روح‌بخش با کمک مرحوم کربلایی ابوالقاسم سقا، هیات سقایی عباسیه جولان را که اولین هیات سقایی در همدان است پایه‌گذاری کردند. منقول است در روز عاشورا در کربلا آوردن آب برای حرم امام حسین (ع) و یارانش برعهده حضرت

ابالفضل العباس(ع) گذاشته شده بود به همین دلیل مردان سقا پوش همدانی در شیوه سقایی خود را پیرو و مرید ابالفضل العباس(ع) می‌دانند. سقایان از معدود دسته‌های عزا هستند که هنوز لباس آیینی به تن می‌کنند.

قیمت سکه، آزادی زندانیان مهریه را  سخت کرده است

اهواز|مدیرعامل ستاد دیه خوزستان معتقد است: با توجه به افزایش قیمت سکه و سخت شدن آزادسازی زندانیان مهریه، درصدد هستیم با رایزنی با شکات، سکه‌ها را برحسب مبلغ ریالی دریافت کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین قدرت هاشم‌نیا با اشاره به افزایش قیمت سکه و تأثیر آن بر زندانیان مهریه، اظهار کرد: افزایش قیمت سکه، در افزایش تعداد «ورودی» زندانیان مهریه خوزستان تأثیر زیادی نداشته است اما موجب سخت شدن آزادی این زندانیان شده است. او افزود: با افزایش قیمت سکه، آزادی زندانیان مهریه سخت شده است. در گذشته شاید برای پرداخت پنج سکه، 10 میلیون تومان پرداخت می‌کردیم اما در حال حاضر باید بابت پنج سکه 25 میلیون پول پرداخت شود تا بتوانیم یک زندانی را آزاد کنیم.

کشف ۶۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در بندرعباس

بندرعباس|‌فرمانده مرزبانی استان هرمزگان از کشف ۶۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در شهرستان بندرعباس خبر داد.

سرهنگ علی اصغرخرم روی گفت: ۶۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق از یک فروند لندینگ کرافت در شهرستان بندرعباس کشف شد. مرزبانان در بازرسی از این شناور موفق شدند ۶۰ هزار لیتر فرآورده‌های نفتی از نوع گازوئیل کشف و ۳ نفر متهم را دستگیر کنند.

ناحیه کارگاهی «مبلمان» کرمانشاه رونق می‌گیرد

کرمانشاه|مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه از تکمیل زیرساخت‌های ناحیه کارگاهی مبلمان کرمانشاه تا پایان امسال خبر داد و گفت: سال 98 شاهد رونق ناحیه کارگاهی مبلمان کرمانشاه خواهیم بود.

بیژن کردستانی با اشاره به ناحیه کارگاهی مبلمان کرمانشاه که سال گذشته در شهرک صنعتی بیستون کلنگ‌زنی شد، اظهار کرد: این ناحیه اکنون در مرحله تکمیل زیرساخت‌ها است و حدود 50 درصد کار انجام شده است. مابقی زیرساخت‌ها نیز تا پایان سال تکمیل خواهد شد و زمین‌های این منطقه برای واگذاری به سرمایه‌گذاران آماده خواهد بود.

تلف شدن بیش از ۱۵ هزار قطعه مرغ گوشتی در هرمزگان

بندرعباس| رییس اتحادیه مرغداران میناب گفت: گرمای زیاد و رطوبت بالای هوا موجب تلف شدن بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ قطعه مرغ گوشتی در ۹ مرغداری شهرستان میناب شد.

مصطفی ذاکری گفت: خسارت این تلفات حدود دو میلیارد ریال است که علت آن گرمای ۴۱ درجه سانتی‌گراد ورطوبت هوای ۸۹ درصد در شهرستان میناب است. دمای مناسب هر سالن مرغداری باید بین ۲۴ تا ۲۸ درجه باشد که دمای کمتر یا بیشتر از این درجه‌ها، باعث تلف شدن مرغ‌ها می‌شود.

وزرای گردشگری و بهداشت اکو به اردبیل می‌آیند

اردبیل|رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اردبیل گفت: وزرای گردشگری و بهداشت کشورهای عضو اکو به منظور حضور در دومین همایش بین‌المللی گردشگری سلامت به اردبیل می‌آیند.

جعفر بذری در جلسه هماهنگی برنامه‌های همایش بین‌المللی گردشگری سلامت اکو افزود: این همایش ۱۶ تا ۱۸ مهرماه به میزبانی اردبیل و سرعین برگزار خواهد شد. قرار است در همایش بین‌المللی گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو وزرای گردشگری و بهداشت و درمان، سفرا و روسای اتاق‌های بازرگانی به همراه فعالان و دست اندرکاران حوزه گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو حضور یابند.

 

ارسال نظر