وجود 130 پروژه نوین برای جذب سرما‌یه‌های خارجی

۱۳۹۷/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۷۷۹
وجود 130 پروژه نوین برای جذب سرما‌یه‌های خارجی

گروه بنگاه‌ها  

«صادرات»شاه کلیدی است که ایران از طریق آن می‌تواند از تله تحریم‌های اقتصادی امریکا علیه کشورمان عبور کند؛ شاه کلیدی که اگر به درستی مورد شناسایی قرار بگیرد؛ از ظرفیت‌هایش استفاده شود و زمینه برای توسعه آن فراهم شود؛ نه تنها کشور را از چالش تحریم‌ها عبور می‌دهد بلکه مشکل تاریخی کشورمان در وابستگی به درآمدهای نفتی را نیز پوشش می‌دهد. بر اساس این اهمیت بنیادین است که طی جلسه‌ای با فعالان بخش خصوصی اقتصاد و نمایندگان اتاق و با حضور نمایندگان سازمان‌های مختلف دولتی، شرایط برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران بررسی شد.

محمد امامی امین معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری تهران دیروز در نشستی پیرامون برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با حضور مدیران ارشد استانی اظهار کرد: اکنون مهم‌ترین چالش کشور مربوط به تحریم‌ها و راهکار‌های اقتصادی است. از‎‌این‎رو تدوین و موشکافی عکس العمل‌هایی که در قبال تحریم‌ها باید از خود بروز دهیم و بررسی راهکار‌های مباحث اقتصادی با توجه به شرایط فعلی است.

او اضافه کرد: تحریم با هدف گذاری هوشمندانه‌ای تدوین و آماده اجراست و در واقع در یک جنگ اقتصادی قرار داریم. بنابراین ضمن یافتن راه‌های گریز، باید استان تهران را در اولویت اجرای برنامه‌ها و راهکار‌های خود در نظر بگیریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری تهران در تشریح اهمیت قراردهی استان تهران در اولویت بسته‌های اقتصادی مقابل تحریم، افزود: استان تهران موتور محرکه اقتصاد کلان کشور است چراکه در این استان بیش از 72 هزار واحد صنفی وجود دارد. همچنین بیش از 50 درصد از درآمد مالیاتی کشور از این واحدهای صنفی این استان تامین و حدود 42 درصد از گردش مالی کشور را ایجاد می‌کند.  امامی با اشاره به اینکه گفت‌وگو درمورد مسائل اقتصادی و صنعتی تهران با حل و تصمیم‌گیری برای نیمی از مسائل کشور برابری می‌کند، ادامه داد: مدیران ارشد کشوری، کارگذار‌هایی هستند که می‌توانند موتور محرکه کشور را به حرکت درآورند بنابراین نهاد‌های وابسته به یکدیگر باید بیشترین هماهنگی را برای پیشبرد اهداف و گذر از این تنگه اقتصادی داشته باشند.

این مقام مسوول مطرح کرد: مباحثی همچون صادرات غیر‌نفتی همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مهم کشور بوده است و تا پایان سال جاری صادرات بیش از 50 میلیارد دلار پیش بینی می‌شود که این میزان صادرات غیرنفتی در زمان تحریم‌ها می‌تواند یک برگه برنده برای کشور برشمرده شود.

 او با اشاره به تشدید تحریم‌های نفتی در آبان ماه سال جاری، بیان کرد: باید کارگزاران برای بازگشایی معابری که می‌تواند تحریم‌ها را دور بزند، تلاش کنند تا اقتصاد کشور نجات پیدا کند. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری تهران ابراز کرد: سال گذشته دومین دور نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از تجربیات دوره نخست برگزار شد و کارگروه تحلیل برگزاری این نمایشگاه با واشکافی تجربیات 2 دوره گذشته، قصد دارد سومین نمایشگاه بین المللی را بدون هیچگونه ضعفی برگزار کند.

   ضرورت‌های  جذب سرما‌یه‌های خارجی

فریال مستوفی نماینده اتاق بازرگانی در ادامه این جلسه اظهار کرد: وجود چالش‌هایی همچون مشکلاتی در نقل و انتقالات مالی و مباحث بانکی سابقه دیرینه‌یی در کشور دارد که برای این موضوع راه‌های گریزی همچون استفاده از کارشناسان بانکی مالی وجود دارد. هرچند که استفاده از صرافی‌ها برای نقل و انتقالات مالی امری رایج در تجارت کشور است اما باید تمام احتمالاتی که امکان رخداد برای تجار دارد را ریزبینانه و واقع نگرانه مورد بررسی قرار داد.

نماینده اتاق بازرگانی تصریح کرد: برنامه‌ریزی اتاق بازرگانی برای حفظ جایگاه تجاری کشور و پیشبرد اهداف کلان این موضوع در زمان تحریم‌ها روی آموزش‌های حرفه‌یی و تقویت امور زیربنایی است.

نماینده اتاق بازرگانی کشور خبرداد: در مقطعی تمام ظرفیت‌های تجاری و بازرگانی کشور بررسی شد که در‌نهایت با ارایه 5 هزار طرح، حدود 130 پروژه پالایش و تعریف شده است که قابل اجرا و جذب بازار‌های خارجی را دارد.مستوفی گفت: کشور دارای ظرفیت‌های گسترده‌یی برای ایجاد سرمایه‌گذاری و اشتغال زایی است اما برای بهره‌گیری از ظرفیت‌ها باید دولتمردان اطمینان و ثبات داخلی را برای تجار و بازرگانان به وجود بیاورند.

    باید از بستن قرارداد‌های بزرگ اجتناب کرد

عیسی‌زاده نماینده بخش دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه در حاشیه این نشست با اشاره به ضرورت کامل بودن اطلاعات در راستای دعوت از تجار خارجی برای نمالیشگاه ایران اکسپو، گفت: دعوتنامه شرکت در این نمایشگاه به تمام سفارتخانه‌های خارج از کشور ابلاغ شده است. اولویت ما در دعوت از تجار خارجی شرکت‌های متوسط و کوچک و شرکت‌های کوچکی هستند که کمتر در ایران حضور داشته‌اند.

او تصریح کرد: با وجود سختی‌ها و شرایط تحریم تمام تلاش خود را برای برگزاری اکسپو 2018 انجام داده ایم و همسایگانی همچون آذربایجان، عراق و افغانستان آمادگی خود را برای شرکت در این نمایشگاه اعلام کرده‌اند.

نماینده بخش دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه پیشنهاد داد: هدف گذاری باید بیشتر روی قرارداد‌هایی انجام شود که در سطح متوسط و کوچک هستند و از دعوت شرکت‌ها و بستن قرار داد‌های بزرگ و پر‌سروصدا باید اجتناب کرد.

عیسی‌زاده در خاتمه افزود: مکاتباتی با کشور‌های اروپایی همچون آلمان و ایتالیا انجام داده ایم و امیدواریم که حضور اروپایی‌ها نیز در اکسپو 2018 پر رنگ شود.

  زمان اندکی برای ارایه

بسته‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد

جمالی مسوول بازاریابی دفتر سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی کشور طی این نشست اظهار کرد: همانند سال‌های گذشته در نمایشگاه بین المللی توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، تجار خارجی بسیاری برای ارزیابی و بررسی آخرین تحولات صنعتی و بازرگانی حضور پیدا می‌کنند که باید از این حضور آنها برای ایجاد پروژه‌های مشارکتی طولانی مدت بهره برد.

جمالی ادامه داد: حضور بازرگانان خارجی در داخل کشور می‌تواند فرصت مناسبی را در جذب آنها برای سرمایه‌گذاری ایجاد کند؛ از‌این‌رو باید برنامه‌ریزی‌های مشخص و مشوق‌هایی وجود داشته باشد که آنها را راغب به این امر ‌کند. مسوول بازاریابی دفتر سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی کشور افزود: اگر از همین لحظه اراده‌ای برای ارایه بسته‌های مشاوره‌ای به شرکت‌کنندگان خارجی در نمایشگاه و ترغیب آنها برای مشارکت داشته باشیم، باز هم با کمبود زمان مواجه می‌شویم. او تاکید کرد: کوتاهی در جذب سرمایه‌گذار‌ها و غفلت از حضور تجار خارجی می‌تواند نتیجه نامطلوبی را برای کشور به دنبال داشته باشد زیرا ضمن اینکه تا سال‌های آینده امکان گردآوری این حجم از هیات‌های تجاری در کنار یکدیگر وجود نخواهد داشت، به وجود آمدن دیدگاهی منفی نسبت به وضعیت صنعتی و بازرگانی ایران هم ممکن است.

جمالی در خاتمه سخنان خود بیان کرد: باید بخش خصوصی و دولتی همگام با یکدیگر گام بردارند تا به نتیجه دلخواه دست یابیم. اگر بخش خصوصی اطلاعات افراد مشارکت‌کننده را در اختیار سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی قرار دهد، ما می‌توانیم در هدف‌گذاری‌ها و جذب آنها اثرگذار‌تر عمل کنیم.

 

ارسال نظر