التهابات ارزی درحال فروکش است

۱۳۹۷/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۶۲۴
التهابات ارزی درحال فروکش است

گروه بنگاه‌ها|

 التهابات ارزی و نوسانات اقتصادی چه زمانی به پایان می‌رسد؟ این پرسش و پرسش‌هایی از این دست این روزها هم در میان مردم کوچه و بازار و هم در میان محافل کارشناسی به تناوب طرح می‌شود و گروه‌های مختلف فکری و اجرایی تلاش می‌کنند تا پاسخی برای آن بیابند. پاسخگویی به این پرسش از یک طرف می‌تواند، عطش بی‌پایان برخی گروه‌های مردمی و اجتماعی برای خرید اقلام اساسی را سیراب کند و از سوی دیگر به کارشناسان اقتصادی و اهالی تولید انگیزه کافی برای عبور از چالش‌های پیش رو را تزریق کند.

 اما معاون پارلمانی رییس‌جمهوری در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «فروکش التهابات ارزی از روزهای گذشته آغاز شده و براساس دیدگاه‌های کارشناسان اقتصادی پیش بینی شده در نیمه دوم سال این روند سرعت بیشتری به خود گیرد.»اظهاراتی که نشان می‌دهد دولتمردان نیز با درک شرایط متوجه شده‌اند چنانچه افکار عمومی نسبت به آینده خوشبین‌تر و امیدوار‌تر شود؛ گذار از این دوران پرنوسان با سرعت بیشتری انجام خواهد شد و در سوی مقابل چنانچه مردم از نظر فکری و روانی متوجه بهبود شرایط نشوند یا امیدواری کمتری نسبت به بهود شرایط داشته باشند؛ حتی با فرض تزریق میلیاردها دلار سرمایه و کالا نیز عطش سیری ناپذیر آنها برای انبار کردن کالاهای ضروری پایان نخواهد یافت. بر اساس این اهمیت بنیادین است که گفتمان چهره‌های دولتی این روزها به سمت و سوی ایجاد امیدواری در کشور میل کرده و تلاش می‌کنند تا از هر فرصتی برای تزریق روحیه امید در جامعه استفاده کنند.

حسینعلی امیری که در نشست شورای اداری استان بوشهر صحبت می‌کرد در ادامه افزود: در این ارتباط شاخص بورس و ارزش سهام به عنوان 2 علامت مهم روند مثبت و روبه رشدی نشان می‌دهند. اکنون دولت نیز باید برای نقدینگی چاره‌اندیشی و از تحریم‌ها به عنوان یک فرصت استفاده کند. در این ارتباط دولت همچنین برای تحرک بخشی به تولید ملی نیز واردات برخی از اقلام را ممنوع کرده است. با همه این اقدام‌ها بهبود شرایط اقتصادی نیازمند همراهی تمامی ارکان نظام و درک درست از شرایط کشور است. البته نهادهای نظارتی نیز در این بین نقش سترگی بر عهده دارند و باید در این عرصه به‌خوبی ایفای نقش کنند.

    جنگ روانی بر سر ناامید ساختن مردم

معاون رییس‌جمهوری ادامه داد: برخی رسانه‌های بیگانه سعی در نگرانی مردم از طریق تبلیغات منفی علیه کالاهای اساسی و دارو تلاش در تحقق خواسته‌های شوم خود را دارند. این شرایط در حالی است که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در ارتباط با تامین کالاهای اساسی و دارو هیچ مشکلی متوجه کشور نیست.

امیری ادامه داد: در چنین شرایطی نباید عده‌ای متاثر از رسانه‌های بیگانه قرار گیرند و برای مردم ابراز نگرانی کنند. اکنون کشور در شرایط بحرانی نیست ولی در شرایط خطیری قرار گرفته که این شرایط نیاز به اعمال قدرت ملی دارد. نیروی انسانی، مدیران با انگیزه، قدرت موشکی، نظامی و شرایط ژئوپلیتیکی از جمله مولفه‌های قدرت ملی هستند که کارایی همه این عناصر در صورت وجود انسجام ملی است.

امیری تاکید کرد: چنانچه همه مولفه‌های قدرت ملی وجود داشته باشد ولی انسجامی در کار نباشد در این عرصه موفقیتی حاصل نخواهد شد. انسجام و همدلی ضرورتی اجتناب ناپذیر است که در شرایط کنونی جامعه بیش از پیش به آن نیاز داریم.

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری اظهار داشت: امروز با وجود مقاومت مردم و همراهی سایر مولفه‌های قدرت ملی می‌توانیم از این گردنه ایجاد شده عبور کنیم. امروز روز نقار و نزاع‌های سیاسی بی‌نتیجه نیست و باید همگان بیش از پیش با یکدیگر اتحاد و انسجام داشته باشند.

    ادامه مسیر توسعه

امیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهارداشت: وضعیت بین‌المللی کشور در سال‌های 91 و 92 در شرایط نامناسب بود و علاوه بر سایه سنگین قطعنامه‌های ظالمانه علیه کشور موج ایران هراسی روز به روز در حال افزایش بود. او با اشاره به اینکه ایران در مقطعی ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل قرار گرفت گفت: با این حال برای نخستین‌بار در تاریخ سازمان ملل ایران تنها کشوری بود که بدون پرداخت خسارت سنگین و جنگ از فصل هفت منشور سازمان ملل خارج شد. در خارج شدن کشور از ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل حمایت‌های رهبری و وفاداری مردم که برگرفته ازاعتقادات دینی آنها بود نقش قابل توجهی ایفا کرد.

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری گفت: به دنبال خروج ایران از ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل و تحقق برجام محدودیت‌ها برداشته و بازارهای جهانی راه پیدا کردیم.

امیری یادآورشد: اما با این حال با رسیدن به بهار امسال امریکا از برجام خارج شد تا قابل اعتماد نبودن سردمداران این کشور بار دیگر درعرصه بین‌المللی به اثبات برسد. ترامپ برخلاف مقررات از تعهدی بین‌المللی خارج و با اثبات بدعهدی مجدد خود امریکا را از چندین کنوانسیون خارج کرد. امریکا برای همپیمانان خود نیز غیرقابل اعتماد شده و با همکاری صهیونیست‌ها و برخی کشورهای منطقه سعی دارد به مشکلات ایران اسلامی دامن زده و از رخنه‌های اقتصادی کشور استفاده کنند.

او گفت: در این راستا وزارت خزانه داری امریکا به عنوان اتاق جنگ، نیروهای خود را چند برابر کرده و با همراهی سازمان جاسوسی امریکا و حامیان خود درصدد ضربه زدن به اقتصاد ایران هستند.

امیری افزود: برخی تنگناهای ایجاد شده برای مردم کشور طی چند ماه گذشته منطق اقتصادی نداشت زیرا شاخص‌های معتبر و تخصصی همگی نشان از شاخص‌های مثبت اقتصادی کشور بودند.

او گفت: در این راستا یک سری التهابات کشور را در‌برگرفت که عمده آن حاصل تبلیغات و دروغ پراکنی امریکا، صهیونیست‌ها و برخی کشورهای منطقه بود که در برخی جا‌ها باعث ایجاد بی‌اعتمادی در کشور شد.

    تصویب منطقه آزاد هدیه دولت ومجلس به مردم بوشهر است

 استاندار بوشهر نیز در این جلسه گفت: تصویب منطقه آزاد تجاری بوشهر با همراهی نمایندگان به عنوان هدیه دولت و مجلس شورای اسلامی برای این استان رقم خورده است.

به گزارش ایرنا، عبدالکریم گراوند درنشست شورای اداری بوشهر با حضور معاون پارلمانی رییس‌جمهوری افزود: تحقق این مهم به نوعی تحقق یکی از وعده‌های مهم سفر رییس‌جمهوری به استان بوشهر است که با اجرایی شدن دستاوردهای خوبی برای توسعه و شکوفایی رقم می‌خورد .در قالب توافق نامه‌ای بین استانداری و کمیته امداد امام خمینی (ره) مهرماه امسال عملیات اجرایی احداث یک‌هزار واحد مسکونی برای مددجویان این استان آغاز می‌شود.

گراوند یادآورشد: همچنین در قالب این توافق، طرفین هر یک 25 میلیارد ریال اعتبار برای تامین جهیزیه و کمک هزینه ازدواج برای زوج‌های نیازمند لحاظ کردند.

او در ارتباط با پروژه راه آهن بوشهر-شیراز نیز گفت: امیدواریم عملیات اجرایی این پروژه ارزشمند آبان ماه امسال آغاز شود.

استاندار بوشهر اظهار داشت: این پروژه در توسعه و عمران کشور و به ویژه استان بوشهر نقش قابل توجهی دارد که با همراهی نمایندگان استان و به ویژه کمیسیون‌های بودجه و عمران مجلس در مسیر تحقق قرار گرفته است.

گراوند یادآورشد: بوشهر به عنوان دروازه تجارت نیاز جدی به اتصال به شبکه ریلی دارد که انتظار می‌رود با ادامه حمایت‌ها مسیر اجرای راه آهن این استان همچنان به جلو برود.

وی در ارتباط با موضوع تامین آب استان بوشهر نیز گفت: با وزارت نیرو رایزنی‌های لازم صورت گرفته تا از هم‌اکنون با تسریع روند احداث آب شیرین کن‌ها مشکلی برای تامین آب مردم این استان در تابستان آینده نداشته باشیم.

استاندار بوشهر ادامه داد: در این راستا تحقق ارز 42 هزار ریالی دولتی برای احداث آب شیرین کن‌های استان‌های ساحلی و به ویژه بوشهر امری ضروری است.

 

 

ارسال نظر