هوشمندسازی سیستم آبیاری و بازار توزیع

۱۳۹۷/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۲۵۱
هوشمندسازی سیستم آبیاری و بازار توزیع

گروه بنگاه‌ها|

وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و ارتباطات و فناوری اطلاعات برای هوشمندسازی سیستم‌های نوین آبیاری، کاهش مصرف آب و نیز بهبود توزیع کالاهای کشاورزی تفاهمنامه همکاری امضا کردند. با توجه به این واقعیت که یکی از نیازهای اساسی کشورمان برای عبور از اقتصاد سنتی به نوع خاصی از اقتصاد پیشرفته به کارگیری متدهای فناورانه جدید در بخش کشاورزی است دولت تدبیر و امید از ابتدای زعامت بر راس هرم اجرایی کشور یکی از راهبردهای اصلی خود برای بهبود شاخص‌های اقتصادی را هوشمند‌سازی ساختارهای اصلی کشاورزی اعلام کرد و تلاش کرد تا نیازهای کشاورزان برای هوشمندسازی را در دستور کار قرار دهد. صبح دیروز تفاهم نامه سند اقدام مشترک بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت جهاد کشاورزی در راستای تحقق این راهبردهای اجرایی به امضا رسید.

این سند با هدف افزایش بهره‌وری و هوشمندسازی بخش کشاورزی از طریق ارتقای سطح دانش، آگاهی و توانمندی کشاورزان، پیشتازی در اقتصاد کشاورزی دانش‌بنیان و توسعه فرصت‌های شغلی و ایجاد فضای کسب و کار در چارچوب سند برنامه اقدام مشترک، منعقد شد.

کسب 20 درصد از GDP بخش کشاورزی و جذب 500 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش کشاورزی الکترونیکی، افزایش 33 درصدی سهم فناوری اطلاعات و فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی و استفاده بهینه از منابع پایه، تعدادی از مهم‌ترین اهداف این تفاهم‌نامه است.

آزادسازی 80 درصد از داده‌های غیرحاکمیتی در وزارت جهاد کشاورزی، آموزش و توانمندسازی یک درصد از بهره‌برداران برای بهره‌گیری از کشاورزی الکترونیکی، افزایش 300 درصدی مشارکت بخش خصوصی در فعالیت‌های مرتبط با کشاورزی الکترونیکی و هوشمندسازی، از دیگر اهداف مهم این تفاهم نامه است.

استقرار ایستگاه‌های جمع‌آوری اطلاعات محیطی در 50 نقطه به ‌صورت نمونه و ارزیابی عملکرد و مدیریت هوشمند مزرعه در نقاط مورد مطالعه و تشخیص سطوح زیر کشت و پایش میزان تولید و سلامت آن با استفاده از تصاویر ماهواره‌یی در 150 منطقه از سایر موارد مورد تفاهم است.

این تفاهمنامه دیروز به امضای محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی و محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رسید.

 تامین زیرساخت‌های فناورانه

وزیر جهادکشاورزی در آیین امضای این تفاهم نامه گفت: هوشمندسازی سیستم‌های نوین آبیاری با زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، بهره وری آب در بخش‌های زراعی و باغبانی را 35 درصد افزایش می‌دهد.

حجتی افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی در کشور، تلاش می‌شود با استفاده از فناوری نوین صرفه جویی در مصرف آب بخش کشاورزی افزایش یابد.

او ادامه داد: ذخایر آب زیرزمینی کشور به دلیل محدودیت‌های آبی تحت فشار قرار گرفته است و اگر بتوانیم آب را به میزان کافی مصرف کنیم، می‌توانیم تولید محصول بخش کشاورزی را توسعه دهیم.

وزیر جهادکشاورزی از مهم‌ترین مشکلات این بخش را مسائل مربوط به محیط زیست و آب دانست و تصریح کرد: طی سال‌های اخیر علاوه بر مصرف نهال و بذرهای کیفی توانستیم با پشتیبانی‌های دولت و مجلس بیشتر مزارع و باغ‌ها را به سیستم‌های نوین آبیاری و تحت فشار مجهز کنیم که خود در کاهش مصرف آب تاثیرگذار است.

به گفته وزیر جهادکشاورزی، در چهار سال گذشته راندمان آبیاری از 37 درصد به 44 درصد پای گیاه رسیده اما هنوز این سیستم‌ها هوشمند نشده است؛ از این رو انتظار می‌رود با امضای این تفاهمنامه و هوشمند‌سازی سیستم‌های آبیاری، بتوان راندمان در این بخش را بیش از پیش افزایش داد.

حجتی اظهار داشت: در این روش با دریافت سیگنال‌های لازم، نیاز رطوبتی گیاه در هر فصل و میزان نیاز آبی آن برای تولید میوه یا محصول مشخص می‌شود و با نصب تجهیزات لازم و دریافت سیگنال‌ها توسط مرکز، جاری شدن آب یا قطع آن به صورت هوشمند انجام می‌شود.

 الگوی کشت با کمک فناوری فضایی

حجتی از دیگر مشکلات بخش کشاورزی را نبود برنامه هوشمند برای الگوی کشت عنوان کرد و افزود: دستورالعمل الگوی کشت باید با استفاده از فناوری فضایی در حوزه پوشش گیاهی مراتع و نوع کشت‌هایی که در گوشه و کنار کشور انجام می‌شود، کنترل و مدیریت شود.

در زمینه دستورالعمل نوع کشت و نیاز کشور همچون بحث کشت پیاز و سیب زمینی، یونجه و گندم، سال‌های طولانی است که کشاورزان با مشکل تولید آن مواجهند و امیدواریم با استفاده از فناوری‌های نو بتوان به صورت برخط (آنلاین) کشت و تولید را رصد کرد.

او ادامه داد: در روش استفاده از فناوری فضایی می‌توانیم با شناسایی به‌موقع و هشدار از کاهش یا افزایش تولید یک محصول جلوگیری کنیم تا کشور با کمبود یک محصول مواجه نشود.

 

 ورود فناوری اطلاعات به شبکه توزیع

وزیر جهادکشاورزی از دیگر ضرورت‌های بخش کشاورزی را ورود فناوری اطلاعات در شبکه‌های توزیع کالاهای کشاورزی برشمرد و گفت: یکی از گلوگاه‌ها و گرفتاری‌های تولیدکنندگان بخش کشاورزی و مصرف‌کنندگان، تفاوت قیمت بیش از حد بین تولید تا مصرف است که امیدواریم با استفاده از فناوری‌های نو و ورود شرکت‌های فعال و پشتیبان بتوان فضای کسب و کار را در این بخش تسهیل کرد.

حجتی اظهار داشت: برای ایجاد کسب و کارهای نو در بخش کشاورزی استارت‌آپ‌هایی تشکیل شده یا در حال شکل‌گیری است و انتظار می‌رود با پشتیبانی از آنها، مصرف‌کنندگان بتوانند محصولات کشاورزی و مواد غذایی مورد نیاز خود را با کمترین هزینه و کالاهای استاندارد را از شرکت‌های تجاری تامین کنند و نگرانی تولیدکنندگان در زمینه عرضه محصولات به بازار برطرف شود.

 کسب و کار‌های نوپا رقابتی می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز گفت: تحول دیجیتال در دنیا در حال وقوع است و کاربردها و مصادیق دیجیتال در عرصه کشاورزی حایزاهمیت است، هر چند در دنیا یکی از آخرین حوزه‌هایی که از تحول دیجیتال منتفع می‌شود، عرصه کشاورزی است اما با توجه به شرایط اقلیمی و ضرورتی که در کشورما وجود دارد تصمیم گرفتیم با یک برنامه ویژه کاربرد فناوری اطلاعات در عرصه کشاورزی را با اولویت بالاتری پیگیری کنیم.

به گزارش ایرنا محمدجواد آذری جهرمی اظهارداشت: برای تنظیم این سند با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در دشت‌های مغان، قزوین و فارس پروژه‌های پایلوتی اجرا شد به‌طوری که نتایج آن در آبیاری باغ‌ها و اراضی زراعی حیرت آور بود زیرا با وجود استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار در استان فارس با کاهش 15درصدی و در کشتزارهای مغان و قزوین با صرفه جویی 50 درصدی آب مواجه شدیم که اگر در مجموع این اقدام مصرف آب در این بخش 35 درصد کاهش یابد در شرایط فعلی رقم قابل توجهی است که به برون رفت کشور از بحران آبی کمک می‌کند.

او تصریح کرد: در عرصه کشاورزی سطوح زیرکشت، پیشگیری از آفات و استفاده کمتر از سموم توسط صنعت فضایی کشور با کمک شرکت‌های دانش بنیان کشور شکل گرفته است. در اجرای پروژه آزمایشی در دشت مغان با استفاده از صنعت فضایی توانستیم در یک سال یک میلیارد تومان میزان مصرف سموم را کاهش دهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کسب و کارهای نوپا می‌توانند در شبکه توزیع محصولات غذایی ورود پیدا کنند تا شیوه نوینی از عرضه محصولات داشته باشیم که خدماتش به سمت مصرف‌کننده نهایی باشد به همین منظور تفاهم کردیم با آزاد‌سازی داده‌های غیرحاکمیتی چنین شرایطی را فراهم کنیم.

او اضافه کرد: بنا بود 80 درصد داده‌های غیرحاکمیتی در این برنامه آزادسازی شود و شرایطی را به وجود بیاوریم که علاوه بر سایر زنجیره‌های کسب و کار نوپا این امکان برای بخش کشاورزی مهیا شود.  

آذری جهرمی اظهارداشت: در برنامه ششم توسعه تکالیفی داشتیم. یکی از محورها توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مناطق روستایی و کم برخوردار است که باید به 80 درصد روستاهای دارای جمعیت بالای 20 خانوار چهار نوع خدمات اصلی کشاورزی، مراکز ترویج، مراکز تعاون روستایی و شبکه جهاد ارائه شود.

به گفته او، امضای این تفاهم نامه همسو با برنامه دولت برای ایجاد 100 هزار شغل در اقتصاد دیجیتال است.

 

ارسال نظر