یک میلیون دلار صنایع دستی از کرمان صادر شد

۱۳۹۷/۰۴/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۸۳۶
یک میلیون دلار صنایع دستی
از کرمان صادر شد

کرمان   مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان با بیان اینکه صنایع دستی این استان به سمت جهانی شدن حرکت می‌کند، گفت: سال گذشته یک میلیون دلار صنایع دستی بطور چمدانی از این منطقه صادر شد.   غلامرضا فرخی دیروز در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بخش زیادی از صادرات صنایع دستی کرمان از گمرکات تهران و استان‌های دیگر انجام می‌شود که به دلیل وسعت و پراکندگی، آمار دقیقی از آن در دست نیست. گلیم شیرکی پیچ، قالی، پته، شال و صنایع فلزی بیشترین میزان صادرات صنایع دستی کرمان را به خود اختصاص داده است.

فرخی تصریح کرد: درصدد هستیم برای برندسازی صنایع دستی کرمان، نشان جغرافیایی طراحی کنیم و گلیم شیرکی پیچ سیرجان نخستین محصول در استفاده از این نوع برندسازی خواهد بود.  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد: این اداره با اجرای دوره‌های آموزشی صنایع دستی، از فعالان و علاقه‌مندان این حوزه حمایت می‌کند.

او با اشاره به ثبت جهانی گلیم شیرکی پیچ سیرجان تصریح کرد: 80 درصد از تولیدات این بخش به خارج از کشور صادر می‌شود و در زمان حاضر تقاضا برای خرید گلیم افزایش یافته است.

فرخی با بیان اینکه برخی از رشته‌های صنایع دستی در کرمان منسوخ شده یا در حال فراموشی است افزود: میراث فرهنگی برای احیای صنایعی مانند مسگری، چاقو‌سازی، زیورآلات و غیره در حال برنامه‌ریزی و حمایت است.

او با اشاره به قدمت دیرینه شالبافی در کرمان گفت: این صنعت با همت مسوولان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال احیا شدن است و در سال‌های آینده یکی از صنایع دستی شاخص استان خواهد بود.

 

ارسال نظر