افغانستان از چابهار کالا صادر می‌کند

۱۳۹۷/۰۵/۱۶ - ۰۰:۳۷:۳۵
کد خبر: ۱۲۷۱۴۰
افغانستان از چابهار کالا صادر می‌کند

گروه بنگاه ها|

 در روزهایی که تحریم‌های یک‌جانبه امریکا بر علیه کشورمان رسما آغاز شده است؛ هیات‌های مختلف اقتصادی بدون توجه به محدودیت‌های اعلام شده به‌دنبال توسعه مناسبات ارتباطی با ایران هستند؛ یکی از این هیات‌های تجاری که برای توسعه صدور کالا از چابهار به افغانستان راهی ایران شده؛ هیات اقتصادی افغانستان است که با هدف سرمایه‌گذاری در چابهار راهی این بندر کلیدی کشورمان شده است.

 رییس قوانین و ارتباط خارجی وزارت ترانسپورت (حمل و نقل) افغانستان گفت: به‌زودی کالاهای این کشور مانند مواد معدنی و محصولات کشاورزی از بندر تجاری و اقتصادی چابهار به کشورهای جهان صادر می‌شود. به گزارش ایرنا، «حسنی مبارک عزیزی» دیروز در جمع مدیران بنادر و دریانوردی سیستان‌و‌بلوچستان در بندر چابهار اظهار داشت: سفر وزیر حمل و نقل افغانستان به تهران دستاوردهای خوبی داشته است که بر اساس توافق‌های جدید می‌توانیم کالاهای خود را از بندر چابهار به دیگر کشورها صادر کنیم. امضای تفاهم نامه سه جانبه میان افغانستان، ایران و هند فصل جدیدی از توسعه پیوندهای تجاری و اقتصادی را رقم زده است.

رییس قوانین و ارتباط خارجی وزارت حمل و نقل افغانستان بر کاهش هزینه‌های انتقال در بندر چابهار تاکید کرد و افزود: بندر شهید بهشتی چابهار پس از افتتاح فاز نخست ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و زیرساخت‌های خوبی برای ترانزیت کالا دارد.

او با بیان اینکه بر اساس توافق نامه‌های جدید میان وزرای حمل و نقل افغانستان و راه و شهرسازی ایران، افغانستان فقط وارد کننده نیست و می‌تواند صادرات نیز داشته باشد، گفت: بندر چابهار کم هزینه‌ترین و نزدیک‌ترین مسیر برای ترانزیت کالاهای این کشور است. عزیزی بر حل مشکلات تردد تجار و سرمایه‌گذاران افغانستان تاکید کرد.

رییس ترانزیت و تسهیلات خارجی وزارت صنعت و تجارت افغانستان نیز در این نشست اظهار داشت: برای نخستین بار درصدد صادرات محصولات کشاورزی نظیر خشکبار از بندر چابهار به هند هستیم.

«سید یحیی اخلاقی» افزود: انواع کالاهای کشور افغانستان نظیر محصولات معدنی، سنگ‌های قیمتی و غیره را می‌توان از چابهار به کشورهای جهان صادر کرد. او بر توسعه پیوندهای اقتصادی و سیاستی با ایران تاکید کرد و گفت: از مهمان‌نوازی مردم و دولت ایران و میزبانی خوب آنان در طول چندین دهه از هموطنانم  بسیار سپاسگزاریم.

 آماده‌سازی زیر ساخت‌های تجارت

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان‌و‌بلوچستان نیز در این نشست گفت: تاسیسات و زیرساخت‌های بندر چابهار برای صادرات و واردات کالاهای افغانستان آماده شده است. بهروز آقایی با اشاره به اینکه از طرح افغانستان برای خریداری کشتی استقبال می‌کنیم، بیان کرد: دولت در کنار سرمایه‌گذاران کشور افغانستان می‌‌تواند با امضای تفاهم‌نامه جداگانه از تخفیف‌‌های ویژه در حوزه خطوط کشتیرانی بهره‌مند شود.

او بیان کرد: بندر چابهار مشوق‌ها و تخفیف‌های زیادی برای ترانزیت کالا دارد و از جمله آنها تخفیف 85 درصدی در انبارداری، تخفیف 80 درصدی در هزینه توقف در کنار اسکله، تخفیف 75 درصد در انبارداری کانتینر خالی، تخفیف 30 درصد در تخلیه و بارگیری کانتینر و حقوق و عوارض وارده به کشتی کانتینری و تخفیف‌ 90 درصدی در خطوط بندری برای ورود کالا است.

آقایی گفت: انتقال کالا از مسیر بندر چابهار نسبت به دیگر بنادر همجوار ارزان‌تر و با صرفه‌تر بوده بطوری که عوارض این بندر 2 درصد از بندر کاندلای هند نیز ارزان‌تر است. به گزارش ایرنا، هیات کشور افغانستان روز یکشنبه وارد فرودگاه کنارک شد و مورد استقبال مدیرکل بنادر و دریانوردی و مسوولان محلی چابهار قرار گرفت. اعضای این هیات از زیرساخت‌ها، تجهیزات، اسکله‌ها و ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی بندرشهید بهشتی و کلانتری چابهار دیدن کردند.

 

ارسال نظر