خبر

۱۳۹۷/۰۵/۱۵ - ۰۰:۲۳:۳۳
کد خبر: ۱۲۷۰۶۳
خبر

 سهم چرخ سفال گیلان در چرخ اقتصاد

رشت| دور از سر صدای زندگی ماشینی، صدای قِرت قِرت چرخ کوچکی به هوای این گوشه دنج می‌پیجد و یک مُشت خاک ورزیده با چنگ و آب، لای ِچرخش موزون انگشت‌ها، شکل و جان می‌گیرد و مهمان کوره‌های داغ و آتشین می‌شود. در نهایت آنچه که از این کوره‌ها بیرون می‌آید غرقاب ِ رنگ و لعابی دلنشین، می‌شود فرزند چرخ و آب و خاک این سرزمین «سفال گیلان.»

خانم قاسمی کارشناس مسوول حمایت از تولید معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با شاره به اینکه یک میلیون قطعه انواع سفال در کارگاه‌های کوچک و بزرگ سفالگری گیلان تولید می‌شود افزود: ظروف آشپزخانه، گلدان، گمج، تابه سفالی، نرخه، نمک یار، کوزه و... از انواع ظروف سفالی در گیلان است که در این بین گمج، نرخه و نمک یار از شهرت بیشتری برخوردار است و به عنوان سفال سنتی گیلان، نوعی برند صنایع دستی سنتی سفالی محسوب می‌شود.

خانم قاسمی افزود: مجموع90 گونه صنایع دستی گیلان سالانه 35 میلیارد تومان گردش مالی را برای استان به همراه دارد که سهم سفال در این بین 5 میلیارد تومان گردش مالی سالانه است.

 نام زاون در جشنواره زنده می‌شود

اصفهان| دبیر اجرایی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان از طراحی و اهدای جایزه زاون قوکاسیان، برای اولین‌بار در این جشنواره خبر داد. محمد عیدی در این باره اظهار داشت: به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان و با موافقت شورای عالی جشنواره این جایزه با هدف تجلیل از مقام شامخ پژوهشگر، منتقد و هنرمند فقید عرصه سینما زاون قوکاسیان در نظر گرفته شد تا علاوه بر پر رنگ‌تر شدن نقش هنرمندان اصفهانی در این جشنواره، فرصتی برای تجلیل از این هنرمند محبوب فراهم شود. او ادامه داد: این جایزه در آیین نامه جشنواره نیز به تصویب رسیده و به آثاری تعلق خواهد گرفت که توسط 15 نفر از هنرمندان و سینماگران اصفهانی ارزیابی، بررسی و حائز رتبه شوند. گفتنی است فرزان معظم، غلامرضا مهیمن، غلامرضا آب‌آب، محمد طباطبایی، مجید زهتاب، علی خدایی، علی مفضلی، محمد علی نجفی، امرالله احمدجو، احسان مشکلانی، سیاوش گلشیری، اکبر دباغیان، محسن مزدبران، اکبر خامین و عطیه سلطانی 15 نفر از هنرمندان اصفهانی هستند که شورای سیاست‌گذاری جایزه زاون قوکاسیان را بر عهده دارند.

  انفجار شیء مشکوک در ایلام

ایلام| جانشین انتظامی شهرستان ایلام از انفجار یک شیء مشکوک در پشت بیمارستان امام (ره) شهر ایلام خبر داد.سرهنگ «قدرت حیدری‌زاد» اظهار کرد: صبح امروز برابر اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی مبنی بر انفجار یک شیء مشکوک در پشت بیمارستان امام خمینی (ره)، بلافاصله عوامل انتظامی در محل حاضر شدند.او افزود: بر اثر این انفجار، تا شعاع ۲۰ متری، به ۲ دستگاه خودرو پژو و پراید، شیشه‌های ۲ باب ساختمان و یک باب مغازه آرایشگری آسیب رسید. جانشین انتظامی شهرستان ایلام یادآور شد: خوش‌بختانه این حادثه تلفات انسانی نداشت.

 آغاز طرح «نذر آب» در ۵۰۲ روستای سیستان و بلوچستان

زاهدان| با حضور پیوندی رییس رییس جمعیت هلال احمر ایران و مسوولان استانی، طرح «نذر آب» در ۵۰۲ روستای سیستان و بلوچستان آغاز شد. علی اصغر پیوندی رییس جمعیت هلال احمر ایران در مراسم آغاز این طرح گفت: این تانکر‌ها ظرفیت‌های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ و ۵۰۰۰ لیتری دارند و در ۵۰۲ روستا به آبرسانی خواهند پرداخت.

او ادامه داد: همچنین در قالب این کاروان‌ها ۳۰۴ پزشک عمومی، متخصص و پیراپزشک به ارایه خدمات رایگان به مردم سیستان و بلوچستان می‌پردازند.رییس جمعیت هلال احمر ابران گفت: پزشکان متخصص ارتوپد، قلب و عروق، داخلی، مغز و اعصاب، زنان و زایمان،

چشم‌پزشکی، دندانپزشکی و جراحی عمومی در قالب این کاروان‌ها به مردم کمتر برخوردار سیستان و بلوچستان خدمات رایگان آموزشی، بهداشتی، درمانی و دندانپزشکی ارایه می‌کنند.

 درد دل‌های رییس اتحادیه سنگبری‌های اصفهان درباره مشکلات

اصفهان| رییس اتحادیه سنگبری‌های اصفهان به ارایه توضیحاتی درباره مشکلات موجوددر صنف کاری خود پرداخت.حسین حجاری با بیان اینکه قطعی برق موجب بیکاری کارگر می‌شود، اظهار داشت: کارگری که آخر ماه حقوقش را می‌خواهد باید برود بخوابد تا برق وصل شود! قطعی برق موجب رکود و کمبود تولید شده است.او با بیان اینکه مشکل بزرگ‌تر ما دلار است، گفت: به اجناس مصرفی ما دلار دولتی تعلق نگرفته است. قیمت‌ها هم چند برابر شده؛ فروشندگان بی انصافی کرده و تولیدات را با قیمت چند برابر می‌فروشند. برخی نیز اجناس را پنهان کرده‌اند. در این میان بعضی کارخانه‌ها چون جنس مصرفی نداشته‌اند به حالت تعطیلی درآمده‌اند..

 

ارسال نظر