بازآفرینی ظرفیت‌های معادن کوچک در نقشه جامع

۱۳۹۷/۰۵/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۹۶۸
بازآفرینی ظرفیت‌های معادن کوچک در نقشه جامع

گروه بنگاه‌ها|

 یکی از وعده‌های اصلی محمدشریعتمداری زمانی که به عنوان وزیر صمت به مجلس دهم معرفی شد؛ بهبود شاخص‌های توسعه معادن کوچک بود که بر اساس اظهارات شریعتمداری در طول یکسال گذشته برای تحقق آن تلاش شده است؛ یکسال بعد از تشکیل دولت دوازدهم و در روزهایی که دامنه برخی از انتقادات از عملکرد ارتباطی وزارت صمت افزایش یافته؛ شریعتمداری راهی کرمان شد تا ضمن افتتاح برخی طرح‌های صنعتی درباره چشم‌انداز وزارت مطبوعش و راهکارهایی که برای عبور از مشکلات در پیش گرفته است؛ صحبت کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: استفاده از ظرفیت معادن و ذخایر کوچک در نقشه جامع چهار ساله معادن کشور پیش بینی شده است. محمد شریعتمداری دیروز در آیین افتتاح کارخانه تولید کنستانتره سنگ آهن هماتیتی شهرستان زرند افزود: تهیه و اجرای برنامه چهار ساله توسعه معادن کشور یکی از وعده هایم به مردم بود و نقشه راه توسعه صنایع معدنی ایران اکنون پیش روی ما قرار گرفته است. او اظهار داشت: زیبنده نبود با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی بدون نقشه راه در حوزه صنعت و معدن گام‌برداریم و هم اکنون می‌دانیم در چه زمینه و با چه کمیت‌هایی در حوزه معدنی آینده کشور فعالیت کنیم.

 نقشه راه معادن کشور

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: فقدان نقشه راه توسعه معدنی کشور عدم تعادل در بخش‌هایی از تولید را رقم زده بود که با دسترسی به این سند شرایط تعادل در تمام فعالیت‌های معدنی کشور به وجود آمده است. وی گفت: فعالیت‌های اکتشافی در دولت یازدهم و دوازدهم قابل مقایسه با تمام دوره‌های گذشته است زیرا در این 2 دولت، فعالیت‌های وسیع اکتشافی هوایی و عمقی انجام شده است.

شریعتمداری افزود: اکتشاف یکی از مهم‌ترین عناصر فعالیت‌های معدنی است لذا باید به آن توجه جدی داشت تا فعالیت‌های آینده معدنی کشور بیمه شود. او گفت: امروز به جای فروش سنگ آهن خام در تمام کشور، واحدهای تولید و فرآوری شکل گرفته است که این واحدها ارزش افزوده و اشتغال ایجاد می‌کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: هم اکنون ایران به صف قدرت‌های بزرگ در حوزه فلزات به ویژه فولاد قرار گرفته و یکی از مهم‌ترین و پرافتخارترین زنجیره‌های فولاد دنیا را دارد.

او با اشاره به افتتاح کارخانه کنستانتره سنگ آهن هماتیتی شهرستان زرند گفت: با امکانات پژوهشی این مجموعه توانستیم 130 هزار تن سنگ آهن با خلوص 61 درصد را به مجموعه فولادسازی کشور اضافه کنیم. شریعتمداری ادامه داد: این طرح قدمی برای اشتغال منطقه برداشته و در حال حاضر یکهزار نفر در این مجموعه مشغول به کار شدند که در آینده، اشتغالزایی این کارخانه افزایش خواهد یافت.

نخستین کارخانه تولید کنستانتره سنگ آهن هماتیتی از باطله‌های کم عیار در کشور به ظرفیت 600 هزار تن در سال با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، سرپرست استانداری کرمان، نماینده مردم شهرستان زرند و کوهبنان در مجلس دهم و جمعی از مدیران استانی در شهرستان زرند استان کرمان به بهره‌برداری رسید. همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت از کارخانه واگن سازی زرند بازدید کرد و با حضور وی کارخانه کنستانتره 500 هزار تنی آریا جنوب ایرانیان در این شهرستان به بهره‌برداری رسید. شریعتمداری همچنین در سفر یک روزه به استان کرمان از واحدهای تولیدی شهرستان زرند بازدید کرد.

 کارخانه کنستانتره سنگ آهن هماتیتی زرند افتتاح شد

نخستین کارخانه کنستانتره سنگ آهن هماتیتی کم عیار جلال آباد زرند امروز (شنبه) با حضور محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت به بهره‌برداری رسید. مدیرعامل شرکت فکور صنعت تهران سرمایه‌گذار طرح نخستین کارخانه کنستانتره سنگ آهن هماتیتی کم عیار جلال آباد زرند در این آیین گفت: این کارخانه برای نخستین مرتبه در کشور از سنگ‌آهن هماتیتی کم عیار و باطله، کنستانتره تولید می‌کند. محمدوحید شیخ‌زاده ادامه داد: 250 نفر در این طرح به صورت مستقیم و 500 نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار شده‌اند.

او تصریح کرد: ظرفیت کارخانه کنستانتره سنگ‌آهن هماتیتی زرند 600 هزار تن و در طراحی و ساخت آن از تکنولوژی برتر استفاده شده است.

سرمایه‌گذار طرح اظهار داشت: 11میلیون و 475 هزار یورو در بخش ارزی و 157 میلیارد تومان در بخش ریالی این کارخانه سرمایه‌گذاری شده است.

آیین افتتاح نخستین کارخانه کنستانتره سنگ‌آهن هماتیتی کم عیار جلال آباد زرند با حضور حسین امیری نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی، سرپرست استانداری کرمان و جمعی از مسوولان برگزار شد.

 

ارسال نظر