بازتاب نقش یک فناوری در قاب هنرمندانه عکاسان

۱۳۹۷/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۷۸۰
بازتاب نقش یک فناوری در قاب هنرمندانه عکاسان

گروه بنگاه‌ها  

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امسال برخلاف تمامی سنوات گذشته تمامی عکاسان کشور را دعوت به مسابقه یا به عبارتی چالشی کرد که حاصل آن گزارش عملکرد مصور وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی این سال‌ها شد اما از پس پرده و در متن آیین اختتامیه، نام یک اپراتور نیز بر اذهان سالن شهید قندی نقش بست.

به گزارش «تعادل» اختتامیه مسابقه «عکس همه جا در‌دسترس» که البته بیشتر به «چالش» شباهت داشت -برای نخستین بار است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اهالی هنر کشور را به ثبت واقعیاتی از بروز و ظهور فناوری ارتباطی کشور دعوت می‌کند- با رنگ و رویی دیگر در سالن همایش‌های شهید قندی این وزارتخانه برگزار شد.

حضاری که شاید برخلاف دیگر رویدادهای برگزار شده در این سالن، بدون هیچ‌گونه تعلق خاطر یا تعصبی نسبت به عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات تنها در دعوت به چالش وزارت ارتباطات شرکت و سعی در خلق آثاری فاخر از وضعیت توسعه ارتباطات در کشور کردند.

خروجی تلاش عکاسان هم که در سایت وزارت ارتباطات قرار گرفته به وضوح نشان می‌دهد که گزارش عملکرد این نهاد در قالب فریم‌های متنوعی از عکس‌های ثبت شده از گوشه و کنار این دیار، به شکلی جدید ارایه شده که قابل توجه‌تر و مستندتر از گزارش‌های مکتوب دوره‌ای است که روی خروجی سایت این وزارتخانه قرار می‌گیرد یا توسط مقام عالی این وزارتخانه قرائت می‌شود.

    تلاش برای گسترش ارتباطات

آیین اختتامیه مسابقه «عکس همه جا در دسترس» بار سنگینی را از دوش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای سخنرانی برداشت تا وی تنها به ذکر تلاش‌های این وزارتخانه در دولت دوازدهم برای گسترش ارتباطات یکپارچه به تمامی نقاط کشور در راستای شعار جهانی «تحول دیجیتال» و پیگیری تحقق «ایران دیجیتال» بپردازد. وزیر ارتباطات هم به شکل ضمنی ترجیح می‌داد تا مخاطبان را به بانک تجمیعی عکس‌های گرفته شده توسط شرکت‌کنندگان در این مسابقه ارجاع دهد و کمتر به ارایه گزارش شفاهی بپردازد؛ طبیعی هم هست زمانی‌که دبیرخانه این مسابقه ظرف 25 تا 30 روز حدود هفت هزار فریم عکس دریافت می‌کند و مجبور می‌شود برای انتخاب آثار برتر به غربالگری توسط هیات داوران بپردازد، بانک عظیمی از مستندات اجرایی در گوشه و کنار کشور در دست این وزارتخانه قرار می‌دهد که نیاز به ارایه گزارش‌های آماری که درک آن نیز برای مخاطبان ثقیل است را بی‌معنا می‌کند.

محمد جواد آذری جهرمی در این مراسم با تأکید بر اینکه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در تمامی نقاط کشور امروزه جزو یکی از ارکان حقوق شهروندی به حساب می‌آید، به ارایه آماری از توسعه ظرفیت‌های ارتباطی پرداخت و ابراز کرد: طی یک سال فعالیت این دولت توانستیم پوشش خدمات باند پهن را به تمامی شهرهای کشور برسانیم و ضریب نفوذ این شاخص در روستاهای کشور نیز به بیش از 54 درصد رسید.

    بالاترین ضریب نفوذ

ارایه این آمار هم برای مخاطبان حاضر در مراسم اختتامیه چندان جدید و نو نبود زیرا همین چند ماه گذشته و در جریان رونمایی از طرح‌های ارتباطاتی به مناسبت دهه فجر سال 1396 که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، رسما اعلام شد که اپراتور اول ارتباطی توانست خدمات نسل‌های سوم و چهارم ارتباطی را به تمام شهرهای کشور گسترش دهد.

همراه اول با در اختیار داشتن بالاترین ضریب نفوذ و سهم بازار در بین اپراتورهای ارتباطی کشور و با وجود اینکه دیرتر از اپراتورهای دیگر موفق به دریافت پروانه ارتقای سطح تکنولوژی به نسل‌های سوم و چهارم ارتباطی شد اما اکنون خدماتش را به تمامی شهرهای کشور گسترش داده تا پس از 24 سال همچنان بتواند از عنوان «اپراتور اولی» خود دفاع کند.بنابراین اگر به صورت موشکافانه به ماحصل تلاش‌های هنرمندان شرکت‌کننده در این مسابقه بنگریم، متوجه تلاش‌های اپراتورهای اصلی کشور با وجود تمامی تنگناها و شرایط تحریمی که بر آنها سایه انداخته می‌شویم و به عبارت دیگر از قاب هنرمندانه عکاسان، باز نام یک اپراتور به وضوح مشخص است.

 

ارسال نظر