هشدار دیوان لاهه به امریکا نشان از حقانیت ایران دارد

۱۳۹۷/۰۵/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۴۰۶
هشدار دیوان لاهه به امریکا نشان از حقانیت ایران دارد

گروه بنگاه‌ها|

«تغییرات احتمالی کابینه تا کجا ادامه پیدا می‌کند؟» این پرسشی است که وزرا و معاونان رییس‌جمهوری این روزها بیشتر از هر پرسش دیگری با آن روبه رو می‌شوند و و اغلب هم با پاسخ‌های کلیشه‌یی به استقبال آن می‌روند؛ پاسخی که معمولا محتوایی با این مضمون دارد که: «رییس‌جمهوری در حال بررسی موضوع است و هر زمان که نیاز بداند تغییرات در کابینه به نفع مردم است؛ در این زمینه دست به تصمیم‌گیری می‌زند.» اما در کنار بحث تغییر مردان اقتصادی نحوه مواجهه دولت ایران با تحرکات غیرقانونی امریکا در فضای بین‌المللی و خروج یکجانبه از برجام یکی از حوزه‌هایی است که این روزها خبرنگاران ابهامات بسیاری را در خصوص آن مطرح می‌کنند و از دولتمردان در این زمینه پاسخ منطقی می‌طلبند.

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری در پاسخ به سؤالی در خصوص پیگیری حقوقی حرکات غیرقانونی امریکا می‌گوید: « مراجع حقوق بین‌الملل امروز حامی ایران هستند و نامه هشدار دیوان لاهه به دولت امریکا نشان از حقانیت ایران دارد. اشاره امیری به نامه اخیر دیوان لاهه است که رییس دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه سه‌شنبه هفته جاری طی نامه‌یی رسمی خطاب به «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه امریکا، ضمن اعلام زمان رسیدگی به شکایت دولت ایران در خصوص بازگشت یکجانبه تحریم‌های دولت واشنگتن تاکید کرد که از هرگونه اقدام جدید، اجتناب کنید و شرایط را تغییر ندهید. دیوان بین‌المللی دادگستری معروف به دادگاه جهانی رکن قضایی اصلی سازمان ملل متحد است که مقر آن در کاخ صلح شهر لاهه در کشور هلند واقع شده است. رسیدگی به اختلافات قانونی میان کشورها به این دادگاه ارجاع می‌شوند و همچنین ارائه نظر مشورتی در پاسخ به سوالات حقوقی سازمان‌های بین‌المللی، آژانس‌های تخصصی سازمان ملل و مجمع عمومی ملل متحد از وظایف اصلی این دیوان است. » امیری اما با اشاره به این واقعیت که دولت نگاهش نه به خارج مرزها که به درون کشور است و تلاش می‌کند از طریق توسعه پایدار و متوازن استانی فضای اقتصادی کشور را به چنان درجه‌یی از ثبات و استحکام برساند که گزاره‌های خارجی قادر به اثرگذاری عمیق روی آن نباشند.

 افکار عمومی بین‌المللی حامی ایران است

حسینعلی امیری در جلسه شورای اداری استان سمنان تاکید کرد: امروز در شرایطی هستیم که جامعه جهانی علیه امریکاست زیرا دنیا تحت تاثیر حرکات نسنجیده این کشور قرار گرفته است، آنان ایران را شناخته و رویکرد امریکا را نیز می‌بینند. او با بیان اینکه دولت از زمان خروج امریکا از برجام برای وضعیت‌های مختلف برنامه تعریف کرده است، اظهارداشت: شرایط کنونی با تحریم‌های گذشته متفاوت است، آن زمان ایران مشمول منشور حقوق بشر سازمان ملل بود و تحریم‌های آنان علیه ما بود. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه جاری خروج از توافق هسته‌یی برجام را اعلام و دستور بازگشت تحریم‌های ضد ایرانی را طی دو دوره 90 و 180 روزه صادر کرد. معاون پارلمانی رییس‌جمهوری گفت: اگر مولفه‌های قدرت ملی همه در کنار هم و حلقه واسط آن یعنی همراهی مردم را داشته باشیم، می‌توانیم از هر سختی عبور کنیم.

او همبستگی داخلی را اکنون اجتناب‌ناپذیر دانست و افزود: انسجام، اتحاد و اعتماد داخلی به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه و مولفه ملی باید تقویت شود. امیری با بیان اینکه دولت منتظر بسته پیشنهادی اروپایی‌ها نخواهد ماند، خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید معتقد است کشور با مقدورات داخلی و با برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند بر هر گونه مشکلی غلبه کند. «بسته پیشنهادی اروپا درباره برجام مشتمل بر مباحث بانکی، تجاری و نفتی اواسط تیرماه به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شد که بخش‌های مختلف در حال بررسی این بسته پیشنهادی‌اند اما رییس‌جمهوری اسلامی ایران آن را ناکافی اعلام کرد.»

 تمرکز بر حل مشکلات

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری یادآور شد: همان‌گونه که رهبری بر وجود مشکلات اشاره کردند ولی آن را بحران ندانستند، دولت دوازدهم بر رفع مشکلات با توان داخلی تاکید دارد. امیری، نشناختن ملت ایران را یکی از اشتباهات بزرگ امریکا در شرایط کنونی دانست و گفت: امروز جنگ افتصادی در عمل از سوی امریکا، صهیونیسم و برخی کشورهای همدست آنها علیه ایران آغاز شده است.

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری تاکید کرد: همه باید بدانیم در این جنگ اقتصادی امریکا می‌خواهد حلقه محاصره را بر ایران تنگ‌تر کند و از همه امکانات منطقه در این راه کمک گیرد. مقامات امریکا با شرکت‌ها و بانک‌هایی که با ایران همکاری اقتصادی دارند، مستقیم تماس گرفته و آنان را در صورت ادامه همکاری با ایران تهدید به جریمه می‌کنند. امیری گفت: خروج امریکا از برجام قطعه‌یی از پازل علیه ایران طراحی شده بود، امریکا گمان می‌کرد ایران بلافاصله از برجام خارج می‌شود تا در جهان ایران را اهل جنگ معرفی کند و دنیا را علیه ما بشوراند، ولی با تدبیر رهبری و اقدام دولت این امر تحقق نیافت. معاون پارلمانی رییس‌جمهوری در ادامه با اشاره به التهابات بازار در ایران، تصریح کرد: در ماه‌های گذشته در بازار ارز و طلا التهاب وجود داشت که دلیل اقتصادی نداشت، اما اکنون نشانی از التهاب در بازار نیست و بازار به سمت ثبات رفته است. او با بیان اینکه دولت تاکید زیادی بر مقابله با فساد دارد، اضافه کرد: دولت در تلاش برای عبور کشور از گردنه مشکلات است و برای شرایط مختلف سناریوهای مختلف طراحی شده است.

امیری افزود: کشور در شرایط کنونی به همدلی و امید بیشتر در مردم و همراهی مردم در بخش‌های مختلف نیازمند است، در 40 سال گذشته هر جا مردم کمک کردند کشور از عهده مشکلات برآمد.

 منشا نوسانات بازار

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری به رشد و توسعه شاخص‌های مختلف کشور در سال 97 اشاره و اضافه کرد: شرایط دو سه ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در صادرات، درآمد و رشد اقتصادی بهتر بوده است. به گفته او، التهابی که در بازار شکل گرفت منشأ بیرونی و روانی داشت و تبلیغاتی از بیرون بود، ولی اکنون این التهابات فروکش کرده و مشکلات ارز با تدبیر دولت، مجلس و قوه قضاییه برطرف شد.

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه بیانات رهبری چراغ هدایت دولت است و رهبری به صدا و سیما دستور دادند همواره از دولت چهره پرتوان و باتلاش برای مردم نمایش داده شود، گفت: رییس‌جمهوری خود را نماینده تمام ملت می‌داند و همه طیف‌ها اعلام حمایت کردند که نشان از همراهی داخلی بود. امیری خاطرنشان کرد: ترامپ در سخنرانی‌هایش چراغ سبزهایی نشان می‌دهد، گاهی ناوهای ایرانی را مزاحم ناوهای امریکا نمی‌داند و گاهی آمادگی مذاکره است که این مساله نشان از جایگاه مقتدر ایران اسلامی دارد. وی تاکید کرد: اگر امریکا شرایط ایران را ضعیف می‌دانست این چراغ سبزها را نشان نمی‌داد، امریکایی‌ها می‌دانند دولت ایران برآمده از رای ملت و حکومت ایران حاکمیتی مقتدر است. معاون پارلمانی رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه قدرت موشکی، توان نظامی، حفظ موقعیت راهبردی، نفوذ منطقه‌ای، نیروهای جوان و پرنشاط، قدرت مالی از مولفه‌های قدرت ملی است که باید تفویت شود، گفت: اگر همه مولفه‌های قدرت ملی را داشته باشیم ولی مهم‌ترین آن یعنی اتحاد ملی را نداشته باشیم، نمی‌توانیم از این شرایط عبور کنیم. امیری یادآور شد: مردم، نخبگان و موثران و آنان که دغدغه نظام اسلامی را دارند اگر در کنار حاکمیت قرار نگیرند، عبور از این وضعیت سخت خواهد بود. او تاکید کرد: کشور در حال وارد شدن به شرایط جدید است، لذا نیازمند همراهی تمام قوا هستیم تا برنامه‌های دولت پیش برود. معاون پارلمانی رییس‌جمهوری با تاکید بر نقش نخبگان جامعه در تطبیق دادن مطالبات مردم با داشته‌های کشور، گفت:  نخبگان فقط افراد دارای تحصیلات نیستند، آنان که متناسب با شرایط تاریخی، سیاسی و اجتماعی برای مردم اولویت را مشخص می‌کنند.

 

ارسال نظر