پروژه ای که باید 10 سال پیش تمام می شد

۱۳۹۷/۰۵/۲۳ - ۰۰:۵۸:۵۳
کد خبر: ۱۲۷۶۰۳
پروژه ای که باید 10 سال پیش تمام می شد

در روزهایی که حاشیه‌های فراوانی در خصوص تغییرات در سازمان برنامه و بودجه در رسانه‌های مختلف بازتولید می‌شوند؛ محمدباقر نوبخت بدون توجه به حاشیه‌ها تلاش می‌کند تا با حضور میدانی در حوزه پروژه‌های عمرانی از نزدیک در جریان نیازها، مطالبات و پیشنهادات مسوولان استانی درفرآیند توسعه استان‌ها قرار بگیرد؛ بر اساس این دستور کار مشخص است که در طول هفته جاری سفر به استان‌های آذربایجان شرقی و غربی در دستور کار برنامه‌های نوبخت گنجانده شده است تا رییس سازمان برنامه و بودجه شخصا از روند پیشرفت این پروژه‌ها بازدید کند. روز گذشته هم«نوبخت»، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به همراه «خطیبی»، قائم مقام معاون ساخت و توسعه راه‌آهن و جمعی از مسوولان استانی از راه‌آهن «تبریز- میانه» بازدید کرد.

بازدید از قطعه‌هایی از این پروژه در مسیر تیکمه داش، ایستگاه راه‌آهن بستان‌آباد، مسیر بستان‌آباد - تبریز از راه سعیدآباد - ایل‌گلی و محل اتصال پروژه به راه‌آهن تبریز در محل ایستگاه راه‌آهن تبریز انجام شد.

  مردم از به طول انجامیدن پروژه راه آهن میانه- تبریز گله‌مند هستند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه مردم از به طول انجامیدن پروژه راه آهن میانه- تبریز گله‌مند هستند، گفت: مردم انتظار داشتند این پروژه، ۱۰ سال پیش تمام می‌شد .

حجت‌الاسلام محمد علی آل هاشم در دیدار رییس سازمان برنامه و بودجه با وی، اظهار کرد: استان تاریخی ما با ۱۰ هزار شهید و دو شهید محراب به عنوان خانه عاشوراییان در دوران دفاع مقدس شناخته شده و به دلیل همسایگی با کشورهای خارجی مورد توجه است . وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ضرورت رسیدگی به مشکلات کارکنان راه آهن استان بیان کرد: این کارکنان معترض هر روز به بیت امام جمعه می‌آیند، چنین اتفاقاتی جلوه خوبی ندارد، امیدواریم این سفر‌، مایه برکتی برای حل مشکلات آنان باشد . امام جمعه تبریز در پایان با اشاره به همدلی بین نمایندگان مجلس آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: خوشبختانه هر

 ۱۹ نماینده استان، انسجام و صمیمیت خوبی با یکدیگر دارند . او از مسوولان کشوری خواست عنایت بیشتری به استان آذربایجان شرقی داشته باشند .

   چشم‌انداز توسعه ریلی شمال‌غرب کشور

قائم مقام معاون ساخت و توسعه راه‌آهن در حاشیه این بازدید در تشریح جزئیات پروژه راه‌آهن میانه - تبریز اظهار کرد: این پروژه حدود ۲۰۳ کیلومتر بوده که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه - بستان‌آباد و ۷۰ کیلومتر شامل مسیر بستان‌آباد تا تبریز می‌شود.

«عباس خطیبی»، با بیان اینکه زیرسازی محدوده میانه تا بستان‌آباد بطور ۱۰۰ درصد کار شده است، گفت: روسازی این بخش نیز حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. وی یادآور شد: بخش

بستان‌آباد به تبریز نیز در مرحله زیرسازی قرار داشته و روسازی آن هنوز انجام نشده است، این بخش حدود ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

   راه آهن تبریز- میانه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ریلی کشور است

در همین خصوص مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: راه آهن تبریز- میانه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ریلی کشور و از لحاظ حجم کاری، بی نظیر است.

خیراله خادمی در حاشیه دیدار رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با نماینده ولی فقیه در استان اظهار کرد: در این پروژه، 50 میلیون متر مکعب خاک‌برداری و خاک‌ریزی انجام شده که این میزان حدود 1.8 برابر حجم عملیات خاکی بزرگ‌ترین سد خاکی احداث شده در کشور است. ساخت و احداث 17 کیلومتر تونل و سه کیلومتر پل‌های بزرگ از ویژگی‌های این پروژه است. این طرح به صورت دو خطه اجرا و ارتفاع تونل‌ها طوری طراحی شده است که در آینده به صورت برقی نیز از آن استفاده شود.

 مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور عنوان کرد: این مسیر برای قطارهای مسافری با سرعت 160 کیلومتر در ساعت و قطارهای باری با سرعت 120 کیلومتر در ساعت طراحی شده است.

 او تاکید کرد: تمام مسیر ریل گذاری این طرح در سال گذشته و به طول 132 کیلومتر انجام شده است.

او خاطرنشان کرد: با تکمیل شدن این پروژه، فاصله بین تهران و تبریز از نظر مسافت، 114 کیلومتر و از لحاظ زمانی 5.5 ساعت کاهش می‌یابد.

   ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل

راه آهن بستان آباد- تبریز لازم است

موضوع تخصیص بودجه‌های مورد نیاز یکی از مهم‌ترین نیازها برای پروژه‌های عمرانی است؛ در این زمینه رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: برای تکمیل راه آهن

بستان آباد- تبریز ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

داوود بهبودی در حاشیه بازدید رییس سازمان برنامه و بودجه کشور از راه آهن بستان آباد- تبریز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: هدف اصلی از این بازدید، ارزیابی میزان پیشرفت پروژه راه آهن میانه- تبریز بوده که برای ساخت آن حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در طول ۱۸ سال ساخت این پروژه صرف شده است.

 او اضافه کرد: ۱۸۰ کیلومتر از این راه آهن ۲۰۳ کیلومتری در حال اجرا بوده و زیرسازی تا مسیر بستان آباد به اتمام رسیده است، از نظر اتصال قطعات نیز پروژه، پیشرفت ۶۰ درصدی دارد و امیدواریم این بخش تا پایان سال جاری به پایان برسد، این ایستگاه تا اتمام کل پروژه، ایستگاه واسط خواهد بود.

 او با بیان اینکه مسیر بستان آباد به تبریز ۶۵ درصد پیشرفت دارد، گفت: ستون‌های سه گلوگاه و پل بزرگ در این مسیر ساخته شده و پیش بینی‌ می‌شود با تامین اعتبار مورد نیاز این بخش نیز تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.

او در پایان خاطرنشان کرد: کل مسیر راه آهن میانه تا تبریز دارای ۹ ایستگاه است.

    دستور تسریع افتتاح راه آهن مراغه -ارومیه

بلافاصله پس از بازدید از پروژه‌های ریلی آذربایجان شرقی نوبخت راهی ارومیه شد تا از خط ریلی مراغه به ارومیه نیز بازدید کند. معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: طرح راه آهن مراغه - ارومیه باید هرچه سریع‌تر در مدار بهره‌برداری قرار گیرد.

به گزارش ایرنا محمدباقر نوبخت در بازدید از مراحل ‌پایانی این طرح افزود: اقدامات تکمیلی جهت بهره‌برداری از آن باید در دستور کار جدی مدیران و پیمانکاران قرار گیرد.

او که قبل از سفر به ارومیه از طرح دو خطه کردن

راه‌آهن میانه - تبریز نیز بازدید کرده بود، اضافه کرد: خواسته مردم منطقه بهره‌برداری هر چه سریع‌تر از این طرح بزرگ عمرانی است و باید به خواسته مردم در این خصوص جامه عمل پوشانده شود.

در این بازدید پیمانکاران هم گزارشی از روند اجرایی طرح را ارایه و وعده دادند که حداکثر تا 2 هفته آینده کمیسیون تعیین سرعت می‌تواند در راه آهن ارومیه حضور یابد.در آغاز ورود معاون رییس‌جمهوری به محدوده راه آهن ارومیه نیز تعدادی از مالکان باغ‌های اطراف و روستانشینان اعتراض خود را در خصوص مشکلات ایجاد شده به خاطر احداث ایستگاه

راه‌آهن ‌مطرح کردند و نوبخت هم برای رسیدگی به آن مشکلات قول مساعد داد.

طرح راه آهن مراغه – ارومیه به طول 180 کیلومتر آذربایجان غربی را به استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین و بالاخره به مرکز کشور وصل کرده و برای 800 نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

عملیاتی شدن این طرح علاوه بر افزایش ایمنی حمل و نقل و صرفه جویی در مصرف سوخت، آلودگی‌های زیست محیطی را کاهش می‌دهد و نقش بسیار موثری در توسعه حمل و نقل عمومی دارد.

آذربایجان غربی به دلیل هم مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان، دروازه ارتباطی ایران با اروپا محسوب می‌شود و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل به ویژه شبکه ریلی در این استان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

ارسال نظر