ورود دانشگاه‌ها به پروژه‌های بزرگ از طریق دانش‌بنیان‌ها

۱۳۹۷/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۱۰۳
ورود دانشگاه‌ها به پروژه‌های بزرگ از طریق دانش‌بنیان‌ها

گروه بنگاه‌ها|

در ادامه سفرهای استانی اعضای کابینه برای بازدید از پروژه‌های اقتصادی؛ عمرانی و خدماتی؛ معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور دیروز برای بازدید و افتتاح بخشی از طرح‌های فناورانه و دانش بنیان به چهارمحال و بختیاری سفر کرد؛ سفری که در جریان آن برنامه‌هایی چون بازدید از طرح ملی سامانه پرتودهی چند منظوره گاما، بازدید از پارک علم و فناوری، بازدید از شرکت ماشین‌سازی گازکربنیک شهرکرد، شرکت در جلسه شورای اداری استان و دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و... گنجانده شد تا فرآیند بهبود شاخص‌های فناورانه در استان‌ها از نزدیک مورد بررسی و بازدید میدانی قرار بگیرد. ستاری اما در جریان این سفر با طرح این سوال که چرا طرح‌های فناورانه برای اقتصاد و معیشت امروز کشورمان مهم است؟ تلاش کرد تا تصویری از اهمیت این طرح‌ها ارایه کند و با اشاره به این واقعیت که دانشگاه‌های کشور از طریق شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند به پروژه‌های بزرگ اقتصادی ورود کنند از فعالان دانشگاهی خواست که به عنوان یک رکن تاثیرگذار در بهبود شاخص‌های فناورانه بازار کسب و کار کشورمان مشارکت کنند.

واقعیت آن است که تولید ثروت و ایجاد ارزش افزوده با بهره‌گیری از علوم و فناوری‌های جدید نقش بسزایی در توسعه اقتصادی جامعه دارد. مدلی که کشوری مانند کره جنوبی با بهره مندی از آن توانست در کوتاه‌ترین زمان ممکن پله‌های توسعه و پیشرفت اقتصادی را طی کند و از لیست کشورهای در حال توسعه، خود را در زمره کشورهای توسعه یافته قرار دهد. اما تحقق این مدل اجرایی برای اقتصاد ایران نیازمند درک ضرورت آن از سوی گروه‌های مرجعی مانند دانشگاه‌هاست؛ ضرورتی که معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری را بر آن می‌دارد که به صورت میدانی و از نزدیک در جریان پیشرفت پروژه‌های فناورانه قرار بگیرد. طرح‌های فناورانه و محصول محور به طرحی گفته می‌شود که با استفاده از دانش و مهارت‌های سازمان یافته، منجر به طراحی، ساخت و توسعه یک محصول (نظیردستگاه، دارو، واکسن، مواد اولیه، نرم افزار و ...) به منظور رفع یک نیاز یا حل یک مشکل در حوزه سلامت و بهبود کیفیت زندگی باشد. طرح‌هایی که معمولا ارزش افزوده فراوانی دارند و قادرند بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را در مسیر حل و فصل شدن قرار دهند.

   مشارکت بخش خصوصی در طرح‌های فناورانه

معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور گفت: مشکلات کشور جز با عقل و دانش قابل حل نیست و لازم است دانشگاه‌ها را به نوعی از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان وارد پروژه‌های بزرگ کرد. به گزارش پاد؛ سورنا ستاری در جریان سفر به شهرکرد در حاشیه بازدید از طرح ملی سامانه پرتودهی چند منظوره گاما در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه بحث تحریم‌ها، بحث جدیدی نیست، اظهار کرد: اگر بتوان به درستی در حوزه اقتصاد مدیریت لازم را انجام داد مشکل خاصی مشاهده نخواهد شد گرچه بحث تحریم‌ها برای شرکت‌هایی که در داخل کشور بوده منفعت محسوب می‌شود. مشکلات کشور جز با عقل و دانش قابل حل نیست و لازم است دانشگاه‌ها را به نوعی از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان وارد پروژه‌های بزرگ کرد.

او تصریح کرد: طرح ملی سامانه پرتودهی چند منظوره گاما از جمله این پروژه‌ها است و برای نخستین بار است که یک مجموعه خصوصی، در حوزه هسته‌ای و اتمی ورود پیدا کرده و در حال فعالیت روی سامانه‌های پرتودهی هسته‌ای است و یک انتقال تکنولوژی فوق‌العاده خوبی از طریق دانشگاه‌های صنعتی شریف و شهید بهشتی در این مجموعه اتفاق افتاده است.

او ادامه داد: در حاضر فارغ‌التحصیلان حوزه هسته‌ای لازم نیست در سازمان‌های دولتی مشغول به کار شوند بلکه از طریق شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند بر روی این موضوع کار کنند که امید است بتوان حداقل 7 تا 8 مجموعه مشابه این مجموعه را توسط بخش خصوصی در کشور تاسیس کرد.معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور گفت: ما به عنوان دولت حمایت لازم را از چنین‌ پروژه‌هایی انجام می‌دهیم همان‌گونه که از این پروزه حمایت جدی انجام شد و در حال حاضر این مرکز کار تجاری را آغاز کرده و محصولات را مورد پرتودهی قرار می‌دهد. امید است نگاه جدید در حوزه اقتصاد توسعه یابد و خوشحال هستیم که یک حوزه که کاملا در انحصار دولت بوده، این انحصار به بخش خصوصی واگذار شده و در آن ورود پیدا کرده است.

  منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری آماده سرمایه‌گذاری شد

 در حاشیه این مراسم استاندار چهارمحال و بختیاری نیز گفت: منطقه ویژه اقتصادی استان برای حضور سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف آماده سازی شده است.اقبال عباسی در دیدار معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از طرح ملی کلان پرتو دهی گاما در منطقه ویژه اقتصادی شهرکرد افزود: این منطقه در 432 هکتار زمین ایجاد شده است و 101 واحد صنعتی و کشاورزی در آن ایجاد می‌شود.به گفته او، در منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری 44 واحد تولیدی سلولزی و 42 واحد صنایع تبدیلی دایر خواهد شد.استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: در یک ماه اخیر نیز

3 تا 4 واحد موفق به دریافت پروانه فعالیت شده است. طرح تولید کارتن سازی چهارمحال و بختیاری نیز با 36 نفر اشتغال و تبدیل 6 هزار تن کاغذ و کارتن باطله در این منطقه احداث می‌شود.

 

 

ارسال نظر